۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
واردات نفت چین افزایش یافت

واردات نفت چین افزایش یافت

واردات نفت خام چین در ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۴ میلادی در پی افزایش تقاضا برای سوخت به‌منظور بالا رفتن تعداد سفرها در تعطیلات سال نو چینی افزایش یافت.

به گزارش بازار، داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد در پی افزایش خرید پالایشگاه‌ها برای تأمین سوخت سفرهای مربوط به تعطیلات سال نو چینی، واردات نفت خام این کشور آسیایی در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۱ درصد افزایش یافت.

طبق اعلام اداره کل گمرک چین، واردات نفت خام این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه به مجموع ۸۸ میلیون و ۳۱۰ هزار تن یا میانگین ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که رقم در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه ۱۰ میلیون و ۴۰ هزار بشکه بود.

تقاضا برای بنزین و سوخت جت در چین اواخر ژانویه تا بیشتر روزهای ماه فوریه افزایش یافت، زیرا ده‌ها میلیون نفر برای گذراندن تعطیلات سال نو میلادی سفرهای درون‌مرزی و برون‌مرزی داشتند.

لین یه، یکی از تحلیلگران مؤسسه ریستاد انرژی مستقر در پکن در این باره گفت: انتظار می‌رود روند تقاضای نفت چین در ماه‌های پایانی سال، با توجه به شدت گرفتن تقاضا برای گازوئیل به‌منظور گذران فصل زمستان و بالا رفتن سطح تقاضا برای بنزین و سوخت جت در تعطیلات سال نو چینی و دوره سفرهای تابستانی شتاب بیشتری بگیرد.

منابع صنعتی اعلام کردند که برای پاسخگویی به تقاضای بالاتر سوخت، پالایشگاه‌های دولتی در بازه زمانی ماه‌های ژانویه و فوریه نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ فعالیت‌های خود را تثبیت کردند یا اندکی افزایش دادند.

پالایشگاه‌های مستقل به‌ویژه در ماه فوریه در میانه کاهش حاشیه‌های سود پالایشی، مقدار بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی خود را افزایش دادند.

شرکت مشاوره کالاهای چینی جی‌ال‌سی (JLC) پیش‌بینی کرد که مقدار بهره‌گیری پالایشگاه‌های مستقل چینی در استان شاندونگ از ظرفیت پالایشی خود در ماه فوریه به‌طور میانگین ۵۸.۲۷ درصد بوده است، در حالی که این رقم نسبت به ماه ژانویه ۴.۹۱ درصد و نسبت به دوره مشابه پارسال ۹.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) در گزارش چشم‌انداز سالانه خود پیش‌بینی کرد واردات نفت خام چین امسال تا حد زیادی ثابت بماند و تنها با ۰.۱ درصد افزایش به حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

داده‌های گمرک همچنین نشان می‌دهد صادرات فرآورده‌های نفتی شامل گازوئیل، بنزین، سوخت جت و سوخت دریایی در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه پارسال با ۳۰.۶ درصد افت به ۸ میلیون و ۸۲۰ هزار تن رسیده است.

تحلیلگر مؤسسه ریستاد انرژی مستقر در پکن گفت: پالایشگاه‌های نفت چین باید با احتیاط بیشتری فرآورده‌های خود را بر اساس سهمیه تخصیصی صادر کنند و به این معناست که حاشیه سود صادرات اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم صادرات بنزین و گازوئیل از فوریه روندی افزایشی داشته باشد و در ماه مارس هم با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.

داده‌ها نشان می‌دهد واردات گاز طبیعی چین در دو ماه نخست امسال شامل خط لوله و محموله‌های ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع‌شده) با ۲۳.۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه پارسال به ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد. رکوردهای رویترز نشان داد این بالاترین سال ثبت‌شده تا امروز بوده است.

داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان داد در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ال‌ان‌جی به پایانه‌های ویژه دریافت ال‌ان‌جی چین تحویل شده است، در حالی که این رقم در دوره مشابه پارسال ۱۱ میلیون و ۱۲۰ هزار تن بود.

به گفته بازرگانان، کاهش قیمت‌ در بازارهای تک‌محموله ال‌ان‌جی ممکن است شرکت‌های چینی را به افزایش واردات با قراردادهای بلندمدت ترغیب کند و خریدهای تک‌محموله پراکنده را افزایش دهد.

کد خبر: ۲۷۷٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha