۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
اکتشافات نفتی عظیم در سواحل سومالی‌لند و نگرانی‌ها از بروز جنگ منطقه‌ای در شاخ آفریقا

اکتشافات نفتی عظیم در سواحل سومالی‌لند و نگرانی‌ها از بروز جنگ منطقه‌ای در شاخ آفریقا

اکتشافات عظیم نفتی در سواحل سومالی‌لند، به ویژه در امتداد سواحل دره نوگال بین سومالی‌لند و پونتلند یک انگیزه قوی اتیوپی در ورای انعقاد این قرارداد بود.

به گزارش بازار، شبکه الجزیره نوشت: جزئیات به بیرون درز کرده توافقنامه امضا شده میان اتیوپی و سومالی‌لند درخصوص اجاره مساحتی به طول ۲۰ کیلومتر در نزدیکی بندر بربره از سوی آدیس‌آبابا در مقابل به رسمیت شناختن سومالی‌لند به عنوان کشوری مستقل و اعطای ۲۰ درصد از خطوط جوی اتیوپی به این منطقه تنها انگیزه آدیس آبابا از امضای این قرارداد نیست.

گرچه مفاد این توافق که برخی از آن اعلام شده، – در صورت اجرا – دستاوردهای استراتژیک و اقتصادی برای هر دو طرف خواهد بود اما یک منبع آگاه آفریقایی گفت: اکتشافات عظیم نفتی در سواحل سومالی‌لند، به ویژه در امتداد سواحل دره نوگال بین سومالی‌لند و پونتلند یک انگیزه قوی اتیوپی در ورای انعقاد این قرارداد بود. (اتیوپی تمام نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند.)

این منبع توضیح داد که اجرای این توافقی که به طور ناگهانی در اول ژانویه اعلام شد می‌تواند منجر به درگیری مسلحانه شود که ممکن است به جنگ منطقه‌ای در این منطقه تبدیل شود که مرکز آن شهر لاس‌آنود، پایتخت اداری منطقه سول در سومالی‌لند است که در امتداد دره نفت‌خیز نوگال بین سومالی‌لند و پونتلند واقع شده است.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha