۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
سقوط ارزش لیر و افزایش نرخ تورم در ترکیه

سقوط ارزش لیر و افزایش نرخ تورم در ترکیه

براساس گزارش بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم در ماه ژانویه از ۶۴/۹ درصد به ۶۷/۱ درصد در ماه فوریه رسید.

به گزارش بازار، افزایش قیمت‌ها در ترکیه همچنان ادامه دارد و در ماه فوریه حتی بیشتر از انتظار بود. براساس گزارش بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم در ماه ژانویه از ۶۴/۹ درصد به ۶۷/۱ درصد در ماه فوریه رسید.

نرخ تورم در این کشور در مقایسه با ماه فوریه سال ۲۰۲۳ در بخش هتل و مهمانداری ۹۴/۸ درصد، در بخش مواد غذایی ۷۱/۱ درصد، در بخش ترابری ۷۸ درصد و در بخش بهداشت و سلامت ۸۱/۲۵ درصد افزایش داشته است.

دلیل افزایش تورم کاهش مستمر ارزش لیر اعلام شده است. بنا بر گزارش‌ منابع رسمی طی پنج سال گذشته از ارزش لیر ترکیه ۸۲/۶ درصد در مقابل دلار آمریکا کاسته شده است.

ظهر دوشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند) هر دلار آمریکا با ۴۳/ ۳۱ لیر ترکیه معامله شده است.

متخصصان مستقل گروه تحقیقاتی "Enga" میزان تورم در ترکیه را بیشتر از نرخ رسمی اعلام‌شده برآورد می‌کنند. به گفته این کارشناسان نرخ تورم در ماه فوریه ۱۲۲ درصد بوده است.

رجب طیب اردوغان که در ماه مه گذشته در انتخابات ریاست جمهوری مجددا به پیروزی رسید، مدت‌ها در مقابل افزایش نرخ بهره راهبردی مقاومت می‌کرد. رئیس جمهور ترکیه پس از اعمال تغییرات گسترده در عرصه مدیریت اقتصادی با افزایش نرخ بهره موافقت کرد و به این ترتیب بانک مرکزی نرخ بهره پایه را از ۸/۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش داد.

کد خبر: ۲۷۶٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha