۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
 افت تولید و تقاضای گاز در سال ۲۰۲۰
بازار گاز طبیعی هم قربانی کرونا شد

افت تولید و تقاضای گاز در سال ۲۰۲۰

در شرایطی که پایانی برای بحران کرونا نمی توان در نظر گرفت، بازارهای مختلف یکی یکی گزارشهایی در مورد وضعیت خود در سال جاری و پیش بینی عملکردشان در سال آتی ارایه می دهند. بازار گاز طبیعی هم یکی از آنها است که انتظار می رود در سال جاری افت ۲.۶ درصدی تولید را شاهد باشد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: در تمامی مقالات، دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی به عنوان عصر طلایی گاز طبیعی نام گذاری می شد. عصری که شروعش از نیمه دهه دوم بود و در دهه سوم به اوج خود می رسید ولی به نظر می رسد همه گیری ویروس کرونا این شرایط را نیز تغییر داده است.  

 به گزارش نشریه  نفت و گاز خاورمیانه، هم  تولید نفت و هم تولید گاز طبیعی در نتیجه همه گیری کرونا کاهش پیدا کرده است. انتظار می رود  در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید گاز طبیعی در دنیا ۲.۶ درصد کاهش پیدا کند  و تولید گاز از حوزه های نفتی در دنیا هم با افت ۵.۵ درصدی نسبت به سال قبل همراه باشد.

 موسسه مطالعاتی ریستاد انرژی هم در گزارشی مجزا به وضعیت بازار این محصول ارزشمند انرژی پرداخت و نوشت: «پیش از همه گیری کرونا، انتظار می رفت در سال جاری تولید گاز طبیعی در دنیا به ۴۲۳۳ میلیارد متر مکعب برسد درحالی که در سال قبل ۴۰۶۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در دنیا تولید شد ولی با توجه به شرایط تازه ای که در بازار ایجاد شده است و با توجه به  اینکه نمی توان زمان مشخصی برای پایان این همه گیری در نظر گرفت، پیش بینی می شود در خوش بینانه ترین حالت ظرفیت تولید گاز طبیعی در جهان به مرز ۳۹۶۲ میلیارد متر مکعب برسد و در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب برابر با ۴۰۱۵ میلیارد متر مکعب و ۴۰۹۲ میلیارد متر مکعب برسد.»

درحالی که در سال قبل ۴۰۶۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در دنیا تولید شد ولی با توجه به شرایط تازه ای که در بازار ایجاد شده  پیش بینی می شود در خوش بینانه ترین حالت ظرفیت تولید گاز طبیعی در جهان به مرز ۳۹۶۲ میلیارد متر مکعب و در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب برابر با ۴۰۱۵ میلیارد متر مکعب و ۴۰۹۲ میلیارد متر مکعب برسد 

 تولید گاز همراه هم تنزل یافت
بیشترین افت تولید گاز در دنیا به بخش تولید گاز همراه با نفت اختصاص دارد. در این فرایند هنگام استخراج نفت از حوزه های نفتی، گازی همراه با نفت از حوزه ها خارج می شود که با استفاده از سیستم های مخصوص جمع آوری شده و وارد چرخه تصفیه و توزیع می شود. پیش از همه گیری کرونا انتظار می رفت درسال جاری ۵۴۷ میلیارد متر مکعب گاز همراه در دنیا تولید شود ولی بعد از بحران ایجاد شده در دنیا و کاهش قیمت نفت دربازار جهانی و افت تقاضا، تولید گاز همراه در صنعت نفت هم کمتر شد و انتظار می رود در سال جاری تنها ۵۱۷ میلیارد متر مکعب گاز همراه  تولید شود و در دو سال آینده به ترتیب به مرز ۵۳۰ و ۵۴۲ میلیارد متر مکعب برسد. از سال ۲۰۲۳ تولید گاز همراه در دنیا به سطحی که در سال ۲۰۱۹ میلادی بود خواهد رسید.

 بالاترین افت تولید گاز همراه در امریکا اتفاق می افتد و خاورمیانه از این نظر در جایگاه دوم دارد ولی در سال جاری تولید گاز همراه در منطقه خاورمیانه در مقایسه با دیگر مناطق نفت خیز دنیا پایین ترین افت را تجربه می کند.  

موسسه ریستاد انرژی پیش بینی کرده است  تولید گاز همراه به قیمت نفت و  میزان سرمایه گذاری دنیا در تولید نفت ارتباط دارد. به گونه ای که هر چه قیمت بیشتر باشد، تولید گاز همراه هم بیشتر است. این موسسه در گزارش خود نوشت: «انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ میلادی قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در مرز ۶۰ دلار باشد، در این صورت تولید گاز همراه در دنیا به مرز ۵۹۶ میلیارد متر مکعب می رسد. اگرچه در صورتی که  قیمت نفت در سطح کنونی یعنی حدود ۴۰ دلار باقی بماند، تولید گاز همراه در دنیا به مرز ۵۰۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید  و از طرف دیگر اگر  ما شاهد رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۲۰ دلار باشیم بالغ بر ۸۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در دنیا تولید خواهد شد.»

 بالاترین افت تولید گاز همراه در امریکا اتفاق می افتد و خاورمیانه از این نظر در جایگاه دوم دارد ولی در سال جاری تولید گاز همراه در منطقه خاورمیانه در مقایسه با دیگر مناطق نفت خیز دنیا پایین ترین افت را تجربه می کند

تقاضای گاز طبیعی هم در دنیا کاهش یافت
در سال ۲۰۲۰  تقاضا برای گاز طبیعی هم مانند نفت و دیگر فراورده های انرژی نسبت به سال قبل کاهش می یابد. انتظار می رود در این سال تنها ۳۸۸۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در دنیا مصرف شود ولی  از سال ۲۰۲۱ این بازار رشد را از سر می گیرد.   نشریه نفت و گاز خاورمیانه  در این مورد نوشت: «با وجود اینکه پیش بینی ها از آغاز روند بازسازی اقتصاد دنیا از سال ۲۰۲۱ حکایت دارد ولی انتظار نمی رود قیمت نفت و گاز طبیعی افزایش چندانی داشته باشد. در این وضعیت تقاضا برای گاز در دنیا با سرعت بالاتری رشد خواهد کرد و فضا برای سرمایه گذاری های تازه در این بازار فراهم می شود. پیش بینی های کنونی از افزایش ۳ درصدی تقاضای گاز در سال ۲۰۲۱ حکایت دارد و انتظار می رود قیمت آن ۲.۴ درصد نسبت به سال جاری افزایش یابد.»

اما چالشی که در بازار گاز طبیعی همچون بازار نفت وجود دارد این است که همه گیری ویروس کرونا و افت قیمت گاز در دنیا باعث کاهش سرمایه گذاری در این بازار شد و نتیجه افت سرمایه گذاری در طول سال جاری، در میزان عرضه گاز در سالهای آتی مشاهده خواهد شد. افت سرمایه گذاری می تواند باعث کاهش عرضه و در نهایت فشار روی بازار شود و زمینه را برای افزایش قیمت فراهم آورد و نگرانی های زیادی را برای فعالان بازار گاز طبیعی به  همراه آورده است.

 موسسه ریستاد انرژی در این زمینه نوشت: «این بحران در بازار نفت هم وجود دارد زیرا با قیمت فعلی و با توجه به شرایط کرونا و عدم اطمینانی که در فضای اقتصادی دنیا موج می زند، سرمایه گذاری های بزرگ متوقف شده است. حال تصور کنید از سال ۲۰۲۱ بحران کرونا با کشف واکسنی به پایان برسد و دنیا وارد مسیر عادی شود. در این شرایط بازار نفت و گاز با فاصله یک سال  از اقتصاد دنیا این شرایط عادی را تجربه خواهند کرد و نتیجه این یک سال تاخیر در، یک سال تلاطم در قیمت این دو منبع ارزشمند انرژی قابل مشاهده خواهد بود.»

کد خبر: ۲۷٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha