۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
نقدینگی به سمت تولید سوق یابد/ نیازمند مشوق هستیم
یک کارشناس اقتصادی:

نقدینگی به سمت تولید سوق یابد/ نیازمند مشوق هستیم

سمنان- صالحیان، کارشناس اقتصادی بابیان اینکه یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی استان سوق دادن نقدینگی دست مردم به سمت تولید و اشتغال است، گفت: میلیاردها تومان نقدینگی موجود در استان می‌تواند به اشتغال و تولید کمک شایانی کند.

علیرضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه در سال ۹۸ فقط در یک شهر بسطام بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد سپرده‌های بانکی مردم نزد بانک‌ها شده بود بیان کرد: میزان نقدینگی درمجموع شهرهای استان سمنان قطعاً رقمی قابل‌توجه است که با آن می‌توان بخش اعظمی از تولید استان را دوباره احیا کرد .

وی بابیان اینکه احیای صنعت و تولید به اشتغال‌زایی نیز منجر می‌شود، افزود: امروز اقتصاد استان نیازمند تزریق این پول‌ها است تا دوباره رونق را در آن شاهد باشیم.

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه مشوق‌هایی می‌توان در این راه برای سوق یافتن پول‌های مردم به سمت تولید قرارداد، بیان کرد: طرح مالیات بر سپرده‌های مردم یکی از طرح‌هایی است که مجلس آن را بررسی می‌کند اما به نظر می‌رسد بیشتر نیازمند مشوق هستیم تا طرح‌هایی که مردم از آن برداشت تنبیه داشته باشند.

صالحیان بابیان اینکه اگر نمی‌توانیم سودهای سپرده‌ها را کاهش دهیم می‌بایست بتوانیم سود بیشتر از بانک را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند در صنعت سرمایه‌گذاری کنند، گفت: اوراق قرضه و همچنین معرفی شرکت‌ها در بورس دو راهکار برای رونق اقتصاد تولید محور استان هستند.

وی افزود: از سوی دیگر می‌توان سرمایه‌های مردم را به سمت کارگاه‌های کوچک نیز سوق داد و برای مثال آن‌ها را تا سه سال معاف از مالیات کرد و همچنین استعلام‌ها و مجوزهای آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان صادر کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: می‌توان به مردم اعلام کرد که اگر سپرده‌های بانکی‌شان را در تولید قرار داده و مثلاً این سرمایه شان به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان یک نفر اشتغال صنعتی ایجاد کرد می توانند بعد از پنج سال مثلاً هزار متر زمین در شهرک صنعتی تحویل گرفته و نیمی از بهای آن را بدهند، قطعاً مردم رغبت به سمت تولید خواهند داشت.

صالحیان بیان کرد: می توان مردم را در کارخانه‌ها شریک کرد و مثلا بیان داشت که اگر کسی با سپرده بانکی خود واحد نیمه تعطیلی را دوباره احیا کرد تا سه سال از تمام مالیات‌ها معاف شود و یا مثلا به او مجوز توسعه کارخانه و تولید را به صورت رایگان با کمترین بروکراسی اعطا کرد در این صورت قطعاً مردم به سمت تولید خواهند آمد زیرا منفعتشان دو برابر سود بانکی می شود.

وی افزود: مشکل تنها پول نیست بلکه مردم به بانک‌ها اعتماد و اطمینان دارند و می‌دانند حتی اگر سود نصف هم شود به‌جایش مداوم است این تفکر باید در زمینه تولید نیز نهادینه شود.

کد خبر: ۲۷٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha