۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
روند صعودی بورس موقتی با پشتوانه افزایش سرمایه| بورس آخر سالی با خودرو جان می گیرد؟
چرا بازارساز مجوز صعود را صادر کرد؟

روند صعودی بورس موقتی با پشتوانه افزایش سرمایه| بورس آخر سالی با خودرو جان می گیرد؟

در مقطع کنونی روند صعودی بورس موقتی با لیدری گروه خودرویی ادامه خواهد داشت، پشتوانه این صعود افزایش سرمایه ای است که به تازگی مقامات دولت بر اجرای آن تاکید داشته اند.

بازار؛ گروه بورس: به نظر روزهای خاص و متفاوتی را در اسفند در پیش داریم. این امید بازار به تغییر مثبت در روزهای خاص اسفند مطابق تجربه تاریخی است. از نظر تکنیکال بازار خیلی تمایلی به رشد دارد. پیش از این دیگر اصلاً دیگر نای افت کردن نداشت. هرچند هفته پیش انگیزه‌ها و اخباری هم برای رشد وجود نداشت اما با یک روند صعودی نشان داد که اراده برای رشد بورس در مدیران و بازارساز به وجود آمده است.

رضا روحی معتقد است که روز شنبه ۱۴۱۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت رو شاهد بودیم، در یکسال اخیر این میزان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت بی سابقه بوده و این نشان دهنده آغاز یک روند صعودی است‌. البته در ۷ اسفندماه همین تجربه خروج سنگین پول از صندوق های درآمد ثابت را داشتیم و زمینه آغاز یک روند صعودی فراهم شد

یکی از عواملی که می تواند به سوخت روند صعودی تبدیل شود گزارش‌های پیش روی فصلی شرکت هاست که این مزیت را دارد که فضای فعلی قیمتی ریسک به ریوارد بازار را جذاب کند و آغازگر بیشتر قیمت‌ها شود. از طرف دیگر تحولات بورس کالا و رخدادهای فروش شرکت‌های فولادی به خوبی نشان دهنده وضعیت بنیادی آنهاست، هرچند قیمت کامودیتی‌ ها تحت تاثیر افت بازار چین قرار گرفته است، با این حال جریان پول فعلی این موضوع را باور دارد که بازار سهام ارزنده است و مسیر خود را می تواند بیابد.

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روز شنبه ۱۴۱۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از صندوق های درآمد ثابت رو شاهد بودیم، گفت: در یکسال اخیر این میزان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت بی سابقه بوده و این نشان دهنده آغاز یک روند صعودی است‌.

او با نگاهی به تجربه خروج پول پرقدرت از صندوق های درآمد ثابت و رشد بازار سهام بعد از آن، افزود: سال گذشته نیز در ۷ اسفندماه همین تجربه خروج سنگین پول از صندوق های درآمد ثابت را داشتیم، به طوری که شاهد رکورد خروج پول حقیقی ها از صندوق های درآمد ثابت با ثبت عدد ۲۲۰۰ میلیارد بوده ایم زمینه آغاز یک روند صعودی شروع فراهم شد و تا اردیبهشت نیز ادامه داشت.

در چنین شرایطی و با توجه به کارنامه و وضعیت دولت، امیدواری به بازگشت بازار بیشتر یک جو روانی است که می‌تواند حاصل شود. چراکه بازار در اسفند همیشه خوب بوده یا در نقاط خوبی قرار داشته است و این تحلیل در سال جاری نیز قابلیت تکرار دارد.

در حال حاضر اگر خبر مثبتی به بازار نرسد، اما انتظارات تورمی و رشد قیمت خودرو به قدری بوده که فشار فروش حقوقی‌ها تبدیل به تقاضای خرید تبدغ شده است. در واقع هفته پیش حقوقی ها برای شناسایی سود و همچنین تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌ها در صف فروش بودند و روز شنبه روند کاملا معکوس شد.

کسری بودجه و درآمد ارزی محرک سیگنال اسفند

از رویدادهای مهم اسفند هم که می‌تواند روند را تغییر دهد تصمیم‌گیری‌های ریز و درشت کلان اقتصادی هستند که مستقیم به کسری بودجه و درآمد ارزی دولت بستگی دارد. برای نمونه مشخص شدن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها یا هدفگذاری‌های سال بعد برای نرخ ارز موارد خبری هستند که بازار انتظار آن را می کشد.

به گفته احمد جانجان چندین بار تصمیمات اشتباه سیاست گذار منجر به تضعیف صنایع شده‌ بود، راه برون رفت از شرایط حاکم بر بورس برگشت از این تصمیمات درباره نرخ فرآورده‌های نفتی، قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و... است، برگشت از هر یک از آنها همچون عوارض صادراتی جانی دوباره به بازار می دهد

در حال حاضر خبر تغییر چشم‌انداز نرخ دلار نیما که بازار منتظر آن است و تغییر در سیاست‌گذاری نرخ سود که بانک‌ها همچنان با نرخ بالا جذب سپرده می‌کنند فاکتورهای تاثیر گذار بازار کنونی هستند. زیرا حرکت ماه گذشته دولت و سیاستگذار پولی در اجرای نرخ گواهی سپرده شوک بزرگی به بازار وارد کرد و شاید اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شاخص کل بورس الان در پله بالاتری قرار داشت.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چندین بار تصمیمات اشتباه سیاست گذار منجر به تضعیف صنایع شده‌ بود، افزود: راه برون رفت از شرایط حاکم بر بورس برگشت از این تصمیمات درباره نرخ فرآورده‌های نفتی، قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و... است، برگشت از هر یک از آنها همچون عوارض صادراتی جانی دوباره به بازار می دهد.

او با تاکید بر اینکه روند بازار سهام کاملا به تصمیم بازارساز ارتباط دارد، اظهار کرد: در هفته های اخیر اتفاق خاصی نیفتاده که به یکباره جهت بازار عوض شود. این موضوع حکایت از این دارد که بازارساز جهت بازار را مدیریت می کند والا از نظر تکنیکال زمینه آغاز روند صعودی بورس از قبل هم ایجاد شده بود.

سرنوشت قیمت سوخت و نرخ خوراک برای سال ۱۴۰۳

چند وقت اخیر افت قیمت گاز در ۴ هاب بین المللی، باعث شد تا بخش اول فرمول نرخ گاز خوراک کاهش قابل توجهی داشته است و با فرض ثبات نرخ داخلی و صادراتی، نرخ گاز خوراک بعید است به سطح بالایی برسد، به شرط اینکه تصمیم جدیدی در دولت گرفته نشود. در این صورت می‌توان پیش بینی کمترین نرخ گاز در یکسال اخیر را داشت.

در صورتی که قیمت سوخت و نرخ خوراک در سال آینده تغییر چندانی نداشته باشد بار دیگر شاهد رالی صعودی صنایع مهم بورس همچون فولادی ها و پتروشیمی ها باشیم، البته در هفته جاری حجم بالای معاملات این گروه ها حکایت از این دارد که روند صعودی جدیدی در نمادهای کامودیتی محور در راه است

بنابراین در صورتی که قیمت سوخت و نرخ خوراک در سال آینده تغییر چندانی نداشته باشد بار دیگر شاهد رالی صعودی صنایع مهم بورس همچون فولادی ها و پتروشیمی ها باشیم.

در مقطع کنونی این روند صعودی موقتی و با لیدری گروه خودرویی ادامه خواهد داشت که پشتوانه این صعود افزایش سرمایه ای است که به تازگی مقامات دولت بر اجرای آن تاکید داشته اند. اما فعلا جزئیات چگونگی افزایش سرمایه دو نماد خودرویی هنوز اطلاع رسانی نشده است. در حال حاضر با توجه به تقاضای بالایی که برای نمادهای خودرویی شکل گرفته نشان می دهد که میزان افزایش سرمایه بسیار بالاست.

کد خبر: ۲۷۶٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha