۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
تایید همکاری ماموت با چری تخلف وزارت صمت است؟| فقدان استراتژی دست شرکای خارجی را باز گذاشته است
بازار بررسی کرد؛

تایید همکاری ماموت با چری تخلف وزارت صمت است؟| فقدان استراتژی دست شرکای خارجی را باز گذاشته است

برخی از کارشناسان معتقد هستند که با حضور دو شریک تجاری برای چری در کشور، وزارت صمت در صورت تایید همکاری ماموت با چری تخلف آشکار انجام داده است.  

امید محمدی؛ بازار: مدتی است که گروه ماموت اقدام به «شوآف» برای عرضه محصولی به نام لوکانو کردند، این گروه خودروسازی که خود را «متولی» صنعت خودرو معرفی می کند. در اطلاعیه شرکت «رنو ایران» که گروه ماموت را به عنوان نماینده رسمی ارائه خدمات پس از فروش اعلام کرده است؛ صراحتا این «مونتاژکار» خود را یکی از متولیان صنعت خودرو معرفی کرده است.

گروه ماموت طی سالیان اخیر با برندهای مختلفی مانند؛ اسکانیا در عرضه خودروهای کاروتجاری، فولکس واگن در عرضه خودروهای سواری و خودروسازان چینی همکاری داشته است. این برند در عرضه خدمات پس از فروش به خودروهای سواری کارنامه موفقی در بازار کشور ندارد، با این حال گروه ماموت به دنبال شراکت با خودروسازی «چری» است. این درحالی است که شرکت خودروسازی «چری» در کشور دو شریک تجاری دارد، در ادامه به بررسی عملکرد این شرکت و تلاش برای عرضه لوکانو خواهیم پرداخت:

پتانسیل فروش خودرو در بازار کشور توام با تنوع و تعدد برندهای چینی موجود در بازار کشور می تواند منجربه سردرگمی مشتریان و عدم توسعه بازار خودرو با هدف انتقال تکنولوژی شود

لوکانو یا چری تیگو ۷

«لوکانو» در کشور چین با نام «جیکو» شناخته می شود، «جیکو» زیر برند شرکت خودروسازی چری است که سال ۲۰۲۳ با هدف توسعه بازار صادراتی در این شرکت ایجاد شده است. براساس بررسی های خبرنگار «بازار» لوکانو ۷ یا همان جیکو جی ۷ حدود پلتفرم مشترک با خودرو چری تیگو ۷ پرومکس دارد. بیشتر از ۵۰ درصد قطعات لوکانو و تیگو ۷ یکسان است؛ چرا که چینی ها برای کاهش هزینه از یک پلتفرم محصولات متعددی تولید می کنند.

باتوجه به اینکه لوکانو ۷ تفاوتی نسبت به محصول چری تیگو ۷ از نظر پلتفرمی نداشته در بازار کشور نیز نمی تواند سبب تنوع یا حتی ایجاد ارزش افزوده شود. بنابراین باید وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو به این پرسش پاسخ دهد که هدف از عرضه محصولی غیر متفاوت از سایر خودروهای مونتاژی به بازار چیست؟

از سوی گروه ماموت کارنامه درخشانی در داخلی سازی خودروهای مونتاژی ندارد، بنابراین پتانسیل فروش خودرو در بازار کشور توام با تنوع و تعدد برندهای چینی موجود در بازار کشور می تواند منجربه سردرگمی مشتریان و عدم توسعه بازار خودرو با هدف انتقال تکنولوژی شود.

بررسی های خبرنگار این رسانه نشان می دهد که تاکنون استراتژی در وزارت صمت تعریف یا تدوین نشده است که اگر یک شرکت خودروسازی خارجی با یک شریک تجاری در داخل کشور اقدام به همکاری کند، سایر خودروسازان اجازه همکاری با آن برند را ندارند

فقدان استراتژی در وزارت صمت

شرکت خودروسازی «چری» در کشور دو شریک تجاری جهت عرضه محصولات خود دارد، باتوجه به اینکه ماموت اقدام به همکاری با بایک، جتا و رنو دارد. به نظر می رسد مدیران این گروه صنعتی به دلیل فقدان استراتژی صنعتی رویایی همکاری با چری را نیز در سر می پرورانند. برخی از کارشناسان معتقد هستند که با حضور دو شریک تجاری برای چری در کشور، وزارت صمت در صورت تایید همکاری ماموت با چری تخلف آشکار انجام داده است.

از سوی بررسی های خبرنگار این رسانه نشان می دهد که تاکنون استراتژی در وزارت صمت تعریف یا تدوین نشده است که اگر یک شرکت خودروسازی خارجی با یک شریک تجاری در داخل کشور اقدام به همکاری کند، سایر خودروسازان اجازه همکاری با آن برند را ندارند. ظاهرا گروه ماموت با استفاده از این خلا قانونی در پی همکاری با «چری» است.

شنیده ها در وزارت صمت حاکی از آن است که تاکنون سیاستگذار صنعتی کشور پاسخ مثبت یا منفی به این شرکت خودروساز جهت همکاری با «چری» اعلام نکرده است. اگر همکاری چری با ماموت در کشور ایجاد شود، می تواند بیانگر تضییع حقوق دو شرکت خودروساز دیگر باشد.

ظاهرا شرکت خودروسازی «چری» می تواند عامل تعیین کننده همکاری تجاری خود در کشور باشد

شرکای خارجی عامل تعیین کننده همکاری

همانطور که پیشتر اشاره شد در وزارت صمت سند بالادستی یا استراتژی مبنی بر تعریف قوانین شرکات خارجی میان خودروسازان داخلی و خارجی وجود ندارد. براین اساس ظاهرا شرکت خودروسازی «چری» می تواند عامل تعیین کننده همکاری تجاری خود در کشور باشد، به بیانی بهتر شاید خودروسازان خارجی به دلیل ضعف قوانین تجاری اقدام به تعریف استراتژی برای وزارت صمت می کنند.

باتوجه به اینکه عباس علی آبادی وزیر صمت به دنبال توسعه خودروهای برقی در کشور است، مساله شرکات خودروسازان داخلی و خارجی بیش از گذشته برای مونتاژ یا انتقال تکنولوژی اهمیت پیدا می کند. بنابراین زمان آن رسیده که عباس علی آبادی با در نظر داشتن فقدان استراتژی مذکور اقدام به تعریف قوانینی برای شرکت های خودروساز داخلی جهت همکاری با شرکای خارجی داشته باشد. شاید در چنین شرایطی خودروسازان خارجی به خود اجازه «جسارت» انتخاب شریک داخلی ندهند.

ماموت خودرو چه تکنولوژی منتقل کرده است؟

گروه ماموت پیش از خرید سهام شرکت های تیگارد موتور و دیار خودرو در شرکت زیر مجموعه خود یعنی مکث موتور محصول کلوت را مونتاژ می کرد. سابق براین گروه ماموت اقدام به واردات محصولات فولکس واگن کرده است، بنابراین ماموت باید اعلام کند که تا کنون چه ارزش افزوده ای برای صنعت خودرو ایجاد یا حتی چه تکنولوژی بخش خودروسازی سواری منتقل کرده است؟

باتوجه به ضعف ارائه خدمات پس از فروش محصولات فولکس واگن در کشور چرا وزارت صمت مجوز ارائه خدمات رنو را به این شرکت داده است؟ آیا وزارت صمت نظارتی به برنامه داخلی سازی محصولات سنگین و سواری شرکت خودروساز نامبرده دارد؟

در پایان باید اشاره داشت که صنعت خودرو و فعالان آن منتظر اعلام نتیجه واردات لوکانو به کشور هستند، باید دید که عباس علی آبادی وزیر صمت چه تصمیمی برای آینده دو شرکت همکاری چری در کشور خواهد گرفت که سرمایه گذاری آن ها دچار چالش نشود.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha