۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
فتیله صنایع پایین کشیده شد| گاز صنعت در دوراهی قطع یا وصل!
بازار گزارش می دهد؛

فتیله صنایع پایین کشیده شد| گاز صنعت در دوراهی قطع یا وصل!

ساری- ناترازی انرژی در سایه برودت هوا و افت فشار گاز، گاز صنایع و واحدهای تولیدی مازندران را بر سر دوراهی قطع یا وصل قرار داده است.

بازار؛ گروه استان ها: ناترازی انرژی در مازندران همواره در زمستان و تابستان یک دغدغه و معضل بوده است و این مسئله هم صنایع استان و هم متولیان و برنامه ریزان را بر سر دوگانه قطع یا وصل قرار داده است.

سرمای مازندران به اوج رسید و متولیان امر برای جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی فیتیله گاز صنایع و واحدهای تولیدی را پایین کشیدند.

بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی در مازندران فعالیت می‌کند که در آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و صدها هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول کار هستند. سرمای هوا در سایه اوج شور و شوق تبلیغاتی در هفته‌ ای که گذشت در مازندران سبب شد تا زیر پوست این تبلیغات و سرمای سوزان هوا شعله برخی کارخانه‌ ها پایین کشیده شد.

این درحال یکه ارتفاع برف در برخی مناطق کوهستانی و مازندران به حدود یک متر رسید و سوز سرمای آن در پایین دست میل و رغبت برای افزایش مصرف گاز را دوچندان کرده است.

واقع شدن مازندران در انتهای خط گازرسانی همواره موجب شده تا در فصل سرمای سوزان دغدغه افت و یا قطع گاز در این خطه از کرانه دریای خزر وجود داشته باشد. همچنین ناترازی یا افت فشار گاز طی روزهای گذشته در مازندران سبب ایجاد محدودیت برای برخی صنایع و واحدهای تولیدی استان شد. علاوه بر این اقدام دستگاه‌های متولی مبنی بر دریافت چک و یا ضمانتنامه از واحدهای تولیدی مشکلات این بخش را دوچندان کرده است.

مجتبی رضوی رییس خانه صمت مازندران با بیان این که ناترازی انرژی به واحدهای صنعتی فشار وارد کرده است، گفت: این مساله واحدها را در زمستان و تابستان دچار چالش کرده است.

فیلتله صنایع پایین کشیده شد| گاز صنعت در دوراهی قطع یا وصل!

سیدمجتبی رضوی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به ناترازی انرژی افزود: برای جبران این ناترازی به واحدهای صنعتی و تولیدی فشار وارد می‌شود و این امر، واحدها را در زمستان و تابستان دچار چالش کرده است.

رییس خانه صمت مازندران: طی دو سال گذشته، بحث سوخت جایگزین و یا تامین سوخت ذخیره جزو موارد اساسی مورد نیاز واحدهای صنعتی عنوان شده اما اخیرا بحث اخذ ضمانت‌ نامه و چک صیادی از واحدهای صنعتی مطرح شد که جلسات اعتراضی نیز در این راستا برگزار شده است

رئیس خانه صمت استان مازندران با بیان اینکه برای کاهش این فشار بر واحدهای تولیدی پیش از آغاز فصول تابستان و زمستان جلسات هماهنگی برگزار می‌شود، افزود: طی دو سال گذشته، بحث سوخت جایگزین و یا تامین سوخت ذخیره جزو موارد اساسی مورد نیاز واحدهای صنعتی عنوان شده اما اخیرا بحث اخذ ضمانت‌ نامه و چک صیادی از واحدهای صنعتی مطرح شد که جلسات اعتراضی نیز در این راستا برگزار شده است.

وی با اشاره به مصوبه جلسه ستاد تسهیل و جلسه شورای گفتگو، مبنی بر اینکه اخذ ضمانتنامه و چک صیادی، دستورالعمل داخلی وزارتخانه نفت است و شرکت‌ های پخش فرآورده نفتی این کار را انجام ندهند و اگر مابه التفاتی وجود دارد، بعدا به بحث گذاشته و گرفته شود، گفت: البته ما مخالف اخذ مابه‌ التفاوت هستیم چراکه اعتقاد داریم، پس از فروش جنس‌ مان نمی‌ توانیم مابه‌ التفاوتی از مشتری دریافت کنیم و شرکت نفت یا برق یا دیگر شرکت‌ های خدمات‌ رسان نیز نمی‌ توانند این کار را انجام دهند.

شرکت پخش فرآورده های نفتی غرب مازندران مصوبه را نپذیرفت

رضوی با اشاره به این مصوبه گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه شرق آن را پذیرفته و عملیاتی شده است و هماهنگی‌ های لازم نیز در منطقه شرق با واحدهای صنعتی انجام شد که ما از ایشان بسیار سپاسگزاریم اما شرکت پخش فرآورده های نفتی در منطقه غرب این مصوبه را نپذیرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل عدم پذیرش این مصوبه توسط شرکت غرب مازندران از سال گذشته، واحدهای صنعتی دچار چالش شده‌اند، افزود: از بسیاری از واحدهای صنعتی ما که برای سوخت ذخیره و جایگزین مراجعه کردند، چک دریافت شد.

رئیس خانه صمت استان مازندران با اذعان بر اینکه برودت هوا در روزهای اخیر واحدهای صنعتی استان را مخصوصا در منطقه آمل، بابل و محمودآباد دچار چالش کرده و گاز آنها کاملا قطع شده، از عدم هماهنگی لازم در این زمینه ابراز تأسف کرد و گفت: سعی داریم تا با نامه به مراجع این مسئله را پیگیری کنیم تا مسئله مشخص شود.

افزایش برودت هوا و سرمایه سوزان دستگاه‌ های متولی را وادار کرد تا برای صنایع و ادارات مازندران محدودیت‌ هایی در زمینه مصرف سوخت ایجاد کنند با این حال تلاش شد تا از قطع گاز بخش خانگی جلوگیری شود.

معاون بهره‌ برداری شرکت گاز مازندران با بیان اینکه با کشیده شدن خط انتقال گاز از دامغان به مازندران بخش مهمی از دغدغه‌های استان در تامین انرژی رفع شده است، ادامه داد: مردم استان خاطره قطع گاز در سال‌ های ۸۶ و ۹۲ را از یاد نبرده‌ اند اما بعد از آن جنین تجربه‌ ای را در استان شاهد نبودیم.

معاون گاز مازندران: برای اطمینان و جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی محدودیت‌ هایی در گاز بخش تجاری و صنایع در استان ایجاد شده است زیرا احتمال آن می‌ رود که با افزایش مصرف و برودت هوا قطع گاز را و افت آن را شاهد باشیم

موسوی در گفت وگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه طی روزهای گذشته جبهه سرد مناطق مختلف کشور از جمله مازندران را فرا گرفته است، ادامه داد: برای اطمینان و جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی محدودیت‌ هایی در گاز بخش تجاری و صنایع در استان ایجاد شده است زیرا احتمال آن می‌ رود که با افزایش مصرف و برودت هوا قطع گاز را و افت آن را شاهد باشیم.

فیلتله صنایع پایین کشیده شد| گاز صنعت در دوراهی قطع یا وصل!

موسوی با عنوان اینکه همه تلاش ما این است که اجازه ندهیم گاز یک مشترک خانگی قطع شود، ادامه داد: از سال ۸۶ که شاهد قطع گاز گسترده در استان بودیم بعد از آن چنین اتفاقی در استان رخ نداد.

استقبال پایین از دوگانه سوزشدن

معاون بهره‌ برداری شرکت گاز مازندران با تاکید بر اینکه همه صنایع و واحدهای تولیدی باید سوخت جایگزین داشته باشند ادامه داد حتی به نانوایی‌های استان نیز ابلاغ شد که نسبت به تامین صوت جایگزین اقدام کنند اما متاسفانه استقبال از این نوع سوخت پایین است.

موسوی در عین حال با اشاره به هماهنگی با متولیان تامین سوخت جایگزین در استان تصریح کرد: گاز سوخت پاک و بی دردسری محسوب می‌شود از این رو اقبال از سوخت جایگزین پایین است و این عدم استقبال در برخی مواقع سبب بروز مشکلاتی می شود و علی رغم میل باطنی مجبور هستیم که محدودیت‌هایی برای صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد کنیم.

وی از مردم خواست با رعایت صرفه‌جویی و مصرف درست متولیان امر را در تامین گاز پایدار یاری کنند.

بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک گاز در مازندران وجود دارد که درصد کمی از آن را صنایع تشکیل می دهند و افت فشار گاز و ناتراژی انرژی در فصل های مختلف مشکلاتی برای این واحدها ایجاد می کند.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha