۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
صنایع برای استفاده از ۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب اقدام کنند| استفاده از پساب یک اجتناب است
مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران:

صنایع برای استفاده از ۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب اقدام کنند| استفاده از پساب یک اجتناب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: صنایع و کارگاه‌های صنعتی استان برای استفاده از سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب تولیدی اقدام کنند.

به گزارش بازار، محسن اردکانی اظهار داشت: اکنون بیش از ۳۰ تصفیه‌خانه فاضلاب در استان تهران وجود دارد که پساب تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر میزان آب مصرف شود تبدیل به فاضلاب می‌شود، افزود: فاضلاب فی‌نفسه برای طبیعت مخرب است، اما وقتی در سامانه‌ای به نام نصب انشعاب، خطوط جمع‌آوری، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه قرار گرفته و تبدیل به پساب می‌شود و این پساب در صنعت و کشاورزی قابل استفاده است.

مدیرعامل آبفای استان تهران ادامه داد: اکنون در تصفیه‌خانه‌های بزرگ در شهر تهران پساب تولید می‌کنیم و این بهترین کود عالی برای بخش کشاورزی است ، ضمن آنکه گاز برای گرمایش از پساب تولید می‌کنیم و ناشی از تصفیه فاضلاب برق تولید می‌شود.

اردکانی با بیان اینکه اکنون حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب قابل استفاده در بخش صنعت و کشاورزی تولید می‌شود، گفت: وزارت نیرو بر اساس بند ع تبصره ۸ قانون بودجه امسال موظف است در یک پروسه زمانی آب‌های سطحی و زیرزمینی که در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد را با پساب جایگزین کند.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً ۲۰۰ صنایع که از آب سطحی و زیرزمینی استفاده می‌کنند و قابلیت جایگزینی پساب را دارند با شرکت آب منطقه‌ای تنظیم کرده‌ایم و به این صنایع اخطار داده‌ایم تا برای استفاده از پساب اقدام کنند و این جایگزینی حتماً صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران استفاده از پساب را نه یک انتخاب بلکه یک اجتناب دانست و بیان کرد: این پساب قابل استفاده در نیروگاه‌های حرارتی، فولاد، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و خیلی از صنایعی که در شهرک‌های صنعتی کوچک هستند، قابل استفاده است.

اردکانی تاکید کرد: از همه صنعت گران و کارگاه‌های تولیدی برای استفاده از پساب دعوت می‌کنیم و هیچ محدودیتی هم برای تخصیص نداریم. یکی از جنبه‌های مسئولیت همگانی این است که از مصرف آب پرهیز کنیم و به سمت استفاده از پساب برویم.

وی در مورد پس‌زدگی فاضلاب، گفت: در جاهایی که به صورت مجاز انشعاب فاضلاب نصب شده، شاید پس‌زدگی فاضلاب به ندرت اتفاق افتد و شاید رخ ندهد، البته در جاهای محدودی شبکه داریم، ولی به دلیل اینکه در پایین‌دست محدودیت وصل به شبکه وجود دارد، اقدام به نصب انشعاب فاضلاب نمی‌کنیم که برخی‌ها به صورت غیرمجاز فاضلاب منزل خود به این شبکه وصل می‌کنند.

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: در حالی که پایین‌دست مسدود است و طبیعتاً پس‌زدگی ایجاد می‌شود، البته اکیپ‌هایی برای رسیدگی به این مسائل داریم و اگر مشکلاتی ایجاد شود. این موارد را رصد می‌کنیم و تنها به گزارش‌های مردمی بسنده نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: اکنون شبکه تله‌متری را فاضلاب در شهر تهران داریم و به صورت مرتب شبکه را رصد می‌کند که گذر فاضلاب از شبکه چقدر است و اگر حجم آن از میزان استاندارد کمتر باشد، سریع مراجعه کرده و علت‌یابی و بازگشایی می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه فاضلاب تهران تقریباً در ۱۲ ماه گذشته ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ادامه داد: در مدت ۴ سال گذشته ۸ درصد پیشرفت داشت و توانستیم این کار را انجام دهیم.

اردکانی خاطرنشان کرد: به‌تازگی یک تصفیه‌خانه فاضلاب در مهرآباد شرق افتتاح شده که رکورد ساخت را شکست، زیرا در کمتر از یک سال این تصفیه‌خانه ساخته و به بهره‌برداری رسید. در بخش‌های مختلف استان تهران ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در حال انجام است.

کد خبر: ۲۷۵٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha