۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
خودرویی ها لیدر صعودی بورس می شوند؟
بازار گزارش می دهد؛

خودرویی ها لیدر صعودی بورس می شوند؟

خبرهای مثبتی درباره واگذاری تودلی خودروسازان و تغییر فرمول قیمت گذاری باعث شده کارشناس پیش بینی کنند که نمادهای خودرویی احتمالا لیدر بورس می شوند.

بازار؛ گروه بورس: بازهم شایعه خصوصی شدن خودرویی‌ها در بازار مطرح شد. شایعه‌ای که با اصطلاح واگذاری تودلی در بازار مشهور است و در دو سال گذشته بارها محور نوسان این گروه در بازار شده است. دو سال پیش که بحث واگذاری سهام تودلی مطرح بود، ایران خودرو و سایپا به مراتب از امروز جذاب‌تر بودند. در این دو سال زیان انباشته و بدهی این شرکت‌ها حداقل ۳ برابر شده است. واقعا بدون حل شدن قیمت‌گذاری دستوری شایعات واگذاری تودلی و غیره فقط می‌تواند نوسان‌های کوتاه‌مدت ایجاد کند و همچنان زیان شرکت ها باقی می ماند. البته ممکن است مثلا در ایران خودرو که به شدت وضعیتش بحرانی‌تر است، با واگذاری سرمایه‌گذاری‌های غیرمرتبط نیز بتوان کمی اوضاع را بهتر کرد اما پایدار نخواهد بود.

به گفته رضا روحی همیشه در شرایطی که عوامل بنیادی و سیاست گذاری ها علیه بازار سرمایه است گروه خودرویی با رالی صعودی جریان بازار را تغییر می دهند. در حال حاضر پیش بینی رشد گروه خودرویی تحت تاثیر تورم قیمت خودرو در بازار و همچنین سیاست گذاری جدید برای افزایش قیمت خودرو است که در بیشتر مواقع در پایان سال همواره اتفاق می افتد

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همیشه در شرایطی که عوامل بنیادی و سیاست گذاری ها علیه بازار سرمایه هستند، گفت: در حال حاضر گروه خودرویی می توانند ادامه دهنده روند صعودی جریان بازار هستند. در واقع پیش بینی رشد گروه خودرویی تحت تاثیر تورم قیمت خودرو در بازار و همچنین سیاست گذاری جدید برای افزایش قیمت خودرو طبیعی است که در بیشتر مواقع در پایان سال همواره اتفاق می افتد.

او با تاکید بر اینکه برخی سرمایه های سرگردان در زمان رکود بازار سهام وارد گروه خودرویی می شوند، افزود: همین موضوع منجر به رشد موقت معاملات بازار سرمایه می شود و در ادامه همین جریان روی سایر گروه ها هم تاثیر می گذارد و در مجموع منجر به یک روند صعودی در کلیت بازار می شود.
به تازگی وزیر صمت در پاسخ به سوال واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی گفته فرمایش مقام معظم رهبری درست است و ما هم اطاعت می‌کنیم و من این قول را می‌دهم طبق فرمایشات رهبر انقلاب کار واگذاری به بخش خصوصی را انجام می دهیم.

در شرایط حاضر که چشم انداز مثبتی نسبت به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی وجود ندارد، رکود حاکم است و ارزش معاملات هم پایین ثبت شده به همین دلیل دولت بار دیگر سناریو واگذاری تودلی خودروسازان را مطرح کرده است که شاید از این طریق بتواند جو مثبتی در بازار حاکم کند

بنابراین پیش بینی می شود که بعد از مدتها با جریان خبری واگذاری خودرویی‌ها به بخش خصوصی مجددا شاهد جریان نقیدنگی در این گروه پرتراکنش باشیم و بالاترین ارزش معاملات گروهی به آنها اختصاص پیدا کرد. در مجموع به نظر می‌رسد فعلا همین شرایط متعادل ادامه پیدا کند که البته بعضی روزها متعادل و بعضی روزها متعادل منفی است. اما حرکت مثبت نیاز به تغییر در شرایط کلان دارد و بدون تغییرات امکان افزایش تمایل به خرید وجود ندارد. در شرایط حاضر که چشم انداز مثبتی نسبت به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی وجود ندارد، رکود حاکم است و ارزش معاملات هم پایین ثبت شده به همین دلیل دولت بار دیگر سناریو واگذاری تودلی خودروسازان را مطرح کرده است.
از ابتدای پاییز کماکان بازده بورس منفی است و ۳ درصد شاخص کل از یک مهر تا کنون منفی خورده است. همه این اعداد نشان می‌دهد که مدت طولانی است که بورس حال روز و خوش ندارد. حالا بسیاری انتظار دارند عملکرد افتضاح دی و بهمن در اسفند جبران شود تا شاید حداقل بورسی‌ها امسال را با بازده بهتری به پایان برسانند. در واقع بازار باید اخبار مثبتی را دریافت کند وگرنه روی حرف نمی‌توان حساب کرد، زیرا اسفند که ماه فشار حقوقی‌ها و زمانی برای تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌هاست دلخوش سخت است.
در تحولات اقتصادی و کدالی هرچه اخبار بیشتری برسد، امیدواری به بازار بیشتر می‌شود. از همین رو در هفته پیش رو یعنی ۵ روز کاری پیش رو بازار درگیر اولین موج اخبار مهم می‌شود که می تواند ناشی از جو مثبت انتخاباتی باشد.

اثر کلیت اقتصاد بر گروه خودرو و بورس

در حال حاضر نمی توان اثر کلیت اقتصاد بر گروه خودرو و بورس را نادیده گرفت، ارزش شناوری شرکتهایی از سال ۹۱ در بازار تاکنون به کف خود رسیده و ۲۱ میلیارد دلار ثبت شده که در پاییز سال گذشته نیز در همین سطح بود. از این رو احتمالا یک روند تورمی پیشرو داشته باشیم که خودرو را هم درهم می نوردد.

با توجه به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده ی گروه خودرو، این کارخانه ها می‌توانند براساس بهای تمام شده جدید که به واسطه تورم رشد کرده است، تقاضای افزایش نرخ به شورای رقابت بدهند. انتظار می‌رود در اسفند یا فروردین این افزایش نرخ‌ها اعمال و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود

در همین رابطه احمدرضا جلالی نائینی می‌گوید اقتصاد ایران ۵ جهش تورمی را تجربه کرده که در چهار مورد، این جهش‌ها ناشی از جهش‌های ارزی بوده که اقتصاد ایران را وارد رکود تورمی کرده و تورم آن به سمت عرضه بازگشته است نه سمت تقاضا. در سه دهه گذشته، نرخ رشد ارز در ایران بیشترین همبستگی را با تورم داشته و همزمان قیمت خودرو هم رشد داشته است. بنابراین رشد قیمت ارز ادامه خواهد داشت و با ابزار نرخ بهره نمی‌توان در بلندمدت نرخ ارز را کنترل کرد اگرچه نرخ بهره می‌تواند ابزار مناسبی برای کنترل تقاضا باشد. طبق داده‌های آماری نرخ ارز بر نقدینگی اثر گذاشته و نه برعکس.
از طرف دیگر با توجه به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده ی گروه خودرو، این کارخانه ها می‌توانند براساس بهای تمام شده جدید که به واسطه تورم رشد کرده است، تقاضای افزایش نرخ به شورای رقابت بدهند. انتظار می‌رود در اسفند یا فروردین این افزایش نرخ‌ها اعمال و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.
در حالی که در هفته های اخیر شاخص کل بورس با افت بیشتری مواجه شده خبرهای مثبتی درباره واگذاری تودلی خودروسازان دولتی و تغییر فرمول قیمت گذاری باعث شده کارشناس پیش بینی کنند که خودرویی ها روند صعودی بورس را کلید می زنند. البته معمولا اواخر هر سال با اخبار متنوع این گروه مورد توجه قرار می‌گیرد. از داستان تودلی تا همین افزایش نرخ و غیره. امسال هم انتظار می‌رود یک نوسان مثبت در گروه خودرو و قطعه‌سازی در اواخر سال بوجود بیاید.

کد خبر: ۲۷۵٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha