۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
جزییات جدید از توافق گازی اسرائیل و مصر| مقاومت قاهره و امان در برابر خشم مردمی
بازار گزارش می‌دهد؛

جزییات جدید از توافق گازی اسرائیل و مصر| مقاومت قاهره و امان در برابر خشم مردمی

شرکت‌های مالک میدان گاز طبیعی تامار از افزایش چشمگیر حجم صادرات گاز اسرائیل به مصر در سال‌های آینده خبر دادند

بازار؛ گروه بین‌الملل: شرکت‌های مالک میدان گاز طبیعی تامار از افزایش چشمگیر حجم صادرات گاز اسرائیل به مصر در سال‌های آینده خبر دادند و اخیراً اعلام کردند که قصد دارند کمپرسورها را مدرن‌سازی کنند و خط انتقال جدید را گسترش دهند تا ظرفیت تولید آن به ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد. بنا بر اعلام روزنامه اقتصادی عبری کالکالیست، این گسترش ظرفیت توسط وزارت انرژی این رژیم نیز تایید شده است و حجم صادرات گاز اسرائیل به مصر را سالانه به حدود ۶ میلیارد متر مکعب خواهد رساند که تقریباً نیمی از مصرف اسرائیل در سال ۲۰۲۳ است.

انتظار می‌رود عملیات توسعه به ارزش ۲۴ میلیون دلار در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تکمیل شود تا ظرفیت تولید روزانه به ۱.۶ میلیارد فوت مکعب افزایش یابد. گام نخست برای توسعه این میدان پس از اصلاح توافقنامه صادراتی با مصر برای تامین مقدار اضافی گاز بیشتر برداشته می‌شود. در حال حاضر، مقدار گاز اسرائیل که به مصر عرضه می‌شود از سطح قبل از جنگ در غزه فراتر رفته است، بطوریکه در ماه ژانویه ۱۵ درصد به صورت ماهانه افزایش یافت و به حدود ۱.۱۵ میلیارد فوت مکعب در روز رسید.

مصر برای تامین بخشی از نیاز داخلی خود به گاز اسرائیل متکی است، در حالی که مازاد گاز طبیعی مایع را از طریق کارخانه‌های مایع سازی در ایدکو و دامیتا (شمال) با ظرفیت تولید ۲.۱ میلیارد فوت مکعب در روز عمدتا به اروپا صادر می‌کند. به گزارش روزنامه اسرائیلی، اگرچه جنگ در ابتدا منجر به توقف تولید گاز از میدان تامار شد، اما تولید گاز پس از آن از سر گرفته شد. این قطعی همچنین وابستگی مصر به گاز اسرائیل را نمایان کرد، زیرا کاهش صادرات گاز اسرائیل به مصر منجر به قطع مکرر برق در این کشور شد.

واردات گاز اسرائیل از مصر در اکتبر گذشته به شدت کاهش یافت و با توقف عملیات تولید گاز از میدان تامار، پس از شروع جنگ در غزه، به حدود ۳۵۰ میلیون فوت مکعب در روز رسید. این رقم پیش از توقف تولید ۹۰۰ میلیون مترمکعب بود. در آگوست گذشته، اسرائیل اعلام کرد که راستای رویکرد تقویت روابط با همسایه خود، گاز بیشتری از میدان تامار به مصر صادر خواهد کرد. شایان ذکر است که میدان فراساحلی تامار در ۲۴ کیلومتری غرب عسقلان در شمال نوار غزه قرار دارد که از ۶ حلقه چاه در این میدان گاز تولید می‌شود و میزان تولید هر یک از آنها حدود ۷.۱ تا ۸.۵ میلیون متر مکعب در روز است.

افزایش صادرات میدان تامار در میان افزایش قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان صورت می‌گیرد. آمیت مور، مدیر عامل شرکت اکو انرژی، اشاره می‌کند که بازار مصر از کمبود گاز طبیعی رنج می‌برد که منجر به قطع مکرر برق شده است. وی خاطرنشان می‌کند که صادرات گاز اسرائیل به مصر نه تنها به تامین برق این کشور کمک می‌کند، بلکه به درآمد آن نیز افزایش می‌یابد، به ویژه با توجه به بحران اقتصادی که در این کشور وجود دارد. بخشی از گاز طبیعی فروخته شده به مصر به تاسیسات مایع سازی می‌رود و از آنجا به اروپا فروخته می‌شود که این امر به صرفه جویی ارزی کشور کمک می‌کند. اردن نیز به شدت به گاز اسرائیل متکی است، زیرا حجم برق تولید شده از گاز وارداتی از اسرائیل ۷۰ درصد است.

براساس اعلام مقامات، از ژوئیه ۲۰۲۵ صادرات به مصر ۴ میلیارد متر مکعب اضافی افزایش می‌یابد که در مقایسه با مقدار عرضه شده تاکنون که ۲ میلیارد متر مکعب بوده است، افزایش قابل توجهی دارد. علاوه بر این، اخیرا اعلام دیگری درباره تصمیم برای سرمایه گذاری حدود ۲۴ میلیون دلار در ارتقاء کمپرسورها منتشر شد که امکان افزایش تولید گاز طبیعی را فراهم می‌کند

افزایش صادرات گاز اسرائیل به مصر برای رژیم نیز منافع مالی دارد، زیرا قیمت گاز طبیعی در مصر بسیار بالاتر از بازار محلی است. براساس اعلام تارنمای خبری اسراییلی "ACE"، این رژیم تصمیم گرفته است که حدود ۲۴ میلیون دلار برای توسعه خطوط لوله پمپاژ گاز سرمایه گذاری کند که امکان افزایش تولید گاز طبیعی را فراهم می‌کند. این وب سایت توضیح می‌دهد که جدا از فعالیت دیپلماتیک شدید بین اسرائیل و حماس، مصر یکی از مشتریان اصلی اسرائیل در زمینه گاز طبیعی است. بر اساس دو اطلاعیه که اخیرا منتشر شده است، پیش بینی می‌‍شود صادرات گاز به همسایه جنوبی در سال های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

براساس اعلام مقامات، از ژوئیه ۲۰۲۵ صادرات به مصر ۴ میلیارد متر مکعب اضافی افزایش می‌یابد که در مقایسه با مقدار عرضه شده تاکنون که ۲ میلیارد متر مکعب بوده است، افزایش قابل توجهی دارد. علاوه بر این، اخیرا اعلام دیگری درباره تصمیم برای سرمایه گذاری حدود ۲۴ میلیون دلار در ارتقاء کمپرسورها منتشر شد که امکان افزایش تولید گاز طبیعی را فراهم می‌کند.

وزارت انرژی اسرائیل پیش از این، موافقت کرده بود که عرضه گاز طبیعی به مصر را سالانه ۴ میلیارد متر مکعب دیگر برای یک دوره ۱۱ ساله افزایش دهد. انتظار می‌رود این موافقت‌نامه که توسط این وزارتخانه تأیید شده است، پس از تکمیل کار برای توسعه ظرفیت تولید و توسعه خط لوله سوم از مخزن تامار، در جولای ۲۰۲۵ لازم‌الاجرا شود. همچنین، تحلیلگر انرژی در Leader Capital Markets، گیلاد بن زوی، توضیح می‌دهد که تقاضای مصر برای گاز طبیعی افزایش یافته که این امر باعث شده تا گاز را با قیمت‌های بالاتر از اسرائیل خریداری کند.

این امر درآمدهای مالیاتی اسرائیل را افزایش داده است، زیرا بیش از نیمی از درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی صرف مالیات می‌شود. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر افزایش صادرات بر اقتصاد محلی وجود دارد، زیرا می‌تواند منجر به کمبود بالقوه در بازار محلی در سال‌های آینده یا افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش رقابت بین میادین گاز داخلی شود. طرح توسعه بخش برق همچنین نشان دهنده نیاز به بیش از ۱۰ نیروگاه گاز طبیعی جدید تا سال ۲۰۴۰ است که نگرانی‌هایی را در مورد دسترسی به گاز برای اقتصاد رژیم در آینده ایجاد می‌کند.

البته رئیس بخش بودجه در وزارت دارایی، یوگف گاردوس، هشدار می‌دهد که افزایش صادرات ممکن است امنیت انرژی اسرائیل را به خطر بیندازد. وی بر لزوم ایجاد تعادل در رقابت فزاینده در بازار داخلی از طریق محدود کردن صادرات و اطمینان از ورود سرمایه گذاران جدید به بازار محلی برای افزایش درآمدهای دولتی تاکید می‌کند.همچنین گسترش مجوزهای صادراتی از میدان لویاتان، میزان گاز صادراتی و نحوه فروش آن نیز در حال بررسی است.

حتی اگر جنگ اسرائیل در نوار غزه طولانی شود، رهبری مصر و اردن احتمالاً به دنبال دور کردن خشم مردم از بخش انرژی خواهند بود، زیرا هر دو کشور به واردات گاز طبیعی اسرائیل متکی بوده و همچنان از مشکلات اقتصادی بزرگ رنج می‌برند

مطالعه‌ای برای ساخت تأسیسات دریایی برای مایع کردن گاز طبیعی برای فروش گاز در سراسر جهان از طریق کشتی‌ها در حال انجام است که وابستگی به مصر و اردن برای انتقال آن را کاهش می‌دهد. همچنین، تصمیمات مربوط به صادرات گاز از میدان تامار تاثیر مثبتی بر سهام شرکت‌های صاحب میدان داشت، به عنوان مثال، سهام «اسرامکو» در بورس تل آویو ۹ درصد افزایش یافت.

در مجموع، حتی اگر جنگ اسرائیل در نوار غزه طولانی شود، رهبری مصر و اردن احتمالاً به دنبال دور کردن خشم مردم از بخش انرژی خواهند بود، زیرا هر دو کشور به واردات گاز طبیعی اسرائیل متکی بوده و همچنان از مشکلات اقتصادی بزرگ رنج می‌برند. میدان تامار دارای ۱۰ تریلیون فوت مکعب گاز بوده و دومین میدان بزرگ تولیدی در اسرائیل و منبع اصلی تامین بازار داخلی و صادرات به کشورهای همسایه است. همچنین نقطه ترانزیت گاز از بزرگترین میدان اسرائیل، لویاتان، تحت مدیریت شورون نیز است و ظرفیت ۲۲ تریلیون فوت مکعب دارد.

از سال ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴، مصر و اردن به ترتیب با اسرائیل، که اراضی فلسطین، لبنان و سوریه را برای دهه‌ها اشغال کرده بود، معاهده صلح امضاء کردند. هرچند این توافقات با خشم عمومی همراه است اما در مورد اردن، تولید گاز محلی ضعیف است. پایان دادن به واردات گاز اسرائیل در هر دو کشور مستلزم پاسخگویی به تقاضا با واردات گران گاز طبیعی مایع است که باعث رنج اقتصادی برای مردم و فرسایش ذخایر ارزی در زمانی می‌شود که قاهره و امان با مشکلات عمده اقتصادی مواجه است.

کد خبر: ۲۷۵٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha