۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
ارائه یارانه به خانواده‌ها؛ راه حل کارشناسان چینی برای ترمیم روند کاهشی جمعیت

ارائه یارانه به خانواده‌ها؛ راه حل کارشناسان چینی برای ترمیم روند کاهشی جمعیت

کارشناسان چینی می‌گویند ارائه یارانه به خانواده‌ها و اجازه کار در منزل می‌تواند کاهش جمعیت در این کشور را بهبود ببخشد.

به گزارش بازار، رسانه‌های چین می‌گویند در پی کاهشی شدن جمعیت در این کشور، بحث بر سر اثربخشی سیاست‌های کنونی در حمایت از باروری افزایش یافته و درخواست‌ها برای ارائه یارانه‌های بیشتر به خانواده‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، قانون‌گذاران چینی در آستانه نشست‌های اوایل ماه آینده مسائلی از قبیل کاهش جمعیت را که به نگرانی عمیق تبدیل شده، بررسی خواهند کرد.

بر اساس گزارش جدید موسسه تحقیقات جمعیت «یو وو» اگر دولت به خانواده‌ها یارانه بدهد، نرخ زاد و ولد را می‌توان ۲۰ درصد افزایش داد که به معنای تولد دو میلیون نوزاد بیشتر در سال است. این گزارش همچنین استدلال می‌کند که اگر محل کار به والدین اجازه دهد از راه دور و در خانه کار کنند، می‌توان نرخ زاد و ولد را بین ۴ تا ۱۰ درصد افزایش داد.

افزون بر این دو روش، تشویق به استخدام پرستار خارجی، ارائه مرخصی برای والدین، تامین مالی فناوری‌هایی که به باروری کمک می‌کنند و اصلاحات آموزشی هم می‌توانند نرخ زاد و ولد را افزایش دهد.

با این حال، یک کارشناس که به طور ناشناس صحبت کرده می‌گوید: «بسیاری از پیشنهادات رایج برای افزایش نرخ زاد و ولد سطحی هستند و پیچیدگی‌های بافت اجتماعی منحصر به فرد چین را در نظر نمی‌گیرند».

گفتنی است، جمعیت چین در سال ۲۰۲۳ برای دومین سال متوالی کاهش یافت و به ۱.۴ میلیارد نفر رسید. این روند کاهشی نگرانی‌هایی را در خصوص اقتصاد این کشور در آینده مطرح کرده است.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha