۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
افزایش ۷ درصدی صادرات قراضه اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳؛ ترکیه در صدر مصرف کنندگان

افزایش ۷ درصدی صادرات قراضه اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳؛ ترکیه در صدر مصرف کنندگان

به گزارش مرکز GMK صادرات قراضه از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۷ درصدی در سال  به ۱۸.۵۳ میلیون تن در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رسیده است و ترکیه با دارا بودن سهمی بیش از ۵۷ درصد بزرگترین مصرف کننده است.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که بحث صادرات قراضه گرم است و سیاست جهانی در مسیر استفاده بهینه از قراضه در راستای کاهش آلودگی های ناشی از تولید است داده های جهانی نشان می دهد صادرات قراضه از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۷ درصدی در سال به ۱۸.۵۳ میلیون تن در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رسیده است. در واقع طبق جدیدترین گزارشی که مرکز GMK منتشر کرده است در سال ۲۰۲۲، صادرات برای اولین بار پس از بیش از ۶ سال روند صعودی، ۱۰ درصد در سال کاهش یافت.

در این گزارش همچنین آمده است در دسامبر ۲۰۲۳، صادرات قراضه اتحادیه اروپا در مجموع به ۱.۶۱ میلیون تن رسید که ۴۱ درصد نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ افزایش داشت، اما ۶ درصد نسبت به نوامبر کاهش داشت. متوسط ‌حجم صادرات ماهانه در سال گذشته ۱.۵۴ میلیون تن در مقایسه با ۱.۴۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ بود. در عین حال، حداکثر حجم مواد خام در ماه مارس ۱.۷۲ میلیون تن حمل شده است.

ترکیه، هند و مصر؛ ۳ مصرف کننده بزرگ قراضه

نکته قابل توجه اینکه داده های جهانی نشان می دهد: مصرف کننده اصلی مواد خام در سال گذشته، به طور سنتی، ترکیه ۱۰.۵۹ میلیون تن یا ۵۷.۱ درصد از کل صادرات بود. هند با ۲.۲۴ میلیون تن، مصر با ۱.۶۶ میلیون تن، پاکستان با ۷۹۶.۳ هزار تن، ایالات متحده آمریکا با ۶۹۴.۸۵ هزار تن در رتبه های بعدی مصرف قراضه قرار دارند.

به این ترتیب فولادسازان اتحادیه اروپا تولید فولاد را در سال ۲۰۲۳ به میزان ۷.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دادند و به ۱۲۶.۳ میلیون تن رساندند. در دسامبر ۲۰۲۳، این شاخص نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ با ۲.۷ درصد افزایش به ۹.۱ میلیون تن رسید.

افزایش ۷ درصدی صادرات قراضه اتحادیه اروپا در ۲۰۲۳؛ ترکیه در صدر مصرف کنندگان
عنوان

همپنین طبق این گزارش، انتشار گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا در سه ماهه سوم سال گذشته ۷.۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت - به ۷۸۷ میلیون تن (معادل CO ۲ ). در همان دوره، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا ثابت ماند و نوسانات کوچکی را ثبت کرد (-۰.۲٪ سالانه). بخش تامین انرژی و گاز با ۲۳.۷ درصد از کل، بزرگترین منبع انتشار بود. خانوارها ۶.۵ درصد از آلاینده ها و صنعت ۴.۹ درصد را به خود اختصاص داده اند.

آیا تا سال ۲۰۴۰ انتشار خالص گازهای گلخانه ای ۹۰ درصد کاهش می یابد؟

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، کمیسیون اروپا توصیه می کند که اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰ انتشار خالص گازهای گلخانه ای را ۹۰ درصد کاهش دهد (در مقایسه با سطوح سال ۱۹۹۰). این هدف اقلیمی با پارلمان اروپا و کشورهای عضو مورد بحث قرار خواهد گرفت و کمیسیون اروپایی بعدی پیشنهادهای قانونی را بر این اساس ارائه خواهد کرد. همچنین به گفته اکسل اگرت، مدیر عامل انجمن فولاد اروپا EUROFER، فولادسازان اتحادیه اروپا از هدف بلوک برای بی طرفی آب و هوا تا سال ۲۰۵۰ حمایت می کنند. این صنعت بیش از ۶۰ پروژه را راه اندازی کرده است که در صورت حمایت موثر، کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۳۰ تضمین می کند.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha