۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مصرف جهانی قراضه ۵ درصد کاهش یافت| پیش بینی افزایش مصرف قراضه با رایج شدن روش های فولادسازی سبز
بازار بررسی می کند؛

مصرف جهانی قراضه ۵ درصد کاهش یافت| پیش بینی افزایش مصرف قراضه با رایج شدن روش های فولادسازی سبز

در حالی در سال ۲۰۲۳ مصرف جهانی قراضه ۵ درصد کاهش یافت که در درازمدت، مصرف قراضه افزایش خواهد یافت، زیرا روش ‌های فولاد سازی سبزتر رایج ‌تر می‌شوند. البته در دسترس بودن آن کاهش خواهد یافت.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده مصرف جهانی قراضه آهن در سال ۲۰۲۳ با ۵ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۵۸۸ میلیون تن رسید.

مرکز GMK چین که ۴۲ درصد از مصرف جهانی قراضه را به خود اختصاص می دهد، واردات این ماده خام را در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵ درصد در سال افزایش داد و به ۲۳۷ میلیون تن رساند

این در شرایطی است که به گزارش مرکز GMK چین که ۴۲ درصد از مصرف جهانی قراضه را به خود اختصاص می دهد، واردات این ماده خام را در سال ۲۰۲۳ به میزان ۵ درصد در سال افزایش داد و به ۲۳۷ میلیون تن رساند. از ده خریدار عمده دیگر (این کشورها در مجموع بیش از ۳۱۰ میلیون تن قراضه وارداتی مصرف کردند)، هفت خریدار مصرف خود را نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دادند.

بر اساس این گزارش، استفاده از این ماده اولیه در تولید فولاد رو به کاهش است. از سوی دیگر مصرف سنگ آهن در فولاد سازی در سال گذشته ۴ درصد افزایش یافت و به حدود ۲.۵ میلیارد تن رسید.

امارات لغو ممنوعیت صادرات قراضه را تمدید کرد

به گفته تحلیلگران، کاهش کلی مصرف قراضه جهانی ناشی از کاهش تولید فولاد در ترکیه و بازارهای کلیدی آسیای جنوبی و کاهش تجارت جهانی قراضه بوده است. این نیز تحت تأثیر محدودیت های کشورهای صادر کننده قرار گرفت. به ویژه، در اکتبر ۲۰۲۳، امارات محدودیت فعلی صادرات قراضه را به مدت سه ماه، تا ۱۹ دسامبر تمدید کرد. این ممنوعیت متعاقبا برای حفظ تامین مواد خام برای کارخانه‌های فولاد محلی تمدید شد. این کشور ابتدا این ممنوعیت را به مدت چهار ماه در می ۲۰۲۰ اعمال کرد و متعاقباً آن را برای حمایت از بخش داخلی فولاد تمدید کرد.

بر اساس این گزارش، پس از لغو ممنوعیت صادرات قراضه توسط این کشور، انتظار می رود تامین کنندگان امارات تجارت خود را با کشورهای خاورمیانه و خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش دهند، زیرا قبلاً فقط در بازار داخلی تجارت می کردند. با این حال، خریداران بر این باورند که برای رقابتی ماندن صادرکنندگان امارات در بازار بین المللی، باید بار پرداخت عوارض را بر عهده بگیرند. این امر ارائه پیشنهادات موثر را دشوار می کند. لغو ممنوعیت صادرات قراضه همچنین می تواند مشکلاتی را برای کارخانه های ذوب کوچک محلی ایجاد کند که احتمالاً در تامین تقاضای این ماده خام با مشکل مواجه خواهند شد.

ژاپن؛ بزرگترین صادر کننده قراضه در آسیا

بزرگترین صادرکننده قراضه در آسیا، ژاپن، که در سال ۲۰۱۸-۲۰۲۰ به میزان ۷ تا ۹ میلیون تن حمل کرده است، با تکیه بر سیاست های حفاظت از محیط زیست، ۵.۵ میلیون تن از این ماده خام را در ۱۰ ماه سال ۲۰۲۳ صادر کرده است. محدودیت صادرات قراضه نیز در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است.

مصرف جهانی قراضه ۵ درصد کاهش یافت| پیش بینی افزایش مصرف قراضه با رایج شدن روش های فولادسازی سبز
مصرف جهانی قراضه در ۲۰۲۲ (میلیون تن)

فعالان بازار بر این باورند که در کوتاه مدت و میان مدت، مصرف قراضه تا ماه فوریه کم خواهد ماند. با این حال، به دلیل بحران کشتیرانی در دریای سرخ، قیمت پیشنهادات ماه مارس ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. اما برخی منابع معتقدند که این توسعه موقتی است و برای مدت طولانی اختلالی در عرضه و قیمت ایجاد نخواهد کرد.

اعمال محدودیت های صادراتی قراضه در راستای کربن زدایی

در دراز مدت، مصرف قراضه افزایش خواهد یافت، زیرا روش ‌های فولاد سازی سبزتر رایج ‌تر می‌شوند. اما در دسترس بودن آن کاهش خواهد یافت، زیرا بسیاری از دولت ها قبلاً محدودیت هایی را اعمال کرده اند یا در حال ممنوعیت صادرات این ماده خام برای رسیدن به اهداف کربن زدایی خود هستند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، در اوایل دسامبر سال گذشته، قیمت قراضه جهانی به بالاترین سطح خود از ماه می ۲۰۲۳ رسید. روند صعودی از پایان اکتبر مشاهده شده است. تنها چین به دلیل عرضه بالا این روند را کاهش دادند، اگرچه بازار افزایش قیمت مواد اولیه را در کوتاه مدت پیش بینی کرد.

نکته قابل تامل اینکه، کشورهای بیشتری قراضه را به عنوان یک ماده خام استراتژیک می شناسند و لذا صادرات این ماده خام را محدود می کنند. در واقع به گفاه کارشناسان، قراضه آهن یک ماده خام ضروری است که استفاده از آن به کشورهای مختلف اجازه می دهد تا به اهداف اقلیمی خود دست یابند.

سایت آماری تحلیل استاتیستا: چین همچنان بزرگترین مصرف کننده است، اگرچه حتی در آنجا نیز استفاده از قراضه با ۲.۹ درصد کاهش در سال ۲۰۲۳ به ۱۱۶.۲ میلیون تن رسیده است

این در شرایطی است که طبق آمارهای جهانی منتشر شده، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ هیچ افزایشی در مصرف مشاهده نشد، اما همه پیش‌بینی‌ ها حاکی از آن است که نقش ضایعات آهنی در تولید فولاد تنها در سال‌ های آینده رشد خواهد کرد. در عین حال، اوکراین همچنان به افزایش صادرات قراضه به اروپا ادامه می دهد که در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه قراضه وجود ندارد و بزرگترین صادرکننده قراضه در جهان است.

کاهش ۸ درصدی واردات جهانی قراضه در نیمه اول سال ۲۰۲۳

بر اساس داده های منتشر شده از سوی سایت آماری تحلیلی استاتیستا، با وجود اهمیت قراضه به عنوان ماده اولیه، بازار جهانی قراضه آهنی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با روندهای منفی مواجه شد. بر اساس گزارش دفتر بازیافت بین المللی (BIR)، مصرف قراضه در همه کشورها و مناطق اصلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (سال ۲۰۲۲) کاهش یافته است. چین همچنان بزرگترین مصرف کننده است، اگرچه حتی در آنجا نیز استفاده از قراضه با ۲.۹ درصد کاهش در سال ۲۰۲۳ به ۱۱۶.۲ میلیون تن رسیده است.

از سوی دیگر واردات جهانی قراضه در نیمه اول سال با ۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۲۷ میلیون تن رسید. به گفته کارشناسان، کاهش مصرف و واردات قراضه با کاهش تولید فولاد ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تولید جهانی فولاد به میزان ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۹۴۳.۹ میلیون تن رسید.

کد خبر: ۲۶۸٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha