۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
۴۲ میلیون تن کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) تخلیه و بارگیری شد
در ۱۱ ماه گذشته؛

۴۲ میلیون تن کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام(ره) تخلیه و بارگیری شد

تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در ۱۱ ماه گذشته از مرز ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار، ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان با بیان اینکه «تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) از ۴۲ میلیون تن گذشت» گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری گروه کالاهای معدنی و شیمیایی در این مجتمع بزرگ بندری طی ۱۱ ماه اخیر، ۹ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

گرایلو افزود: عملکرد تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی نیز در این بندر بزرگ تجاری کشور به بیش از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ترانزیت کالاها از طریق این بندر از ۹۵۰ هزار و ۵۲۶ تن در سال ۱۴۰۱ به بیش از سه میلیون و ۳۶۷ هزار تن در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۵۴ درصد رشد یافت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: صادرات انواع کالا نیز در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) از ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ میلیون تن در ۱۱ ماه اخیر رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با رشد هشت درصدی همراه بوده است.

گرایلو تصریح کرد: کابوتاژ (به معنی حمل کالا از گمرک یک کشور به گمرک دیگر در همان کشور از طریق مسیر دریایی، ریلی و جاده‌ای) نیز به عنوان یکی از رویه‌های گمرکی جاری در این بندر بزرگ تجاری از سه میلیون و ۱۹۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن در ۱۱ ماهه اخیر رسیده و هشت درصد افزایش یافته است.

یادآور می‌شود بیش از ۷۰ درصد واردات کالاهای اساسی کشور از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) انجام می‌شود؛ همچنین ۹۰ درصد واردات برخی اقلام اساسی از طریق این بندر انجام می‌شود که در تامین امنیت غذایی کشور تاثیر مستقیمی دارد.

کد خبر: ۲۷۵٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha