۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
سردرگمی مردم درباره «یارانه های تشویقی»| صف های طولانی و بی خبری از شیوه اجرا
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

سردرگمی مردم درباره «یارانه های تشویقی»| صف های طولانی و بی خبری از شیوه اجرا

شاهرود- یارانه تشویقی بهمن ماه برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان اعلام شد اما به دلیل فقدان اطلاع رسانی درست درباره این یارانه‌ها شاهد صفوف طولانی در فروشگاه‌های استان سمنان هستیم. 

بازار، گروه استان‌ها: این روزها در مقابل بسیاری از مغازه ها و فروشگاه های استان سمنان به خصوص شهرستان شاهرود صف های طولانی مردم تشکیل شده که دنبال روغن و برنج و ... هستند موضوعی که برای مردم مشکل زا شده است.

مسئولان اعلام کرده اند که این یارانه ها هفدهم اسفند ماه مهلت دارد اما گویا به دلیل فقدان اطلاع رسانی درست مردم بر این تصور هستند که یارانه ها تا انتخابات بیشتر دوام ندارد در نتیجه در مقابل فروشگاه ها صف های بزرگی تشکیل شده است.

مردم همچنین دچار یک خطای دیگر هم هستند و آن اینکه تصور می کنند باید هر ۱۱ قلم کالایی که در فهرست یارانه ها مدت دار و یا تشویقی وجود دارد را خریداری کنند تا نفری ۲۲۰ هزار تومان به آنها تعلق بگیرد در صورتی که این چنین نیست و این یارانه ها می تواند به تناسب خرید و نیاز مردم انعطاف پذیر باشد در این گزارش نگاهی به یارانه های تشویقی کرده ایم.

شیوه اجرای کار

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: در طرح یارانه تشویقی ۱۱ قلم کالای اساسی به میزان ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان تعیین شده که از این مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان به صورت تشویقی و کالابرگ از سوی دولت پرداخت می شود و ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان نیز از سوی مردم پرداخت می شود.

یکی از الزامات این طرح آن است که فروشگاه ها هیچ کالایی دیگری را نباید در قالب این یارانه به مردم بفروشند

جعفر کاشانی با بیان اینکه مردم می توانند بر حسب نیاز از یارانه تشویقی استفاده کنند یعنی می توانند از این ۱۱ قلم کالا کمتر نیز خریداری کنند برای مثال فردی شاید نیاز به حبوبات نداشته باشد می تواند آن را دریافت نکرده و متناسب با آن کالای دیگری را بخرد، تاکید کرد: این اعتبارات تشویقی در مجموع خرید مردم لحاظ می شود نه اقلام مصرفی؛

وی با بیان اینکه این طرح مستقل از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است که هر ماه به حساب مردم واریز می شود در نتیجه آن یارانه ها بر سر جای خودش قرار دارد و به حساب خانوار پرداخت می شود، تاکید کرد: از ۱۷ بهمن تا ۱۶ اسفند ماه نیز مردم مهلت دارند که از اعتبار ماه اول خود استفاده کنند در صورت تمدید یا افزایش اعتبار، حتما این موضوع اطلاع رسانی می شود تا مردم در ماه های آتی هم از آن بهره مند شوند.

سردرگمی مردم درباره «یارانه های تشویقی»| صف های طولانی و بی خبری از شیوه اجرا

انتخاب اقلام بر عهده مردم است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه انتخاب اقلام برعهده مردم است و الزام و اجباری نیست که چه اقلامی را بخرند، بیان کرد: مابه التفاوت هر کالایی که بیشتر از مبلغ در نظر گرفته شده، باشد باید از سوی مردم پرداخت شود برای مثال اگر کسی ۸۰۰ هزار تومان خرید کند باید مابقی مبلغ یارانه تا ۸۰۰ هزار تومان را پرداخت کند.

کاشانی با بیان اینکه مرحله جدید اجرای طرح کالابرگ الکترنیکی با عنوان طرح فجرانه در راستای حمایت از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر برای خانوار دهک‌های اول تا هفتم پرداخت می شود، ابراز کرد: امکان دارد که دولت مقدار و زمان آن را تغییر دهد که البته این موضوع به اطلاع مردم خواهد رسید.

سقف وزنی تعیین شده است

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر خانوار میتواند اقلام طرح را درسقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جابجایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن نیست و فقط برای گروه لبنیات ، شیر، پنیر و ماست امکان پذیر است. مثلا به ازای هر نفر یک کیلوگرم مرغ می توان خریداری کرد که ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان را دولت می دهد.

همچنین اعلام شده که در اجرای این طرح ، سبد غذایی یازده قلمی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز هرفرد با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز ۱۴۰۲ از محل یارانه جدیدی دولت تامین می شود.

یک مغازه دار: متاسفانه یارانه تشویقی و شیوه آن به فروشندگان هم اطلاع رسانی نشده چه برسد به مردم

یکی از الزامات این طرح آن است که فروشگاه ها هیچ کالایی دیگری را نباید در قالب این یارانه به مردم بفروشند از سوی دیگر باید فقط ۱۱ قلم کالا شامل لبنیات شیر کم چرب بطری، پنیر و ماست کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ ، گوشت منجمد گوساله ، روغن مایع ، ماکارونی ، برنج ، قندوشکر ، حبوبات عرضه شود.

نظارت و بازرسی

حمیدرضا طحان معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: گشت های مشترک بازرسی در خصوص اجرای طرح یارانه تشویقی و همچنین عرضه اقلام مورد نیاز مصرفی مردم در استان سمنان اجرایی شده است.

طحان با بیان اینکه هیچ فروشگاه نباید اقلام دیگر را در قالب طرح کالابرگ عرضه کنند زیرا این امر مصداق فروش اجباری کالا می شود و تخلف است، بیان کرد: واحد های صنفی حق ندارند مبلغی را بابت کالابرگ شامل مالیات بر ارزش افزوده یا ... بگیرند و با متخلفان این حوزه برخورد می شود.

بررسی ها نشان می دهد که در شهرستان سمنان و گرمسار وضعیت خوب است و مردم اقلام مورد نیازشان را خریداری می کنند اما در شاهرود به خصوص در خیابان مزار، صف های طولانی مدت و طویلی ایجاد شده و برای مردم نارضایتی پدید آورده است در صورتی که هر فروشگاهی می تواند این اقلام را عرضه کند.

سردرگمی مردم درباره «یارانه های تشویقی»| صف های طولانی و بی خبری از شیوه اجرا

فروشنده‌ها هم خبر ندارند!

مسئولان عقیده دارند که باید به مردم در خصوص این طرح اطلاع رسانی کنند تا از کم و کیف آن مطلع شوند. از سوی دیگر نسبت های مشخصی نیز برای هر کالا در نظر گرفته شده که مردم راحت تر از یارانه تشویقی شان بهره مند شوند.

محمدرضا حسینی یک فروشنده در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: هر فرد ۸۱۰ گرم روغن می تواند در یک ماه خریداری کند که بخشی آن نقدی حساب می شود و مابه التفاوت آن از طریق یارانه کالابرگ پرداخت می شود مثلاً گوشت مرغ کیلوگرمی ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که هر خانوار می تواند به ازای هر نفر یک کیلوگرم مرغ بخرد که ۶۰ هزار تومان را مردم می دهند و ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز از کالابرگ پرداخت کنند.

گلایه فروشندگان این است که سایت ها و خبرگزاری ها و .. درباره کلیات یارانه توضیح داده اند نه جزئیات و شیوه ها

وی با بیان اینکه متاسفانه یارانه تشویقی و شیوه آن به فروشندگان هم اطلاع رسانی نشده چه برسد به مردم، ابراز کرد: این مسائلی که ما اعلام کردیم را خودمان همین دو روز اخیر متوجه شدیم در صورتی که مسئولان صنعت معدن و تجارت و اصناف و ... به ما هیچ چیزی را اطلاع رسانی نکردند که بدانیم به چه صورت باید این کار صورت بگیرد.

گلایه مردم و مغازه داران

گلایه فروشندگان این است که سایت ها و خبرگزاری ها و .. درباره کلیات یارانه توضیح داده اند اما درباره اینکه این موضوع چطور باید اجرایی شود و مثلاً حساب و کتاب اقلام مصرفی باید چطور صورت گیرد، اطلاع رسانی نشده و همه گمراه شده اند به خصوص مردم امروز در صفوف طولانی معطل هستند.

بخشی از این صفوف صرف زمانی می شود که فروشندگان باید برای مردم کیفیت و کمیت اجرای طرح یارانه تشویقی را بیان کنند که خود زمان بر خواهد بود از سوی دیگر مردم فکر می کنند که فقط یک الی دو فروشگاه در سطح شهر این یارانه تشویقی را می دهند که اینطور نیست.

کد خبر: ۲۷۴٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha