افزایش حجم تجارت ایران و تاجیکستان، نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی میان دو کشور است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

افزایش حجم تجارت ایران و تاجیکستان، نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی میان دو کشور است

رئیس اتاق ایران با انتقاد از افزایش ناگهانی تعرفه واردات برخی محصولات ایران در تاجیکستان، گفت: برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور، نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و تاجیکستان هستیم.

به گزارش بازار، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: افزایش ناگهانی تعرفه‌های گمرکی برای برخی کالاهای وارداتی ایران از سوی تاجیکستان، مانعی در جهت افزایش مناسبات تجاری دو کشور است.

حسن‌زاده در نشست با سفیر تاجیکستان در ایران، ضمن درخواست تجدیدنظر در این تصمیم از سوی مقامات تاجیکی، ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با برقراری تعرفه ترجیحی برای برخی کالاهای مورد مبادله میان دو کشور، به افزایش حجم تجارت ایران و تاجیکستان کمک کنیم.

او با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور در دو سال گذشته از ۱۰۰ میلیون دلار به ۲۷۰ میلیون دلار رسیده است، اظهار کرد: اگرچه این پیشرفت خوبی است اما دو کشور با توجه به ظرفیت‌های صادراتی خود هنوز فاصله زیادی با رقم مطلوب تجارت میان خود فاصله دارند.

حسن‌زاده با تأکید بر علاقه‌مندی اتاق ایران برای افزایش مناسبات تجاری با تاجیکستان گفت: همکاری بیشتر سفارت تاجیکستان و ویژه رایزن بازرگانی این کشور با اتاق ایران، به این امر کمک زیادی خواهد کرد.

او با اشاره به موقعیت تاجیکستان به عنوان سومین کشور پر آب دنیا، افزود: با توجه به کمبود آب در ایران، کشاورزی فراسرزمینی ما در تاجیکستان و سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه، می‌تواند یکی از زمینه‌های مناسب همکاری درازمدت میان دو کشور باشد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: توان فنی و مهندسی ایران در ساخت نیروگاه نیز می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های همکاری باشد. شرکت‌های مختلف بخش خصوصی در حوزه ساخت نیروگاه و تولید برق آماده و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه هستند.

به گفته حسن‌زاده، حوزه استخراج، اکتشاف و فراوری معدن، شیشه، سرامیک و مصالح ساختمانی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی، تأمین سوخت‌های فسیلی و نفت، ساخت پالایشگاه، تأمین مواد غذایی، نساجی، چرم و پوشاک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولیدات دانش‌بنیان از دیگر حوزه‌های دارای مزیت برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور محسوب می‌شود.

او با تأکید بر اهمیت اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان دو کشور، بیان کرد: اتاق ایران آماده است تا پس از نوروز پذیرای هیات تجاری از تاجیکستان باشد.

انتقاد از اجرایی نشدن بیش از ۲۵۰ توافق دو جانبه میان ایران و تاجیکستان
نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران نیز با تأکید بر اینکه اتاق ایران و اتاق‌های استانی، محرک اصلی تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور هستند، گفت: حجم تجارت دو کشور در بهترین زمان از ۳۵۰ میلیون دلار فراتر نرفته است. اما هدف‌گذاری روسای جمهور دو کشور این است که این رقم را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم.

او افزود: ایران و تاجیکستان از ابزارهای قدرتمندی همچون کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته مشترک سرمایه‌گذاری، شورای مشترک اتاق‌های بازرگانی و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، برخوردار هستند. بنابراین وظیفه دو جانبه ما این است که از این ابزارها بهترین استفاده را داشته باشیم.

زاهدی با انتقاد از اجرایی نشدن توافقات مختلف میان دو کشور، گفت: در ۳۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰ سند همکاری دو جانبه بین دو کشور امضا شده که اگر فقط نیمی از آن‌ها اجرایی شده بود، حجم تبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به یک میلیارد دلار رسیده بود.

او با ابراز علاقه‌مندی تاجیکستان برای همکاری‌های مشترک در حوزه نفت و پتروشیمی، سدسازی و ساخت نیروگاه، بیان کرد: امیدوارم در این فرصت‌های همکاری در هر بخش که نهادهای رسمی قادر به فعالیت نبودند، شرکت‌های بخش خصوصی با کمک و همراهی اتاق ایران وارد شوند. چرا که معتقدم اگر از همه ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم، می‌توانیم حجم مبادلات تجاری خود را به یک میلیارد دلار برسانیم.

زاهدی از اتاق ایران درخواست کرد تا فهرستی از مشکلات و موانع تجار ایرانی در تاجیکستان، پیشنهادات مؤثر برای رفع این موانع و تسهیل مسیر تجارت دو کشور را ارائه کند.

او با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید همکاری‌های بیشتر و منسجم‌تری داشته باشند، افزود: هر دو کشور می‌توانند نمایندگانی در اتاق بازرگانی کشور طرف مقابل تعیین کنند، تا پیگیری امور دقیق‌تر بوده و روابط انسجام بیشتری داشته باشد.

زاهدی با اعلام خبر لغو روادید میان ایران و تاجیکستان از نوروز امسال، از حسن‌زاده دعوت کرد تا در رأس یک هیات تجاری به تاجیکستان سفر کند.

اعمال سیاست رفع تعهد ارزی، به تجارت ایران و تاجیکستان آسیب زده است
محمدحسین روشنک رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، نیز در این نشست با انتقاد از افزایش ناگهانی تعرفه‌های واردات از سوی گمرک تاجیکستان گفت: بدون وجود تعرفه ترجیحی میان ایران و تاجیکستان، ما امکان رقابت با سایر شرکای تجاری تاجیکستان را نداریم.

او افزود: مسئله مهم دیگر توافق دو کشور بر یک استاندارد مشترک کالایی است. اگرچه تا کنون هیچ‌یک از کالاهای صادراتی ما به تاجیکستان، به این دلیل مرجوع نشده‌اند اما این امر باعث زمان‌بر شدن انتقال کالا به تاجیکستان شده است.

روشنک تأکید کرد: اگر مسئله الزام به رفع تعهد ارزی حل نشود، هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلار تجارت سالانه دو کشور، محقق نخواهد شد.

پیشنهاد ایجاد پاویون فارسی‌زبان‌ها در نمایشگاه‌های حوزه فناوری اطلاعات
سادینا آبایی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان هم با هدف افزایش سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه فناوری اطلاعات و دانش‌بنیان گفت: در نمایشگاه‌های حوزه فناوری می‌توانیم با همکاری کشورهای فارسی‌زبان، پاویون فارسی‌زبان‌ها را راه بیندازیم. اگر بتوانیم در این پاویون محصول مشترک ارائه کنیم، هم بازدیدکنندگان خوبی خواهیم داشت و هم می‌توانیم با یک برند فارسی وارد بازارهای بین‌المللی شویم.

کد خبر: ۲۷۴٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha