۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
نرخ سود تسهیلات ۳۰ درصد می شود؟| زیان انباشته، در مسیر صفر شدن| پرداخت وام تا آخرین روز سال
گفتگو با مدیرعامل بانک توسعه صادرات

نرخ سود تسهیلات ۳۰ درصد می شود؟| زیان انباشته، در مسیر صفر شدن| پرداخت وام تا آخرین روز سال

خانی مدیر بانک توسعه صادرات از صفر شدن زیان انباشته بانک تا پایان امسال خبر داد و گفت: با توجه به افزایش نرخ سود تسهیلات در ۱۴۰۲احتمال اینکه شورای پول و اعتبار برای ۱۴۰۳ چنین تصمیمی بگیرد، بعید است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با منتشر شدن اوراق ۳۰ درصدی گمانه زنی درباره افزایش نرخ سود تسهیلات به ۳۰ درصد هم بالا گرفته است. در این میان برخی از بانک ها هم روند پرداخت تسهیلات را متوقف کرده و می گویند باید ببینیم شورای پول و اعتبار برای سال آینده چه تصمیمی را خواهد گرفت. با این وجود مدیرعامل بانک توسعه صادرات چنین احتمالی را بعید می داند. افشین خانی در گفتگو با خبرگزاری بازارمی گوید که با توجه به افزایش نرخ سود موثر از سوی شورای پول و اعتبار در سال جاری این احتمال که برای سال آینده مجددا چنین تغییری را در نظام بانکی شاهد باشیم، خیلی بعید است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دردسرهای وصول مطالبات از برخی پروژه ملی، گفت: برخی از طرح ها درآمد ریالی دارند اما تسهیلات ارزی دریافت کرده اند، همین مساله کمی چالش در بازپرداخت تسهیلات ایجاد کرده است.

او همچنین از صفر شدن زیان انباشته بانک تا پایان امسال خبر داد و گفت: مقدار تسهیلات ریالی پرداختی از سوی بانک ۲۹۷ درصد بیشتر شده است.

متن کامل گفتگوی افشین خانی مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بازار را در ادامه می خوانید:

مقدار پرداخت تسهیلات در حوزه دانش بینان تا پایان دی امسال ۴۸ درصد افزایش یافته، در حوزه تسهیلات ریالی هم رشد ۲۹۷ درصد بیشتر شده است

* با توجه به وظیفه و رسالت اصلی بانک توسعه صادرات وضعیت پرداخت تسهیلات در بانک برای امسال چگونه بوده است؟

بر اساس آمار موجود مقدار پرداخت تسهیلات در حوزه دانش بینان تا پایان دی امسال ۴۸ درصد افزایش یافته است. در حوزه تسهیلات ریالی هم رشد ۲۹۷ درصد بیشتر شده است.

*با توجه به انتخاب شعار امسال برای حمایت از شرکت های دانش بنیان چه اقدامی انجام شده است؟

ما در سال جاری هم به دنبال این بودیم که نرخ موثر تسهیلات را برای مشتریان خود نسبت به تمام بانک ها یک الی ۲ درصد پایین تر باشد. ضمن اینکه عمده تمرکز خود را هم روی شرکت های دانش بنیان و شرکت های دارای پتانسیل صادراتی بیشتر قرار دادیم.

*آیا پرداخت تسهیلات در اسفند هم ادامه دارد؟

توسعه صادرات جز معدود بانک هایی خواهد بود که تا پایان سال تسهیلات پرداخت می کنند این در حالی است در بسیاری از بانک ها پرداخت تسهیلات از نیمه بهمن یا اوایل اسفند متوقف می شود. به عبارت دیگر جریان مالی و نقدینگی بانک را به گونه ای تعریف کردیم که فرآیند پرداخت تسهیلات تا پایان سال ادامه پیدا کند.

*متوسط نرخ سود تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲ چقدر بوده است؟

متوسط نرخ سود برای امسال ۲۳ درصد بوده است. توسعه صادرات یکی از بانک های خوب ایران است. بانک ناترازی نیستیم و نسبت کفایت سرمایه خوبی داریم. برای سال آینده هم تلاش ما این است که نرخ موثر تسهیلات توسعه صادرات نسبت به سایر بانک های کشور کمتر باشد.

برخی گمان زنی ها حاکی از این است که نرخ سود تسهیلات در سال آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این احتمال تا چه اندازه جدی است؟

این سوال را باید بانک مرکزی پاسخ گو باشد. اما من خودم چنین افزایشی را در نرخ سود دور از ذهن می دانم. با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار امسال نرخ موثر سود تسهیلات را افزایش داده، این احتمال که در سال آینده هم دوباره چنین تصمیمی را بگیرید و نرخ سود را ۷ درصد بیشتر کند، خیلی بعید است. به نظر می رسد مطرح شدن چنین احتمالی ناشی از انتشار اوراق ۳۰ درصدی است.

ما می توانیم زیان انباشته بانک را در سال جاری به صفر برسانیم و برای اولین بار صد درصد افزایش سرمایه برای سال ۱۴۰۳ داشته باشیم

*بانک توسعه صادرات هم اکنون چه میزان معوقه دارد؟

عمده مطالبات ما ارزی است. با توجه به نوسانات نرخ ارز در سنوات گذشته پرتفوی مطالباتی ما ارزی و سنگین است. اما در ۵ ماه گذشته فرآیند خوبی را در وصول مطالبات شاهد بودیم و این مساله نسبت کفایت سرمایه ما را هم بهبود داده است. به نظر من ما می توانیم زیان انباشته بانک را در سال جاری به صفر برسانیم و برای اولین بار صد درصد افزایش سرمایه برای سال ۱۴۰۳ داشته باشیم.

طرح هایی که ما در وصول مطالبات خود از آنها دچار مشکل هستیم، طرح هایی است که درآمد ارزی نداشته اند اما تسهیلات ارزی دریافت کرده اند. یکی از آنها پروژه قطار شهری مشهد است

*بزرگترین بدهکار شما کیست و وصول بدهی های شما در چه وضعیتی قرار دارد؟

این فهرست در سامانه بانک مرکزی وجود داشته و پنجم هر ماه به روز می شود. اما باید بگویم که عمده فرآیند ما روی طرح های بزرگ است. طرح هایی که ما در وصول مطالبات خود از آنها دچار مشکل هستیم طرح هایی است که درآمد ارزی نداشته اند اما تسهیلات ارزی دریافت کرده اند. یکی از آنها پروژه قطار شهری مشهد است. این یک پروژه ملی است و باید انجام می شد. اما تسهیلات ارزی به این پروژه پرداخت شده این در حالی است که درآمد آن یک درآمد ریالی و محدود است. اینها مواردی است که با سازمان برنامه و متولیان امر در حال پیگری و پیدا کردن راه حل برای آنها هستیم.

*نهادهای دولتی چقدر به شما بدهکار هستند؟

از آنجاییکه توسعه صادرات عمدتا وظیفه تامین مالی پروژه ها را بر عهده داشته نهادهای دولتی خیلی از ما تسهیلات دریافت نکرده اند. بیشت فعالین بخش های خصوصی هستند.

کد خبر: ۲۷۴٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشانیس IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      5 0
      پول ایران شده کاعد باطله بعد دم از اقتدار می زنند
    • رضا IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      1 0
      یک عمر بانک ها پدر ملت رو در اوردن .اون موقع کجا بودین
    • رحیم IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      1 0
      وقتی بازرسی وجود ندارد،خیلی راحت دروغ هم میگن
    • گندم کار IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      1 0
      اگه 30تا33درصد بشد بهترین راهکار کنترل تورم در زمان فعل هست اما بانک‌ها بدلیل زیان کردن این کار را نمیکنند