۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
سرنوشت خودرو YP۱۱۰ چه شد؟ | خودرو ملی تعاون چرا پس از دو سال راهی بازار نشد؟
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت خودرو YP۱۱۰ چه شد؟ | خودرو ملی تعاون چرا پس از دو سال راهی بازار نشد؟

سرنوشت  پلتفرم ysf۱ یا همان پلتفرم ملی تعاون که قرار بود امسال خودرو YP۱۱۰ را راهی بازار کند، به دلیل عدم تامین سرمایه و فقدان برنامه مبتنی بر وضعیت خودروسازی ابتر مانده و احتمالا تولید نشود.

بازار؛ گروه خودرو: گروه صنعتی چکاد با ساخت پلتفرم خودرو YP۱۱۰ سال ۱۴۰۰ وعده عرضه نخستین محصول خود را روی این پلت‌ فرم تا پایان سال جاری داد. علیرغم گذشت مدت زمان مذکور و تغییراتی در مدیریت تولید این خودرو هنوز خبری از ورود خودروهای چکاد به بازار نیست. در دوره سکان داری سید رضا فاطمی امین به وزارت صمت معرفی و رونمایی از محصول مذکور با سرعت قابل توجهی انجام شد، اما پس از عزل نامبرده از وزارت صمت ظاهرا سرنوشت این محصول نیز ابتر ماند.

یکی از عوامل موفقیت فروش خودرو فارغ از مباحث طراحی، ایمنی، کیفی و قیمتی تامین خدمات پس از فروش آن است

سرمایه گذاری انجام شد؟

گروه صنعتی چکاد با همکاری دانشگاه علم و صنعت هدف تولید پلتفرمی به نام ysf۱ را داشت، این پلتفرم در دانشگاه مذکور طراحی و تولید شده است. YP۱۱۰ نیز قرار بود نخستین خودرو تولیدی این پلتفرم باشد. گروه صنعتی چکاد برای پیش برد این طرح شرکتی به نام آریان خودرو ایجاد و جهت ساخت خودرو روی پلتفرم دانشگاه علم و صنعت تعاونی با هدف تامین سرمایه گذاری لازم به کمک قطعه سازان راه اندازی کرد. بنابراین نام پلتفرم دانشگاه علم و صنعت به مگا پلتفرم خودرو ملی تعاون تغییر یافت، براساس اعلام تیم سازنده این پلتفرم حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه برای تولید پلتفرم و ۲۰ میلیون دلار ارز برای تولید خودرو در تیراژ ۲۰۰ هزار دستگاه نیاز است. علیرغم فعالیت های انجام شده تا کنون مشخص نشد که سرمایه گذرای مورد نیاز برای این طرح انجام شده است یا خیر.

مدیران گروه صنعتی چکاد اعتقاد دارند که این محصول می تواند جای خالی پژو ۴۰۵ و پراید را در بازار پر و رقیب محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا باشد. با فرض تامین بودجه لازم برای تولید خودرو روی پلتفرم مذکور، آیا مشتریان در بازار از آن استقبال خواهند کرد؟ یکی از عوامل موفقیت فروش خودرو فارغ از مباحث طراحی، ایمنی، کیفی و قیمتی تامین خدمات پس از فروش آن است.

محصولات گروه صنعتی ایران خودرو مانند رانا و تارا یا حتی خودروهای شاهین، اطلس و سهند گروه خودروسازی سایپا هرچقدر ضعف فنی و کیفی داشته باشند، مورد پسند مشتریان و بازار خودرو است. بنابراین رقابت یا کسب سهم بازار از خودروسازان مذکور با محصولات نامبرده در شرایط اقتصادی فعلی غیر منطقی به نظر می رسد.

سرنوشت خودرو YP۱۱۰ چه شد؟ | خودرو ملی تعاون چرا پس از دو سال راهی بازار نشد؟

چند مرکز تحقیقات خودرو در کشور وجود دارد؟

در کشور دو مرکز تحقیقات خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا وجود، فارغ از عملکرد این مراکز طی یک دهه اخیر اما هزینه یا تعریف پروژه جدید با پسوند «ملی» در واحدهای باید انجام شود که علیرغم سطح علمی، تجارب عملی و آشنایی به فرآیند تولید با حساسیت های استانداردی را داشته باشند. طراحی و ساخت خودرو نیازمند ایجاد هماهنگی میان قطعات و اجزا برای عملکرد ایده آل است، جذب سرمایه توسط مراکز تولیدی یا صنعتی جهت تولید می تواند سبب هدر رفت مالی شود. فقدان استراتژی در صنعت خودرو کشور منجربه موازی کاری بدون ثمر در صنایع خودروسازی شده است. مقدمه ساخت خودرو اقتصادی ارزان و دست یابی به پلتفرم نیازمند تدوین استراتژی و تدوین قوانین متناسب با فضای صنعت خودرو کشور است.

شرایط سیاستگذاری صنعت خودرو داخلی به گونه ای نیست که با کپی برداری از استراتژی خودروسازان ترکیه بتوان در کشور صنعت خودرو را متحول کرد

سرنوشت پلتفرم ysf۱ چه شد؟

مدیران مجموعه تعاون مدعی تولید ۱۱ محصول روی پلتفرم ysf۱ هستند، اگر این توان فنی مشروط بر صرفه اقتصادی در کشور وجود دارد؛ چرا خودروسازان بخش دولتی و خصوص اقدام به حمایت از پلتفرم مذکور نکردند؟ علیرغم هزینه های که گروه صنعتی چکاد تاکنون برای ساخت خودرو با یک پلتفرم جدید مسوم به ملی صرف کرده، به نظر می رسد که خودرویی با این پلتفرم در کشور ساخته نشود. وضعیت زنجیره تامین خودروسازان در شرایط فعلی به گونه ای نیست که بتنوانند خارج از برنامه توسعه خود به دنبال سرمایه گذاری باشند، سیاست های اشتباه صنعتی -اقتصادی طی پنج سال اخیر چالش جدی برای خودروسازان ایجاد کرده است. با این اوصاف نباید از مجموعه های نوپا انتظار ایجاد تحول در تولید خودرو را داشت. شاید زمان آن رسیده که بازیگران صنایع خودروسازی از «شوآف» برای ساخت خودرو جدید دست برداشته و به دنبال رشد مزیت های نسبی صنعت خودرو باشند.

به نظر می رسد که سرنوشت پلتفرم ysf۱ در کشور ابتر بماند، چرا که برنامه جامع مبتنی بر شرایط اقتصادی وضعیت فعلی صنایع خودروسازی برای این محصول تدوین و تعریف نشده است. از سوی شعار تولید خودرو هیبریدی یا برقی با پلتفرم مذکور در شرایطی که وزارت صمت برنامه برقی سازی را دنبال می کند، احتمالا محرکی برای تولید این خودرو نخواهد بود. شرایط سیاستگذاری صنعت خودرو داخلی به گونه ای نیست که با کپی برداری از استراتژی خودروسازان ترکیه بتوان در کشور صنعت خودرو را متحول کرد.

کد خبر: ۲۷۴٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha