۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
قصه «مسکن دولتی» برای خواسته ای ملی | راه طولانی خانه دار شدن از «مهر تا نهضت»
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛ 

قصه «مسکن دولتی» برای خواسته ای ملی | راه طولانی خانه دار شدن از «مهر تا نهضت»

شاهرود- مسکن دولتی در استان سمنان با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده تا جایی که هنوز برخی پروژه مسکن مهر دو دهه قبل هم تحویل مردم داده نشده است؛ حال تکلیف نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم چه خواهد بود؟

بازار، گروه استان ها: استان سمنان رتبه دوم کشور را به لحاظ تعهدات نهضت ملی مسکن در بین استان های کشور دارا است و عملکرد مسئولان دولتی در قبال نهضت ملی مسکن خوب بوده اما باید دقت داشت که وضعیت موجود حتی به نیمی از وعده هایی که دولت سیزدهم قبل از انتخابات می داد، نزدیک هم نشده است.

به عبارت دیگر تولید یک میلیون مسکن مهر سالانه در کشور که سهم استان سمنان از آن ۱۵ هزار خانه در سال بود و این در صورتی که است که هنوز در برخی شهرستان های استان سمنان مانند شاهرود، واحد های تحویل داده نشده مسکن مهر! نیز باقی مانده است.

در حقیقت امروز باید ۳۵ هزار واحد مسکونی در استان سمنان تحویل مردم داده می شد که فاصله وضعیت موجود تا شعارهای دولتمردان در ابتدای دولت سیزدهم بسیار زیاد است اما تلاش های مسئولان هم قابل ستایش است به هر صورت تامین زمین برای ۶۰ هزار واحد مسکونی در استان سمنان که با مشکل شدید زمین روبرو است، کار چندان راحتی نبود.

ساخت نهضت ملی مسکن در استان سمنان

دو نکته اما در این بین حائز اهمیت است نخست اینکه استان سمنان با نزدیک ۳۵ درصد پیشرفت نهضت ملی مسکن آن هم بعد از دو و نیم سال که از دولت سیزدهم گذشته رتبه دوم کشور را دارد و حالا باید این سوال را پرسید که وضعیت در استان های دیگر به چه شکل است!؟ البته باید گفت پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن در حال ساخت در استان ۶۶.۱ درصد اعلام شده که تنها استان خراسان جنوبی از این حیث وضعیت بهتری از استان سمنان دارد.

استانداری سمنان اعلام کرده که تاکنون بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است

نکته دوم اینکه مردم برخی شهرستان های استان سال ها با بی مهری مسئولان دولتی در زمینه مسکن مهر روبرو بودند و حالا دولت تلاش دارد تا با تکمیل طرح های مسکن مهر و ایجاد نهضت ملی مسکن، قدری در به دست آوردن دل مردم اهتمام بورزد که در برخی موارد این امر موفقیت آمیز هم بوده است برای مثال در شاهرود شاهد هستیم که بالاخره مسکن مهر احمدی نژاد در دولت اول رئیسی در تکمیل شد!

در این گزارش نگاهی به نهضت ملی مسکن و وضعیت آن در شرق استان سمنان می پردازیم با این توضیح که اولاً استان سمنان دارای دو اداره کل راه و شهر سازی استان سمنان و راه و شهرسازی شرق استان سمنان است در نتیجه نهضت ملی مسکن در شهرستان های شاهرود و میامی به صورت مجزا از دیگر نقاط استان محاسبه و ساخته می شود و در ثانی سهم استان سمنان از این طرح ۳۰ هزار واحد در شهرستان های هشت گانه استان و ۳۰ هزار واحد نیز در شهر جدید ایوانکی بود تا بتواند سر ریز جمعیت عظیم کلان شهر تهران را به واسطه نواحی صنعتی منطقه غرب استان سمنان، در درون خود جای دهد.

روایت «مسکن دولتی» در استان سمنان | راه دراز خانه دار شدن از «مهر محمود تا نهضت ابراهیم»

تامین زمین در استان سمنان

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان درباره آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در غرب استان می گوید: در کل استان سمنان بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که نزدیک به پنج هزار و ۴۰۰ واحد در مجموعه تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان قرار دارد.

سیدمحمد حسینی طباطبایی با بیان اینکه نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ واحد در شهرستان سمنان در دست ساخت قرار دارد، ابراز کرد: ۲۷ سایت و نقطه مکانی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق تحت پوشش اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان در نظر گرفته شده که مساحت آن یک هزار و ۳۱ هکتار است.

وی با بیان اینکه ظرفیت واحد پذیری این میزان زمین ۳۴هزار و ۱۵۸ واحد است، تاکید کرد: مشکل تامین زمین برای ساخت نهضت ملی مسکن وجود ندارد تا جایی که در برخی نقاط مانند دامغان هم اکنون ساخت خانه ها به صورت ویلایی آغاز و در حال اجرا است.

شرایط نهضت ملی مسکن در شاهرود و میامی

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه روند نهضت ملی مسکن در شهرستان های شاهرود و میامی خوب است، گفت: ۶۲۸ واحد مسکونی در حوزه راه و شهرسازی شرق استان سمنان یعنی شهرستان‌های شاهرود و میامی شهریورماه امسال به بهره برداری رسید.

امیر عمیدی با بیان اینکه احداث ۴۸ واحد مسکونی بیارجمند و ۴۵ واحد ویلایی در میامی نیز کلنگ زنی و در دست انجام است، ابراز کرد: عملیات اجرایی شهرک ۹۲۸ واحدی شهید سلیمانی شاهرود در قالب نهضت ملی مسکن نیز آغاز شده و یکی از بزرگترین طرح های نهضت ملی مسکن کشور محسوب می شود.

کارشناس اقتصاد: بزرگترین آفت طرح مسکن های دولتی تورم و اثر سوء رکود تورمی است

وی با بیان اینکه با دستور وزیر راه و شهرسازی و اخذ پیمانکار و ظرفیت صندوق ملی مسکن، بالاخره مسکن مهر باقی مانده از سال های قبل هم در شاهرود اجرایی شده است، افزود: به زودی بلوک های این مجتمع ها نیز تحویل مردمی می شود که مدت ها منتظر مانده بودند تا این طرح به اتمام برسد اما به دلیل مشکلات حقوقی این موضوع میسر نمی شد.

استانداری سمنان اعلام کرده که تاکنون بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان سمنان در حال احداث است همچنین در بحث تامین زمین نیز دو هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای اجرای تعهد نهضت ملی مسکن طی ۴ سال در استان نیاز است که تا مهرماه امسال یک هزار و ۷۵۰ هکتار تامین شد.

اقساط وام

از طرف دیگر اجرای مصوبه کاهش سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد و افزایش میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان یکی از مواردی است دولت عقیده دارد در تسریع موضوع نهضت ملی مسکن می تواند بسیار حائز اهمیت و البته تسهیل گر باشد.

مشکل اما اینجا است که برخی از مردم استان سمنان عقیده دارند پرداخت های مرحله ای برایشان قدری دشوار است محمد نوری از شهروندان میامی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: در سه مرخله سه واریزی ۴۰ میلیون تومانی برای ما دشوار است و مسئولان می گویند که می توانید تسهیلات استفاده کنید در صورتی که تسهیلات مسکن ملی هم است و اگر بخواهد مدام بر مدار تسهیل بچرخیم، چطور می خواهیم اقساط را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه عمده کسانی که در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند اقشار کم برخوردار جامعه هستند که هر بار دولت بخواهد نمی توانند دست در جیب خود کرده و ۴۰ میلیون تومان پول در بیاورند که اگر اینطور بود چرا نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند، ابراز کرد: مردم به خصوص جوان تر ها در چرخه ای افتاده اند که دیگر راه بازگشت هم ندارد و با توجه به تورم کنونی مشخص نیست قرار است چطور اقساط وام مسکن را پرداخت کنیم.

روایت «مسکن دولتی» در استان سمنان | راه دراز خانه دار شدن از «مهر محمود تا نهضت ابراهیم»

مشکلات نهضت ملی مسکن

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه نهضت ملی مسکن در ادامه طرح های مسکن دولتی به دنبال حذف قیمت زمین از سبد خانوار در راستای خرید خانه است، گفت: این طرح ها سبب می شود که مردم بتوانند ساده تر و ارزان تر مالک خانه شوند اما باید در نظر داشت که با روند تورمی و رکود تورمی موجود در کشور این دست طرح ها آفت هایی نیز دارند که حتی می تواند به قیمت زمین گیر شدن طرح ها تمام شود.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه بزرگترین آفت طرح مسکن های دولتی تورم و اثر سوء رکود تورمی است، بیان کرد: دولت برای مثال وام نهضت ملی مسکن را ۳۰۰ میلیون تومان تعیین می کند تا زمانی که استان ها برای تامین زمین اقدام کرده و مردم ثبت نام کنند و در ردیف وام قرار گیرند یکباره هزینه ساخت خانه از متری ۶۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش می یابد پس دولت باید وام را ۴۰۰ میلیون تومان کند.

در برخی شهرها مانند شاهرود حتی نهضت ملی مسکن توانسته کمبود های مسکن مهر را هم جبران کند

وی با بیان اینکه تا زمانی که زمین ها در دست ساخت بروند هزینه ساخت هر متر مربع خانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می شود در نتیجه با ۴۰۰ میلیون تومان می توان نصف خانه را ساخت، افزود: و این چرخه عجیب رکود تورمی هر بار تکرار می شود و این بزرگترین آفت مسکن های دولتی است که هیچ درمانی هم برای آن پیدا نمی شود.

جبران مهری ها !

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز با ۵۰۰ میلیون تومان می توان ۵۰ متر خانه را ساخت چرا که هزینه ساخت هر متر مربع خانه زیر یک میلیون تومان نیست، گفت: دولت بر روی آورده مردم هم حساب باز کرده اما به نظر نمی رسد کسانی که ۵۰۰ میلیون تومان دست کم پول داشته باشند، در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده باشند!

به هر صورت باید دید که سرنوشت طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان چطور می شود. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در استان سمنان رخ داده این است که نهضت ملی مسکن به صورت خود ساز، نهضت ملی، ویلایی، بافت فرسوده و ... پیشرفت خوبی داشته و مردم دلگرم به ساختن خانه هستند.

از سوی دیگر در برخی شهرها مانند شاهرود حتی نهضت ملی مسکن توانسته کمبود های مسکن مهر را هم جبران کند و این موضوع امید را در دل های مردم زنده کرده که بتوانند بالاخره مالک خانه های خودشان شوند ان هم خانه هایی که دو دهه قبل، وعده آنها به مردم داده شده بود و قرار بود تمثیلی از مهر باشند اما گویا برای مردم این مهر قرار بود تا ابد مانگار شود!

کد خبر: ۲۷۴٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha