۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
سهم کمتر از یک‌درصدی ایران در بازار روغن جهانی| ۹۰ درصد روغن موتورهای خارجی تقلبی هستند
رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر:

سهم کمتر از یک‌درصدی ایران در بازار روغن جهانی| ۹۰ درصد روغن موتورهای خارجی تقلبی هستند

رشیدی رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر با اشاره به سهم کمتر از یک‌درصدی ایران در بازار روغن جهان، گفت: ۹۰ درصد روغن موتورهایی که در بازار با برندهای خارجی فروخته می شود، تقلبی هستند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار روغن موتورها و روان کارها مدام در حال بزرگ تر شدن است. بر اساس آماری که رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده در سال گذشته ۴۷۸ میلیارد دلار روغن موتور، روانکار و گریس‌های مختلف در کل دنیا به مصرف رسیده است.

ایران که یکی از دارندگان اصلی ذخایر نفت و گاز در دنیا محسوب می شود اما سهمش از چنین بازار بزرگی تنها یک درصد است که به گفته سهیل رشیدی اقدم آن هم در دست برندهای معروف و مطرح نیست. رشیدی با بیان اینکه «صادرات روغن موتور تولید ایران در سالهای اخیر به کشورهای منطقه صورت گرفته»، گفت: برای فروش به بازارهای اصلی باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم و راهکاری برای اخذ این استانداردها اتخاذ کنیم.

سهیل رشیدی رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر که در میزگرد «بررسی صنعت روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه» سخن می گفت، با اشاره به ظرفیت های بالای صادراتی در حوزه روغن موتورها و روان کار ها، می گوید که بازارسازی برای روغن‌های تولید داخل چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، موضوعی مهم است.

روغن‌سازان ایرانی اغلب نمی‌توانند به دلیل تحریم‌ها، استانداردهای بین‌المللی را به صورت مستقیم اخذ کنند، مجبور می‌شوند مطابق استاندارد کار کنند و به شبیه‌سازی استاندارد روی آورند و شبیه‌سازی استاندارد الزام قانونی یا ایزویی را به صورت کامل نمی تواند پوشش دهد

به گفته او، روغن‌سازان ایرانی اغلب نمی‌توانند به دلیل تحریم‌ها، استانداردهای بین‌المللی را به صورت مستقیم اخذ کنند، مجبور می‌شوند مطابق استاندارد کار کنند و به شبیه‌سازی استاندارد روی آورند و شبیه‌سازی استاندارد الزام قانونی یا ایزویی را به صورت کامل نمی تواند پوشش دهد.

رشیدی با بیان اینکه «صادرات روغن موتور تولید ایران در سالهای اخیر به کشورهای منطقه صورت گرفته»، گفت: برای فروش به بازارهای اصلی باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم و راهکاری برای اخذ این استانداردها اتخاذ کنیم.

لزوم بازارسازی روغن با فضای دیجیتال

رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: بحث بازارسازی بین‌المللی مستلزم این هست که در فضای دیجیتال بیشتر کار کنیم که روغن‌سازان ایرانی در این زمینه خیلی ورود قوی و جدی تا امروز نداشته‌اند.

وی افزود: زمینه دیجیتال در بازارسازی یک زمینه بکر محسوب می‌شود، در ایران هزینه تولید روغن بسیار ارزان‌تر از کشورهای دیگر تمام می‌شود و می‌توانیم با سودهای کلانی روغن‌ها را با کیفیت خوب، صادر کنیم.

شراکت با شرکت‌های خارجی برای اخذ استانداردهای روز غرب

رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: تولید ۴ شرکت روغن‌ساز داخلی ۸۵درصد نیاز مارکت صنعت روانکار را پاسخ می‌دهد و ۱۵ درصد این بازار توسط تولیدات خارجی تأمین می‌شود که البته بخشی از آن روانکارهای خاصی برای صنایع خاص است که در دنیا نیز تولیدکنندگان محدودی دارد.

وی افزود: در خصوص توسعه صادرات تولیدات داخلی صنعت روانکار، یکی از مهمترین مسائل کسب استانداردهای روز دنیا است که در این زمینه یک راهکار مشخص، شراکت و همکاری با شرکت‌های خارجی است که شرکت نفت سپاهان این مسیر را به خوبی آغاز کرده است.

بازار بکر تولید و عرضه روغن موتور مناسب موتورسیکلت‌ها

رشیدی با اشاره به آغاز تعامل شرکت‌های خودروساز داخلی با تولیدکنندگان برتر روغن‌موتور در داخل کشور، گفت: در زمینه صنعت موتورسیکلت و روغن‌های مورد نیاز آن، ورود جدی نداشته ایم و اغلب موتورسیکلت‌هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس آب و هوا و شرایط کشور تولیدکننده، به تولید رسیده‌اند؛ درحالی که این ظرفیت وجود دارد تا شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت نیز با راه‌اندازی واحدهای R&D ضمن به‌روزسازی شاخصه‌های تولیدی خود با شرایط ایران، با تعامل با شرکت‌های تولید روغن موتور ایرانی، روغن موتور مناسب هر نوع موتور را شناسایی و به مصرف کننده پیشنهاد دهند.

وی افزود: تعامل شرکت های خودروساز و موتورساز با شرکت‌های تولیدکننده روغن می‌تواند ضمن رونق بیش از پیش فعالیت برای تولیدکنندگان داخلی، برای مصرف‌کنندگان نهایی نیز آثار بهینه زیادی به همراه داشته باشد.

۹۰ درصد روغن موتورهایی که در بازار با برندهای خارجی فروخته می شود تقلبی بوده و تنها ۱۰ درصد از روغن های خارجی که مورد استفاده خودروهای خاص بوده و توسط نمایندگی های مجاز وارد می شود، اصل هستند

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۹۰ درصد روغن موتورهایی که در بازار با برندهای خارجی فروخته می شود تقلبی بوده و تنها ۱۰ درصد از روغن های خارجی که مورد استفاده خودروهای خاص بوده و توسط نمایندگی های مجاز وارد می شود، اصل هستند.

رئیس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر همچنین با اشاره به دردسرهای کیفیت پایین سوخت برای خودرو، اظهار داشت: اکتان بنزین های مصرفی در کشور ما چیزی حدود ۸۷ است این در حالی است که متوسط این شاخص در سوخت های مصرفی در سایر کشور حدود ۹۴ است. متاسفانه مقدار اکتان در بنزین سوپر ما هم کمتر از این عدد است.

او می گوید که خودروهای مجوز واردات گرفته است، در صورت استفاده از روغن موتورهای داخلی با مشکلی مواجه نمی شوند. آنچه عموما برای خودروهای وارداتی و خارجی دردسر ساز می شود، کیفیت سوخت مصرفی است.

وی افزود: روغن موتور با دو نوع بالای ۷۰درصد مواد معدنی و زیر ۷۰درصد طبقه‌بندی می‌شود که اگر بالای ۷۰درصد باشد، در کد خاصی صادر می‌شود که در بخش نفت و قیر و فرآورده‌های نفتی طبقه‌بندی می شود و اگر زیر ۷۰درصد باشد که در زمینه گریس و مواد دیگر قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۲۷۳٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha