۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
۲۰ میلیون زائر با ارزش افزوده ای «ناچیز»؛ گردشگران به قم می آیند، اما در قم نمی مانند!
بازار گزارش می‌دهد؛

۲۰ میلیون زائر با ارزش افزوده ای «ناچیز»؛ گردشگران به قم می آیند، اما در قم نمی مانند!

قم- نمایشگاه‌های گردشگری در بعد ملی و فرا ملی ویترینی برای نمایش جاذبه‌های گردشگری مناطق هستند که می‌تواند ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ناشناخته نقاط مختلف را در یک مکان به علاقمندان ارائه دهد.

هیفاء پردل- بازار؛ قم یکی از شهرهای مهم برای مقاصد زیارت در کشور است و شاید گردشگری در این استان کوچک تنها به گردشگری مذهبی هدایت شده است اما قم با توجه به قرار گرفتن در محور اتصالاتی ۱۷ استان کشور و وجود کویر و جاذبه‌های طبیعی آن و از سویی روستاهای خوش و آب و هوا مقصدی برای گردشگری طبیعی و روستایی است. ناگفته نماند امروز قم به واسطه وجود مراکز مهم پزشکی و درمانی مقصدی برای گردشگری سلامت نیز تعریف شده است.

در شهر قم علاوه بر زیارت جاذبه‌های تاریخی زیبایی نیز وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته است هرچند مسئولان، گردشگری را جزئی از اولویت‌های توسعه اقتصادی برای این استان عنوان می‌کنند اما آن طور که باید و شاید راهبرد مهمی برای توسعه گردشگری حتی برای زیارت آن در نظر گرفته نشده است.

با توجه به نقش زیرساخت‌هایی از جمله اقامت برای گردشگری، قم همیشه در این زمینه با کمبودهایی روبرو بوده است. ضعف اطلاع رسانی و تبلیغ برای جاذبه‌ها و ظرفیت‌های قم باعث شده است که زائران تنها دو ساعت را در این شهر اتراق کنند. برای جبران این کمبودها می‌توان از ظرفیت نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری که سالانه در پایتخت برای بیان ظرفیت‌های گردشگری کل استان‌های کشور برگزار می‌شود، جبران کرد.

طبق بررسی کارشناسان گردشگری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در توسعه گردشگری و اقتصادی در بعد ملی و فرا ملی اهمیت زیادی دارند و طبق برآوردها هرساله با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد به طور مستقیم عاید اقتصاد جهانی می‌شود. حال باید پرسید دست اندرکاران صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت‌های بالایی که کشور در زمینه حوزه‌های مختلف گردشگری دارد توانسته‌اند از راه نمایشگاه با توجه به تحریم درآمدزایی کنند؟


بی‌توجهی به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قم

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: در شهر قم به واسطه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، کمتر به سایر ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری این شهر توجه شده و با وجود برخی تسهیل‌گری‌ها، اما همچنان در حوزه تاریخ‌نگاری گردشگری با ضعف جدی روبه‌رو است.

مقیمی: فرش، انگشتر، سوهان و سایر صنایع‌دستی از ظرفیت‌های مهم گردشگری قم است که لازمه آن توجه بیشتر به بخش خصوصی و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در جذب تسهیلات بانکی است

ابوالقاسم مقیمی افزود: حوزه گردشگری با اقتصاد باید پیوند و ارتباط داشته باشد در همین راستا گام‌های خوبی برای معرفی سوغات زائر در قم برداشته شده است که تنوع محصولات مختلفی را در بر می‌گیرد و ما سعی داریم با حضور در نمایشگاه‌های گردشگری که در سطح بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی و هم‌چنین سوغات قم را معرفی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و برند سوغات در قم عنوان کرد: فرش، انگشتر، سوهان و سایر صنایع‌دستی از ظرفیت‌های مهم گردشگری قم است که لازمه آن توجه بیشتر به بخش خصوصی و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در جذب تسهیلات بانکی است. اگر بانک‌های عامل تسهیل گری نکنند برای زیرساخت‌های قم و سرمایه‌گذاری با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

«نمایشگاه‌های بین‌المللی» ویترینی برای نمایش توان گردشگری| «زیارت» مهم‌ترین شاخص گردشگری قم

ماندگاری زائر چالش گردشگری قم

مشاور شهردار قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به چالش‌ها و مشکلات بخش گردشگری قم بیان کرد: در قم ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری داریم اما با وجود این ظرفیت مشکلی که داریم عدم ماندگاری مسافر و گردشگر در شهر قم است. حجم اقدامات انجام شده با نقطه مطلوب آن هنوز فاصله زیادی دارد.

سید ابوالفضل میراسماعیلی افزود: سالانه افزون بر ۲۰ میلیون زائر وارد قم می‌شود؛ اما ماندگاری و ارزش افزوده آن‌ها برای این شهر بسیار ناچیز است. با اقدامات جاری شهرداری قم در بهسازی بافت تاریخی و میراثی شهر قم، شرایط بهتری برای حضور گردشگران و افزایش ماندگاری آنان می‌تواند به وجود بیاورد.

به گفته وی؛ برپایی نمایشگاه‌ها به‌ویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی است.


نمایشگاه‌های گردشگری ویترینی برای نمایش ظرفیت‌ها

یک کارشناس حوزه گردشگری نیز به خبرنگار بازار گفت: به اعتقاد کارشناسان نمایشگاه‌های گردشگری بهترین فرصت برای رونق اقتصادی، ارتقا و تبلیغ صنعت گردشگری استان است که برنامه ریزان امر باید برای تحقق این مهم نهایت بهره را ببرند وقتی ضعف اطلاع رسانی و تبلیغ برای معرفی جاذبه‌های گردشگری وجود دارد حضور دست اندرکاران حوزه گردشگری در نمایشگاه‌های گردشگری مهم‌ترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های این حوزه است و با توجه به نزدیک شدن به نوروز این نمایشگاه تأثیر مثبتی دارد.

میراسماعیلی: سالانه افزون بر ۲۰ میلیون زائر وارد قم می‌شود؛ اما ماندگاری و ارزش افزوده آن‌ها برای این شهر بسیار ناچیز است

احمدرضا صادقی افزود: نمایشگاه‌های بین‌المللی هم رویدادی مهم در این صنعت به شمار می‌رود و هم اینکه ابزاری کارآمد و مؤثر در جذب گردشگران داخلی و خارجی است و از سویی چنین نمایشگاه‌هایی که برای هر استانی غرفه‌هایی برای معرفی جاذبه، فرهنگ و صنایع دستی و سوغات فراهم می‌شود باعث تعامل بین ارائه دهندگان خدمات و مخاطبان و همکاری و تعامل بین فعالان این صنعت در حوزه‌های مختلف خواهد شد.

به گفته این فعال گردشگری، چنین نمایشگاه‌هایی در زمینه گردشگری فرصتی را فراهم می‌کند تا متولیان امر گردشگری و فعالان تورهای مختلف گردشگری کشور و استان‌ها با جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها و مکان‌های مقصد گردشگری هر استانی بیشتر آشنا شوند و با شناخت جاذبه دینی و فرهنگی و حتی غذاها و سنت‌ها تورهای گردشگری کشور نیز مطلوب‌تر ارائه شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha