۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
ادعای عرضه اکتان بوستر اروپایی شوآف است| مکمل های سوختی و اکتان، استاندارد اجباری ندارند
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار:

ادعای عرضه اکتان بوستر اروپایی شوآف است| مکمل های سوختی و اکتان، استاندارد اجباری ندارند

میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت: اعلام عرضه اکتان بوستر اروپایی یا آمریکایی از سوی شرکت های تولید کننده و واردکننده شوآف و یک امر تبلیغاتی است، چرا که در دنیا اکتان جداگانه عرضه نمی شود.

امید محمدی؛ بازار: به تازگی چند شرکت با «شوآف» فراوان اقدام به معرفی مکمل های بنزین و اکتان بوستر با ادعای تکنولوژی «اروپایی» کردند، برکسی پوشیده نیست اکتان بنزین کشور و حتی خاورمیانه دارای فقر است، در حال حاضر عدد اکتان بنزین موجود در کشور متفاوت و گفته می شود از ۸۷ تا ۹۳ است. در سایه نبود نظارت ها و عدم تدوین «استاندارد اجباری» از سوی سازمان ملی استاندارد برای مکمل های سوختی یا اکتان بوستر ظاهرا بازار مکاره ای ایجاد شده که حتی شناسایی محصول سره از ناسره برای اهل فن نیز چالش بر انگیز شده است، برای بررسی وضعیت مذکور با جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

متاسفانه در کشور برای مکمل های سوختی و اکتان بوستر «استاندارد اجباری» از سوی سازمان ملی استاندارد تعریف و تدوین نشده است

* به تازگی تعدادی شرکت واردکننده و تولیدکننده ا «کتان بوستر» مدعی عرضه محصولات «استاندارد» به بازار شدند، آیا سازمان ملی استاندارد اقدام به تدوین «استاندارد اجباری» این محصولات کرده است؟

در تعریف «استاندارد» برای «اکتان بوستر» و «مکمل های سوختی» دو مقوله وجود دارد؛ نخست اینکه اکتان بوستر استاندارد معنای استفاده از مواداولیه غیر مضر برای «احتراق»، «قطعات داخلی موتور» و «سیستم سوخت رسانی» را دارد. دوم اینکه اکتان بوستر یا مکمل های سوختی که مزین به «لوگو» سازمان ملی استاندارد یا از این سازمان مجوز تولید داشته باشند، در بازار کشور وجود ندارد. متاسفانه در کشور برای مکمل های سوختی و اکتان بوستر «استاندارد اجباری» از سوی سازمان ملی استاندارد تعریف و تدوین نشده است. صرفا اگر شرکتی مدعی تولید یا واردات اکتان بوستر استاندارند است، مشمول تعریف نخست می شود.

اعلام عرضه اکتان بوستر اروپایی یا آمریکایی از سوی شرکت های تولید کننده و واردکننده «شوآف» و یک امر تبلیغاتی است

* یکی از شرکت های عرضه کننده اکتان بوستر به بازار مدعی عرضه محصولات با استاندارد اروپایی است، آیا در شرایط جبر تحریم های ظالمانه می تواند اکتان بوستر تحت لیسانس یا استاندارد اروپایی تولید کرد؟

جهت ساخت اکتان بوستر در دنیا یک فرمول تولید بیشتر وجود ندارد، در فرآیند تولید این محصولات درصد پارامترهای مربوط به ادتیوهای مرغوب یا بنزین را برای بهبود احتراق می توان افزایش یا کاهش داد. بنابراین شرکت های تولیدکننده در تغییر درصد خلوص ادتیوهای اکتان بوستر رقابت دارند؛ همانطور که پیشتر اشاره داشتم «بیس» تولید این محصول در تمام دنیا یکسان است. از همین رو می توان گفت اعلام عرضه اکتان بوستر اروپایی یا آمریکایی از سوی شرکت های تولید کننده و واردکننده «شوآف» و یک امر تبلیغاتی است.

ادعای عرضه اکتان بوستر اروپایی شوآف است| مکمل های سوختی و اکتان، استاندارد اجباری ندارند

در بازارهای جهانی مانند داخل کشور اکتان بوستر برای خودروها به صورت جداگانه عرضه نمی شود

* آیا در بازارهای جهانی مانند بازار کشور ما اکتان بوستر یا مکمل های سوختی به صورت جداگانه به فروش می رسند؟

خیر، در تمام دنیا عرضه بنزین با سه یا چهار عدد اکتانی مانند ۹۴، ۹۸ و ۹۹ در جایگاه های سوخت انجام می شود، در بازارهای جهانی مانند داخل کشور اکتان بوستر برای خودروها به صورت جداگانه عرضه نمی شود، البته برای خودروهای مسابقه ای یا تیون شده توسط مالکان اکتان بوستر تهیه و مصرف می شود. باتوجه به اینکه عدد اکتان بنزین کشور ۸۷ تا ۹۳ است، مصرف اکتان بوستر می تواند یک عدد، رتبه اکتان بنزین را افزایش دهد. افزایش یک عددی اکتان نیز تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت بنزین ندارد؛ بنابراین باید متولیان سوخت به دنبال بهبود کیفیت باشند.

* آیا متولیان انرژی مانند وزارت نفت نباید به موضوع تولید اکتان در کشور ورود کنند؟ توصیه شما به مشتریان داخلی برای خرید اکتان بوستر چیست؟

وزارت نفت مدعی تولید بنزین با کیفیت یورو۴ است که در این صورت باید اکتان آن ۹۳ باشد، این وزارتخانه معتقد است که طراحی موتورهای داخلی نیازی به اکتان و کیفیت سوختی بیشتر از یورو۴ ندارد. از سوی فرآیند تولید اکتان بوستر در دسترس بوده و وزارت نفت خود را درگیر رقابت با شرکت های تولید کننده، نمی کند. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما به مشتریان توصیه می کنم از اکتان بوسترهای داخلی مشروط بر اخذ مجوز تولید توسط شرکت سازنده یا فرمولاسیون تایید شده، ترجیحا خرید کنند. از خرید اکتان بوسترهای وارداتی پرهیز شود؛ چرا که این محصولات در منطقه جبل علی امارات بسته بندی می شوند و کیفیت نامعلومی دارند.

* باتوجه به اینکه بنزین کشور دارای گوگرد فراوانی است، استفاده از اکتان بوستر منجربه کاهش عمرمفید موتورها نمی شود؟

متاسفانه نه تنها عدد گوگرد و مصرف اکتان بوستر بلکه کیفیت روغن های موتور، شرایط جوی و کیفیت هوا عمر مفید موتور را کاهش می دهند، اگر عمر مفید موتور یک خودرو به عنوان مثال ۷ سال باشد، مشکلات کیفی مذکور آن را به ۵ سال تقلیل می دهد.

کد خبر: ۲۷۳٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha