۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
تبلیغات نیاز کاذب ایجاد می کند
یادداشت؛

تبلیغات نیاز کاذب ایجاد می کند

تبریز- «بسیاری از خانواده های ایرانی وسایلی را برای خانه می خرند که شاید سالی یک بار هم از آنها استفاده نمی کنند» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: بسیاری از خانواده های ایرانی وسایلی را برای خانه می خرند که شاید سالی یک بار هم از آنها استفاده نمی کنند. وسایلی که دور و بر ما را شلوغ و فضای خانه را اشغال کرده اند. آشپزخانه جایی است که پر از این وسایل برقی لوکس است که به ندرت کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.

سرخ کن برقی،تخم مرغ پز برقی،میوه خشک کن،سالادساز،سبزی خرد کن و یا اسپرسوساز از جمله لوازمی هستند که در کابینت های آشپزخانه جا خوش کرده اند و بیشتر نقش دکور را بازی می کنند تا اینکه کاربردی باشند.مگر پختن تخم مرغ چقدر زمان می برد یا درست کردن سالاد چقدر سخت است که حتما باید از این وسایل برقی استفاده شود.

چرا از خودمان نمی پرسیم این وسایل را بر اساس نیازمان می خریم یا اینکه چشم هم چشمی باعث می شود بی جهت هزینه تراشی کنیم.آشپزخانه شده است فروشگاه لوازم خانگی و وسایل ریز و درشت لوکس پشت سر هم قطار شده اند چون نه بر اساس نیاز که بر اساس اینکه در خانه فلان فامیل هست ما هم باید داشته باشیم.قهوه ساز،مخلوط کن،آبمیوه گیری،همزن برقی،ترازوی برقی،خمیرزن و...خرید شده اند تا روزگاری از آنها استفاده شود.

واقعیت این است که تعدادی از وسایل خانگی به خصوص لوازم برقی بیشتر برای اینکه در خانه باشند خرید می شوند و کاربرد روزانه ندارند اما خانواده ها از روی عادت و چشم هم چشمی این وسایل را می گیرند حتی لذت استفاده از آنها را هم نمی برند.خریدهای بی هدف و ناآگاهانه فقط به اقتصاد خانواده ضربه می زنند و هزینه ها را افزایش می دهند.

چه عواملی باعث به وجود آمدن حس نیاز کاذب در افراد می شود و آنها را به سمت خرید هر چه بیشتر کالاها سوق می دهد.به نظر می رسد تبلیغات مداوم و شبانه روزی از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی در شکل گیری زمینه های میل به مصرف موثر هستند و ولع خرید در مردم را تقویت می کنند.تبلیغ کالاهای مدرن و لوکس طوری انجام می شود که مصرف کننده حس می کند به آن کالا نیاز دارد و باید بخرد.

شرکت ها و بنگاه های تولیدی برای فروش بیشتر محصولات خود و کسب سود به طور گسترده تبلیغ می کنند و به شکل گیری نیازهای کاذب در بین مردم دامن می زنند و این چنین فرهنگ مصرف گرایی را در جامعه ترویج و بازتولید می کنند. مدام تبلیغ می شود که باید به روز بود و به روز بودن نیز به شرط خرید کالاهای جدید محقق می شود.منطق سرمایه داری چیزی جز تبلیغ زیست مصرفی و کسب سود بیشتر نیست.

مراکز خرید بزرگ در شهرها بر اساس منطق مصرف گرایی تاسیس شده اند و اکنون به بخشی از سبک زندگی مدرن شهری برای شهروندان تبدیل شده اند.فروش اقساطی وسایل خانگی با چنان تبلیغاتی که صورت می گیرد نیاز کاذب به خرید و مصرف کالا را در افراد رشد می دهند. کمتر خانواده ایرانی سراغ داریم که وسایل خانگی با اقساط نخرد و ماهیانه پرداخت کند.زندگی اقساطی ماحصل تبلیغات فراوان و تسخیر روان آدمیان است.

زندگی ماشینی و به اصطلاح مدرن آرامش را از انسان امروزی سلب کرده و افسردگی و استرس را به همراه آورده است.برخی برای فرار از این نوع احساسات ناخوشایند و تغییر ذائقه خود به خرید وسایل مبادرت می ورزند و حتی آنرا در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام به اشتراک می گذارند تا با مصرف کردن و لایک خوردن به آرامش ذهنی موقتی برسند.

کد خبر: ۲۷۳٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha