۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
روایت قانونی که اجرا نمی شود | بیمه صنایع دستی؛ «وعده مسئولان و مشکل هنرمندان»
بازار گزارش می دهد؛

روایت قانونی که اجرا نمی شود | بیمه صنایع دستی؛ «وعده مسئولان و مشکل هنرمندان»

سمنان- یکی از مشکلاتی که هنرمندان صنایع دستی استان سمنان به آن اذعان دارند مسئله بیمه است حالا اما مسئولان از حل مشکلات بیمه کارفرمایی صنایع دستی خبر می دهند.

بازار، گروه استان‌ها؛ قانون اعطای مزایا معافیت حق بیمه کمک دولت سهم کارفرما در استان سمنان اجرایی نمی شود این موضوعی است که بارها توسط فعالان صنایع دستی در استان سمنان مطرح می شود فعالانی که ارتزاق شان از هنر دست است و بیمه برایشان حکم نان شب را دارد.

فعالان صنایع دستی در استان سمنان عقیده دارند که اگر مزیت های قانونی حق بیمه در کارگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان انجام شود، دلگرمی برای فعالان این حوزه ایجاد شده و طبیعتاً بهتر می توانند ادامه کار دهند.

قانون از حمایت می گوید

ماده دو و سه قانون حمایت از فعالان صنایع دستی می گوید: قانون بیمه تامین اجتماعی فعالان صنایع دستی و بافندگان بر عهده وزارت صمت است و واجدین شرایط مذکور قالیبافان و بافندگان فرش دستباف و ... هستند اما در متن تبصره یک از این قانون آمده است: تشخیص مصادیقِ محصولات صنایع دستی و فرش دستباف و افراد فعّال در حوزه تولید و تأیید آن به منظور بهرهمندی از مزایای بیمه تأمین اجتماعی، حسب مورد با وزارتخانه های مجری است.

معاون میراث فرهنگی استان سمنان: آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و فعالان صنایع‌دستی برای حمایت از فعالان صنایع دستی است

در واقع این قانون قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسهدار را شامل می شود و حمایت از واحدها و سرمایهگذارانی که به صورت اختصاصی در امر تأمین مواد اولیه مرغوب و تجهیزات بستهبندی محصولات صنایع دستی فعالیت می کنند را نیز شامل می شود.

برای جلب مشارکت ها در زمینه تولید صنایع دستی همچنین مشوق هایی در قانون ایجاد شده است اعطای مزایا معافیت حق بیمه کمک دولت سهم کارفرما تا میزان پنج نفر به کارفرمایان صنایع‌دستی از این جمله محسوب می شود.

روایت قانونی که اجرا نمی شود | بیمه صنایع دستی؛ «وعده مسئولان و مشکل هنرمندان»

مشکل حل می شود

به عبارت دیگر قانون آمده تا روند تولید صنایع دستی را در کشور ترویج و تسهیل کند اما متاسفانه هنرمندان و فعالان صنایع دستی استان عقیده دارند که این قانون به درستی اجرایی نمی شود. سرپرست معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان سمنان اما اعلام کرده که این مشکلات حل شده است.

سمانه سلطانی پور با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و فعالان صنایع‌دستی برای حمایت از فعالان صنایع دستی است که خوشبختانه مرجع تشخیص مصادیق صنایع‌دستی، وزارت میراث فرهنگی محسوب شده است.

سلطانی پور از پیگیری و دستور استاندار سمنان نسبت به حل مشکلات فعالان صنایع دستی و کارگاه های تولید صنایع دستی استان خبر داد و ابراز کرد: از این پس قانون معافیت سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه تا سقف پنج نفر در کارگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان اجرا می‌شود..

وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی استان سمنان اجرای قانون اعطای مزایا معافیت حق بیمه کمک دولت سهم کارفرما تا میزان پنج نفر به کارفرمایان صنایع‌دستی را خواهان هستند، افزود: عدم اجرای این قانون مشکلاتی را برای این افراد پیش آورده بود.

ابلاغ به تامین اجتماعی

سرپرست معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی سمنان با بیان اینکه مشکلات فعالان صنایع دستی در این زمینه حتی سبب شده تا بود تا ادامه کار برای استادکاران و کارگاه داران دشوار شود، ابراز کرد: طرح این موضوع در نشست کارگروه رفع موانع تولید استان سمنان سبب شد تا شخص استاندار سمنان دستور رسیدگی به این امر را صادر کند.

تولید کننده صنایع دستی: اگر قانون حمایت از تولیدگران صنایع دستی اجرایی شود، ما هم در این زمینه دلگرم تر خواهیم بود

سلطانی پور با بیان اینکه استاندار سمنان به تامین اجتماعی دستور داده که این قانون حتما در استان سمنان اجرایی شود، ابراز کرد: این امر سبب می شود تا شاهد حل مشکلات بخشی از کارگاه داران و فعالان صنایع دستی در ارتباط با بیمه و تامین اجتماعی استان باشیم.

صحبت با فعالان صنایع دستی استان سمنان مشخص می کند که گویا میراث فرهنگی در زمینه معرفی و شناسه گذاری فعالان تولیدی صنایع دستی به درستی عمل کرده و این تامین اجتماعی است که قانون فرآیند بیمه ای کارگاه های تولیدی صنایع دستی را اجرایی نمی کرده است.

بیمه معضل بزرگ

یک فعال صنایع دستی در گفتگو با بازار، با بیان اینکه برای یک فعال صنایع دستی بیمه مهمترین موضوع است چرا که این کار آینده ای به لحاظ درآمدی ندارد و زندگی بسیاری از ما تا زمانی تامین است که بتوانیم کار کنیم، گفت: فعالان صنایع دستی مانند کارمندان نیستند که بتوانند بعد از بازنشستگی هم درآمد داشته باشند.

سید جواد حسینی با بیان اینکه فعالان صنایع دستی با مشکلات عدیده مالی روبرو هستند و اگر قرار باشد بیمه شان هم با مشکل روبرو شود، انگیزه ای برای کار پیدا نخواهند کرد، ابراز کرد: بارها برای بیمه اذیت شدیم به ما اعلام شد که مشمول معافیت حق بیمه و همچنین سهم دولت می شویم به طوری که بخشی از بیمه را دولت واریز کند اما این امر اجرایی نمی شود.

وی با بیان اینکه تمام وعده های مسئولان در زمینه بیمه تا کنون حرف بوده است، تاکید کرد: به ما اعلام کردند که اگر تا سقف پنج نفر اشتغال داشته باشیم از مزیت و سهم دولت و ... برای بیمه بهره مند می شویم و این کمک حال بسیار خوبی برای ما بود اما متاسفانه این موضوع عملیاتی نمی شود.

روایت قانونی که اجرا نمی شود | بیمه صنایع دستی؛ «وعده مسئولان و مشکل هنرمندان»

درآمدهای متوسط

این فعال تولید صنایع دستی با بیان اینکه اگر بخواهیم در زمینه صنایع دستی به درآمد نسبتاً متوسطی برسیم نیاز داریم که یک کارگاه دایر کنیم و در نتیجه برای کارگاه نیاز به همکار و تجهیزات است، تاکید کرد: تمام اینها برای ما هزینه دارد و این در حالی است که هزینه های جنبی مانند بیمه نیز بسیار گزاف می شود.

حسینی با بیان اینکه مشکلات فعالان صنایع دستی تنها در زمینه تولید نیست، تاکید کرد: یک نفر در کارگاه ها آسیب ببیند قطعا بیمه می تواند به او کمک کند و اگر قانون حمایت از تولیدگران صنایع دستی اجرایی شود، ما هم در این زمینه دلگرم تر خواهیم بود.

وی افزود: آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و فعالان صنایع‌دستی خوب است اما تا گذشته که کارها بر عهده تامین اجتماعی و وزارت صمت بود ما اذیت شدیم زیرا باید برای اینکه تولید کننده صنایع دستی هستیم ابتدا خودمان را ثابت می کردیم تا دولت از اساس موجودیت ما را بشناسد اما از زمانی که میراث فرهنگی وزارت خانه شد وضعیت قدری بهتر شده است.

افزایش انگیزه

یکی دیگر از فعالان بازار تولید صنایع دستی استان سمنان در گفتگو با بازار، می‌گوید: قانون معافیت سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه تا سقف پنج نفر در کارگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان سبب می شود که فعالان بازار صنایع دستی بتوانند از جوانان در کارگاه هایشان استخدام کرده و کمک بگیرند و این خود فرصت های شغلی خوبی را برایشان ایجاد می کند.

قاسمی فعال بازار صنایع دستی: بیمه یکی از مهمترین دغدغه ها و مسائل مرتبط با صنایع دستی است

محمد رضا قاسمی با بیان اینکه بیمه یکی از مهمترین دغدغه ها و مسائل مرتبط با صنایع دستی است، تاکید کرد: عدم اجرای قانون معافیت سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه همه انگیزه را از فعالان صنایع دستی گرفته و تامین اجتماعی مدام ما را اذیت می کند اما حالا گویا قرار است که این مشکل حل شود و ما نیز انگیزه بهتری پیدا می کنیم.

در نهایت باید دید که تامین اجتماعی در قبال ابلاغ مجدد این قانون از سوی استاندار سمنان چه اقدامی را صورت خواهد داد و آیا شاهد اجرایی شدن قانون در زمینه حمایت از فعالان صنایع دستی هستیم؟ قانونی که اگر اجرایی نشود، جز نوشته ای روی کاغذ نیست.

کد خبر: ۲۷۳٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha