۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
تحلیل بنیادی نماد رمپنا؛ آماده برای رشد در بلند مدت

تحلیل بنیادی نماد رمپنا؛ آماده برای رشد در بلند مدت

با توجه به نوع محصولات این نماد که بخش زیادی از مردم مصرف کننده آن هستند،به نظر می‌رسد رشد این سهم در بلند مدت قابل توجه است.

پژمان مرادی؛ بازار: در گزارش قبلی به بررسی بنیاد نماد رنیک در گروه خدمات فنی مهندسی پرداخیتم. در این قسمت یکی دیگر از نمادهای تاثیرگذار و مهم این گروه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مپنا، یک بنگاه اقتصادی  است که به همراه ۴۱ شرکت زیرمجموعه خود، تحت عنوان “شرکت گروه مپنا” در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، همچنین اجرای پروژه‌های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی، به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) فعالیت می‌کند.

شرکت مپنا به صورت سهامی عام اداره می‌شود، به عنوان سومین شرکت بزرگ خاورمیانه در صنعت نیرو، سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار تهران داد و ستد می‌شود. قبل از بررسی عوامل محیطی در بررسی این گروه به بررسی وضعیت داخلی شرکت می‌پردازیم و با تحلیل روند صورت مالی می‌توان میزان تغییرات این گروه را نسبت به دوره مشابه سال قبل مشاهده کرد.

عوامل داخلی مپنا

در بررسی وضعیت مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۹۸ میزان درآمد عملیاتی این گروه ۱.۷۶۲.۲۲۳ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال  قبل ۶۸ هزار میلیون ریال رشد داشته است. مجموع دارایی‌های این شرکت در پایان سال گذشته ۱۱هزار و ۵۸۷ هزار میلیون ریال درج شده که نسبت به سال ۹۷، حدود یک هزار و ۲۰۰هزار میلیون ریال افزایش داشته و وضعیت سود پایه هر سهم در سال ۹۸، ۷۹۹.۷۵۳.۷۵۰ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷، رشد چشمگیری داشته است.

این گروه بر اساس اطلاعات درج شده در تابلوی بورس و همچنین بررسی عملکرد سالانه آن، وابستگی خاصی نه به سهامداران حقیقی دارد و نه به سهامداران حقوقی، که این نکته مثبتی است که در سرمایه‌گذاری این شرکت باید به آن دقت کرد.

قیمت سهام این نماد در سال ۹۹ هم تراز با شاخص کل رشد داشته و به غیر از ۱۳ اردیبهشت که قیمت سهام از شاخص پیشی گرفت در تمام بازه‌های زمانی با درصدی پایین‌تر از شاخص رشد خود را ادامه داده است. از ۲۷  اردیبشهت سال ۹۹ تا آخرین روز معاملات این شرکت به غیر از ۱۰ روز کاهش رشد سهام، تمام روزها روند صعودی داشته است به طوری که قیمت آن از ۲۳.۰۰۰ ریال به ۴۰.۳۰۰ رسید.
سود خالص این شرکت از ۱۱۳ هزار میلیون ریال در سال ۹۷ به ۷۹۹ هزار میلیون ریال در سال ۹۸ رسیده است که این نشان از رشد حدود ۷ برابری سود خالص این شرکت می‌دهد. همچنین سود خالص  سه ماهه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به اندازه حدود ۱۰۰هزار میلیون ریال کاهش داشته است.

همچنین در بررسی ترازنامه مالی این شرکت نرخ سود ۱۰ ساله آن را ۳۹۷ درج کرده است اما نرخ رشد سود سه ماهه از سال ۹۵ تا ۹۹  کاهش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. در حال حاضر رشد سهام این شرکت نسبت به هم گروه‌های خود بالاتر است. سود هر سهم این نماد بعد از رینیک و خفولا با ۱۰۵ واحد در جایگاه سوم در سه ماهه سال ۹۹ قرار دارد.

عوامل محیطی
از عوامل تاثیرگذار محیطی در تحلیل بنیادی به غیر از رشد نرخ ارز و تورم، اصلاح قیمت برق بر اساس نرخ ارز موجود و همچنین اصلاح خرید تضمینی برق توسط دولت در رشد شاخص این گروه تاثیرگذار بود.

در بودجه سال ۹۹ وضعیت صنعت نیروگاهی کشور بهبود داشته است بر اساس لایحه بودجه  مجموع مصارف بودجه عمومی وزارت نیرو در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ معادل ۹۵ هزار میلیارد ریال است. سهم وزارت نیرو از بودجه عمومی کل کشور در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۷/ ۱ درصد بوده که نسبت به سال قبل بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته است. بودجه تخصیص داده شده برای هزینه‌های جاری وزارت نیرو در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۶/ ۶ هزار میلیارد ریال بوده و در لایحه بودجه سال ۹۹ این مقدار به ۴/ ۱۵ هزار میلیارد ریال رسیده که بیانگر رشد ۱۳۳ درصدی است.
در کنار این دلایل صادرات برق به کشورهای همسایه و ایجاد نیروگاهای جدید برقی را می‌توان در کنار عوامل دیگر قرار داد. علاوه بر آن وزیر نیرو از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی عراق به خصوص صنعت برق این کشور در سال ۹۹ خبر داد.

تابلوی بورس

نسبت قیمت به درآمد۷۲.۰۷ درصد است که برای سهامداران رقم قابل توجهی است. این نماد با میانگین حجم ماه ۱۸ میلیون واحد با تعداد ۲۷ میلیون سهم، قدرت نقدشوندگی این شرکت در سال جاری را به یک وضع مطلوب رسانده است.

با توجه به نوع محصولات این نماد که بخش زیادی از مردم مصرف کننده آن هستند، اصلاح قیمت گذاری نرخ فروش، حمایت دولت چه در بعد داخلی و چه خارجی و همچنین با شروع فصل گرما و افزایش مصرف مردم به نظر می‌رسد که رشد این سهم در بلند مدت قابل توجه است.
 

کد خبر: ۲۷٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha