۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
مازندران، دریایی از «ما می توانیم»| تولیدات استان سفره ۶۰ کشور را رنگین کرد
بازار گزارش می دهد؛

مازندران، دریایی از «ما می توانیم»| تولیدات استان سفره ۶۰ کشور را رنگین کرد

ساری- مازندران طی چهار دهه گذشته کلکسیونی از پیشرفت بوده است، هم پای صنایع نادر به آن باز شده و هم محصولاتش روانه ۶۲ کشور جهان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ ها: نام مازندران با داشتن صنایع خاص و نادر آن در مناطق مختلف کشور و جهان طنین انداز شده و بیش از ۵۳۵ قلم کالای استان فقط در سال جاری به مناطق مختلف جهان ارسال شده است.

مازندران که تا قبل از انقلاب اسلامی از تامین نیازمندی‌ های خود عاجز بود به برکت انقلاب اسلامی و پیشرفت و رشد شتابان آن در حوزه‌ های مختلف توانست در تولید بسیار از محصول در کشور صاحب برند شود و جهان این کالاها را به نام مازندران می‌ شناسند.

همچنین با توجه به زیرساخت‌ های ایجاد شده پای سرمایه‌گذاران خارجی به استان باز شد طی دو سال گذشته ۱۶ فقره سرمایه‌ گذاری خارجی در مازندران جذب شد. وجود صنایع نظیر کشتی سازی، نساجی، چوب و کاغذ، ابریشم بافی، ام دی اف و سلولزی موجب شده تا سرمایه‌ های زیادی در قالب ارز طی چهار دهه گذشته به مازندران سرازیر شود.

رشد سرمایه گذاری خارجی در مازندران

سید اسماعیل هاشمی مدیرکل امور اقتصادی استان مازندران از رشد سرمایه‌گذاری خارجی در مازندران خبر داد و گفت: فقط طی دو سال گذشته ۱۶ فقر سرمایه‌گذاری خارجی در استان مازندران جذب شده است.

وی از جذب ۱۶ پروژه سرمایه گذاری خارجی طی دو سال اخیر با ۲۰۵ میلیون دلار اعتبار در استان خبر داد و گفت: ۲۵۰ طرح با ۳۱۶ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۸ تسهیلات دریافت کردند.

مازندران کلکسیونی از «ما می توانیم»| تولیدات استان سفره ۶۰ کشور را رنگین کرد

وی با اشاره به وجود ۱۰ هزار و ۸۰۰ ملک دولتی در استان گفت: طی دو سال گذشته در دولت سیزدهم شش هزار و ۱۰۰ سند برگ دولتی در استان صادر شده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی مازندران درآمد مالیاتی استان را بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

در حوزه شیلات نیز استان مازندران با تولید ۹۵ هزار تن انواع آبزیان به قطب تولید این محصولات در کشور تبدیل شد و سالانه شش تا ۱۲ هزار تن انواع محصولات روانه بازارهای خارجی می‌ شود.

همچنین طی یک دهه گذشته صنعت نوپای ماهی در قفس در مازندران شکل گرفت و سالانه ۷۰۰ تن ماهی از این طریق روانه بازارهای مصرف می‌ شود. قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه به طور کلی در استان سه هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری وجود دارد، افزود: ۱۱۳ تشکل صیادی در ۳ بخش ماهیان استخوانی، کیلکا و خاویاری داریم و سالانه حدود ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت صید و صیادی هستند.

کریم زاده در گفت وگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه میزان تولید در این مسیر سالانه حدود ۱۱۵ هزار تن است که ارزش اقتصادی آن در حد ۸ هزار تن، ۹ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد : طول سواحل دریای خزر ۸۷۳ کیلومتر است که ۴۷۸ کیلومتر متعلق به مازندران است.

مدیرکل شیلات مازندران: میزان تولید ماهیان ۱۵ الی ۲۰ هزار تن با اعتبار هزار میلیارد تومانی است و در بخش ماهیان استخوانی بعد از انقلاب میزان کل تولید ۲ هزار و ۷۰۰ تن بود و در حال حاضر به ۵ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه میزان تولید ماهیان ۱۵ الی ۲۰ هزار تن با اعتبار هزار میلیارد تومانی است، تصریح کرد: در بخش ماهیان استخوانی بعد از انقلاب میزان کل تولید ۲ هزار و ۷۰۰ تن بود و در حال حاضر به ۵ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

مازندران کلکسیونی از «ما می توانیم»| تولیدات استان سفره ۶۰ کشور را رنگین کرد

وی با اذعان به اینکه در دولت سیزدهم کل تولید ما ۶ هزار و ۹۰۰ تن با اعتبار هزار و ‌۵۰۰ میلیارد تومان است، ذکر کرد : در بحث ماهیان کیلکا میزان تولید ما ۴۰۰ تن قبل از انقلاب بود و در حال حاضر ۱۵ هزار تن است.

در حوزه صنایع و صنعت نیز نام مازندران پر آواز است و پای بسیاری از کارخانه‌ ها و صنایع بزرگ به این استان باز شده است و هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت مازندران در واحدهای تولیدی مشغول کار هستند.

ایجاد ۴۰ شهرک با ۲۵۰۰ کارخانه تولیدی و صنعتی

نادعلی کهنسال مدیر کل صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه قبل از انقلاب ظرفیت سرمایه گذاری در استان بخش کشاورزی یا بخش گردشگری بوده است، گفت : بعد از انقلاب شاهد ایجاد ۴۰ شهرک های صنعتی با ایجاد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و معدنی بودیم.

کهنسال با تاکید بر اینکه اشتغال بالای ۸۰ هزار نفر در استان می تواند برای ما قابل توجه باشد، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار مجوز صنفی صادر شد و حدود ۶۰۵ اتحادیه صنفی با ۲۲ اتاق اصناف تامین و توزیع خدمات را برعهده دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه ۵۰۰ هزار نفر در اتحادیه صنفی اشتغال دارند، خاطرنشان کرد: صدور مجوز های مختلفی در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی و فرآوری انجام شد و مجوز های پایانه های صادراتی مثل گل و گیاه، میوه و مرکبات و برنج صادر شد.

مازندران کلکسیونی از «ما می توانیم»| تولیدات استان سفره ۶۰ کشور را رنگین کرد

کهنسال: با صدور هزار و ۹۹۳ فقره جواز تأسیس، ۷۲۶ فقره واحد تولیدی را در شهرک صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان و اشتغال ۱۷ هزار و ۹۵۳ نفر ایجاد کردیم

این مسئول ادامه داد: با صدور هزار و ۹۹۳ فقره جواز تأسیس ، ۷۲۶ فقره واحد تولیدی را در شهرک صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان و اشتغال ۱۷ هزار و ۹۵۳ نفر ایجاد کردیم.

نادعلی کهنسال تاکید کرد : ۵.۸۹ درصد در حوزه صنعت،۳.۲۷ درصد در حوزه معدن و ۶ درصد خدمات و تجارت بازرگانی رشد و تحقق داشتیم و ۲۱۴ واحد راکد احیاء و راه اندازی شده است.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران افزود : میزان صادرات غیرنفتی ما بعد از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۷۹۰ میلیون دلار با ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۳ افتتاحیه طرح های واحد های صنعتی در شهرستان های بابل، گلوگاه، نور، سوادکوه، سوادکوه شمالی، بابلسر ، ساری ، جویبار و رامسر با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان و اشتغال ۵۹۳ نفر در دهه فجر سال جاری انجام و به ظرفیت تولیدی استان افزوده شد.

مازندران در سایه تلاش های صورت گرفته طی سال های بعد از انقلاب به قطب تولید انواع محصولات مبدل شد و در سال جاری ۵۳۵ قلم تولیدات آن به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر شده است.

کد خبر: ۲۷۲٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha