۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
بازار سهام تحت تاثیر دو سیاست متفاوت
یادداشت؛

بازار سهام تحت تاثیر دو سیاست متفاوت

بسیاری از فعالان بازار سهام مصرانه منتظر تغییر روند بازار در ۳۰ روز کاری باقی مانده تا پایان سال هستند اما بازار سهام تحت تاثیر دو سیاست متفاوت قرار دارد که برتری هرکدام سرنوشت بازار را تغییر می دهد.

حامد شایگان؛ گروه بورس: بسیاری از فعالان بازار سرمایه طبق شرایط بنیادی و تکنیکال بازار سهام به دنبال پیش بینی زمان آغاز روند صعودی شاخص هستند، اما با توجه به اینکه بازار طبق معمول با رویدادها و اتفاقات متفاوتی ممکن است مواجه شود پیش بینی نمی تواند دقیق باشد اما ۳۰ روز کاری باقیمانده تا پایان سال را می توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول جریان بی‌پولی و بهانه‌های روند نزولی برای فشار به بازار است یعنی حقوقی‌های بازار به بهانه‌هایی همچون جور کردن پول عیدی تا شناسایی سود کوتاه مدت اقدام به عرضه در بازار می‌کنند و به روند اصلاحی ادامه می دهند.
بخش دوم مربوط به انتظارات تورمی است، فعلا دلار به ۵۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده و ظاهرا قصد از دست دادن این حمایت را ندارد. دلار با سرعت نسبتا بالایی در هفته‌های گذشته رشد کرد و به محدوده ی سقف تاریخی نزدیک شد و معمولا در این شرایط پتانسیل استراحت در این ارز بوجود می‌آید. تزریق بیشتر دلار و اخبار مثبت از جمله کارهایی است که در این روزها دولت انجام داده به افت دلار کمک کند. البته سیاست انتشار گواهی سپرده ویژه هم در پیش گرفته شد که با توجه به جذابیت بالای آن مورد استقبال سرمایه‌گذاران تورمی قرار گرفت و به بازگشت دلار کمی کمک کرد اما اثر آن موقتی است.

عوامل انتظارت تورمی بسیار عیان شده، برای نمونه اضافه برداشت بانک‌ها در شهریورماه به ۵۲۱ همت رسیده که حدود ۵۳ درصد از پایه را تشکیل می‌دهد. این نسبت در تاریخ بانکداری ایران سابقه نداشته و البته قطعا تا امروز هم رقم بدهی و اضافه برداشت بیشتر شده و هم نسبتش به پایه پولی تغییر کرده است

بنابراین فعلا زمستان برای بورسی‌ها بسیار بد پیش رفته، اما هفته های آینده با تغییر تحولات سیاست‌گذاری می‌تواند منفی این دو هفته و حتی بخشی از جاماندگی زمستانی جبران شود. زیرا عوامل انتظارت تورمی بسیار عیان شده، برای نمونه اضافه برداشت بانک‌ها در شهریورماه به ۵۲۱ همت رسیده که حدود ۵۳ درصد از پایه را تشکیل می‌دهد. این نسبت در تاریخ بانکداری ایران سابقه نداشته و البته قطعا تا امروز هم رقم بدهی و اضافه برداشت بیشتر شده و هم نسبتش به پایه پولی تغییر کرده است. در حال حاضر با انتشار گواهی سپرده ویژه ی ۳۰ درصدی وضعیت سیستم بانکی بسیار بحرانی‌تر نیز شد و هم زمان شاهد سرایت نرخ ۳۰ درصدی به سایر بازارهای بدهی هستیم. هرچند ادامه سیاست حبس نقدینگی و سیاست‌های انقباضی و فشار به صندوق‌های درآمد ثابت در بازار رخ داده است اما برخی شواهد گواه این است که پول های بزرگ در بازار سهام خارج نشده است.
البته برگ جدیدی از رویدادهای تصمیمات انقباضی دولت ثبت نام خودرو و افتتاح و حبس حساب‌های وکالتی و… است که این ماجرا نیز خود را در بازار هم نشان داده است. سال گذشته نیز دقیقاً در همین مقطع با همین بهانه‌ها بخشی از جریان پول از بازار خارج شد و فشاری را برای بازار به همراه داشت امسال نیز این موضوع تا حدودی در معاملات سهامداران موثر بوده و منجر به افزایش فشار فروش خرد در بازار شده است.
یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در این مقاطع و پس از افت چشمگیر بازار به روند برگشت کمک کند پشتیبانی دولت از بازار و سهامدار آن در آستانه انتخابات است که با برگشت عوارض صادراتی مواد معدنی، تغییر بخشنامه پالایشی ها و… می تواند کلید بخورد. همچنین نرخ ارز و ماجرای خودرو و عرضه دوباره در بورس کالا رخدادهای مهمی دیگری هستند که در ذهن بازار آرامش نسبی ایجاد می کنند و در کنار عاملی مانند کاهش ریسک‌های بیرونی و سیاسی موثر خواهند بود.

کد خبر: ۲۷۲٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha