۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
ایران یکی از ۶ کشور دنیا در بارگذاری چشمه‌ رادیو اکتیو سامانه‌های پرتودهی است
معاون سازمان انرژی اتمی:

ایران یکی از ۶ کشور دنیا در بارگذاری چشمه‌ رادیو اکتیو سامانه‌های پرتودهی است

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ایران یکی از ۶ کشور دنیا در بارگذاری چشمه‌های رادیو اکتیو گاما در سامانه‌های بزرگ پرتودهی است که این کار را با زمان کم کیفیت بالا به انجام رسانده است.

به گزارش بازار، سید پژمان شیرمردی در مورد دستاوردهای متخصصان کشورمان در بارگذاری چشمه های رادیو اکتیو اظهار داشت: طلیعه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی باعث شد که ایران در همه زمینه های علمی، فنی و تخصصی به رشدهای چشمگیری دست پیدا کند و حوزه انرژی اتمی هم از این قاعده مستثنی نبود و پیشرفت های خوبی برای کشور به دنبال داشت که می تواند در بهبود وضعیت زندگی مردم در حوزه های مختلف اعم از درمان و کشاورزی تاثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اساس سامانه های پرتودهی بر پایه استفاده از چشمه های رادیو اکتیو و همچنین دستگاه های پرتو ساز مانند شتاب‌دهنده الکترون است، افزود: در سازمان انرژی اتمی دو سامانه بزرگ پرتو دهی داریم که این سامانه ها از چشمه کبالت ۶۰ استفاده می کنند که یک چشمه رادیو اکتیو با تولید دو پرتو گاما با انرژی های بالا است.

شیرمردی یادآورشد: یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که نتوانستیم به راحتی چشمه رادیو اکتیو را در سال های گذشته تامین کنیم و بخش مهمی از کالاهای که می توانستیم پرتودهی کنیم و خدمات به جامعه دهیم، انجام نشد.

مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها تصریح کرد: امروز با درایت رییس سازمان انرژی اتمی و حمایت های دولت توانستیم چشمه های مورد نیاز برای سامانه های تهران و بناب را شارژ کنیم و ظرفیت را به سه برابر افزایش دهیم.

شیرمردی افزود: یکی از نکات مهمی که مطرح است بارگذاری چشمه های رادیو اکتیو کبالت ۶۰ در سامانه های پرتودهی است که از فرایند بسیار پیچیده، سنگین و با حساسیت بالا برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر توان داخلی را در این حوزه نداشتیم باید از برخی کشورها از جمله روسیه و یا هندوستان و چین درخواست می کردیم تا این چشمه های رادیو اکتیو را درون سامانه های پرتودهی قرار دهند و هزینه گزافی را از ما می گرفتند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به دستاوردهای کشورمان در حوزه پرتودهی بیان داشت: با تخصص همکارانمان در سازمان انرژی اتمی و شرکت توسعه کاربرد پرتوها توانستیم با زمان کم و کیفیت بالا چشمه های رادیو اکتیو را در سامانه ها بارگذاری کنیم و به عنوان یکی از ۶ کشور دنیا در بارگذاری چشمه های رادیو کتیو گاما در سامانه های بزرگ پرتودهی مطرح باشیم و این توانمندی وجود دارد که این خدمات را به دیگر کشورها صادر کنیم.

کد خبر: ۲۷۱٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha