۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
تجارت ایران و ترکیه سالانه حدود ۶.۵ میلیارد دلار است
سرکنسول ترکیه در مشهد:

تجارت ایران و ترکیه سالانه حدود ۶.۵ میلیارد دلار است

سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: تجارت ایران و ترکیه سالانه حدود ۶.۵ میلیارد دلار است و باید میزان مراودات تجاری بین ۲ کشور بیش از این افزایش یابد.

به گزارش بازار، سینان جم باش روز دوشنبه در نشست با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: کشور ترکیه با ایران دوست و برادر و دارای مشترکات زیادی از جمله زبان و فرهنگ است و باید از این فرصت برای برقراری هرچه بیشتر تبادلات تجاری و بازرگانی استفاده شود.

وی ظرفیت و پتانسیل استان خراسان شمالی را برای ایجاد مراودات تجاری با ترکیه مطلوب دانست و افزود: ترکیه نیز بازار بسیار بزرگی برای ایران و این استان دارد و تجار می توانند از این فرصت ها استفاده کنند.

سرکنسول ترکیه در مشهد تصریح کرد: کارخانه ها و واحدهای تولیدی خراسان شمالی نیاز به نوسازی و خرید تجهیزات به روز دارند و در این خصوص همکاری مشترک خواهیم داشت.

وی گفت: لیست کارخانه ها و واحدهای تولیدی نیازمند قطعات و ماشین آلات جدید در اختیار ما قرار گیرد تا این زمینه برای تجار ترکیه فراهم شود.

جم باش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیشتر تجار و فعالان اقتصادی ترکیه علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند یادآور شد: شرایط و بسترها برای ارتباط هرچه بیشتر طرفین باید فراهم شود.

وی، فرآیند تولید در ایران را مناسب و ارزان دانست و گفت: دستمزد نیروی کار، حمل و نقل و تامین انرژی در ایران مناسب است و این شرایط زمینه حضور سرمایه گذاران ترکیه را در این کشور فراهم کرده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در این نشست بر ایجاد دفتر صنایع در ترکیه تاکید کرد و افزود: ترکیه نیز می تواند در این استان دفتر صنایع دایر کند.

مازیار زند افزود: صنایع و فعالان بخش اقتصادی ۲ کشور می توانند با مراجعه با این دفاتر خواسته ها و نیاز های خود را در راستای برقراری ارتباط دوجانبه بیان کنند که این دفاتر می تواند زمینه فعالیت هرچه بیشتر حوزه اقتصادی را گسترش دهد.

وی تصریح کرد: استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی است و حتی بخشی از تولیدات این خطه جزو محصولات پاک و سالم به شمار می رود که این حوزه می تواند مورد توجه فعالات اقتصادی ترکیه قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی همچنین خواستار سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ترکیه در بخش صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری محصولات کشاورزی در این استان شد و افزود: بسترهای لازم از جمله شهرک های صنعتی، تسهیلات و تشویق ها نیز برای این مهم در استان فراهم است.

وی خواستار گسترش هرچه بیشر ارتباطات استان با تجار و فعالان اقتصادی ترکیه شد و گفت: در این زمینه مقدمات سفر های بیشتر و حتی جلسه های وبیناری را فراهم خواهیم کرد تا منجر به مراوردات تجاری بیشتر شود.

کد خبر: ۲۷۱٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha