۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
بازار سراجان کاملا راکد است؛ کیف هایی پر از چک های برگشتی| پای اتباع توی کفش تولید ایرانی
بازار گزارش می دهد؛

بازار سراجان کاملا راکد است؛ کیف هایی پر از چک های برگشتی| پای اتباع توی کفش تولید ایرانی

در شرایطی که به گفته مسئولان بازار سراجان با افت تقاضای ۸۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه است، فعالان بخش نسبت به تسلط اتباع خارجی بر بازار و عدم همکاری دولت در باز کردن گره های صادراتی معترض هستند.

بازار؛ گروه صنعت: چمدان و کالاهای چرمی یک نام عمومی برای محصولاتی است که از چرم ساخته می شوند که شامل طیف گسترده ای از کالاها مانند مبل، صندلی چرمی، کیف دستی چرمی، چمدان و کیف پول و غیره است. همچنین شامل پوشاک چرمی، کفش، کیف و غیره می شود.

سایت آماری تحلیلی استاتیستا: در سال ۲۰۲۴ بازاری به ارزش بیش از ۷۹ میلیارد دلار برای بازار کالاهای چرمی لوکس پیش بینی می شود، این در وضعیتی است که طبق این گزارش پیش بینی می شود این بازار بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ نیز سالانه حدود ۴ درصد رشد داشته باشد

این در شرایطی است که طبق داده های سایت آماری تحلیلی استاتیستا، در سال ۲۰۲۴ بازاری به ارزش بیش از ۷۹ میلیارد دلار برای بازار کالاهای چرمی لوکس پیش بینی می شود. این در وضعیتی است که طبق این گزارش پیش بینی می شود این بازار بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ نیز سالانه حدود ۴ درصد رشد داشته باشد. از سوی دیگر در این گزارش آمده است که در بازار چمدان و کالاهای چرمی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ پیشرو باشد.

ورود قاچاق کیف و چمدان های چینی به بازار کشور

در حالی که بازار جهانی چمدان و کالاهای چرمی روند پویا دارد صنعت چرم و کالاهای چرمی ایران، طی سال های اخیر همواره با یکسری مسائل همراه بوده که فرایند تولید و بازار را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که «سید محمود موسوی» رییس اتحادیه سراجان تهران در این خصوص در گفتگو با بازار می گوید: متاسفانه اصلا بازاری وجودی ندارد و رکود مطلق حاکم است. یعنی از ابتدای سال بازار خوب نبوده و همیشه گفته ایم اتباع بازار ما را گرفته اند. ضمن اینکه امسال باز هم شاهد ورود قاچاق کیف، کوله، چمدان، به کشور بودیم.

موسوی افزود: با این تفاسیر به طور کلی تولید کننده ها نابود شدند آن هم در شرایطی که چک ها برگشت می خورد نکته قابل تامل اینکه در سال هایی که همه گیری کرونا در اوج بود تا به این حد برگشت چک نداشتیم. مخصوصا در هفته اخیر که دلار گران شد کلا اوضاع بهم ریخت در شرایطی که الان مغازه داران باید بتدریج برای بازار عید آماده شوند اما می بینیم که خریدی از بنکداران صورت نمی گیرد.

افت ۸۰ درصدی تقاضا برای کیف، کوله و چمدان

وی افزود: شاید جالب باشد بدانید در حال حاضر که در اواسط بهمن ماه قرار داریم نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۸۰ درصد افت تقاضا داریم.

این فعال بخش همچنین در خصوص اصلی ترین دلایل موثر بر رکود بازار کیف و چمدان نیز می گوید: به هر حال به دلیل شرایط حاکم، قدرت خریدها پایین آمده و لذا اولویت خانوارها در وهله اول خوراک و پوشاک است و بعد بقیه مسائل از جمله خرید کیف، کوله و چمدان شاید بتوان گفت رده های پایین سبد خانوارها است. همین امر باعث شده بازار در راکدترین حالت خود قرار داشته باشد.

وی همچنین در خصوص نوسان قیمت مواد اولیه نیز می گوید: بازار به قدری رکود است که هر گونه تغیری اوضاع را بدتر می کند و با افزایش نرخ دلار قیمت مواد اولیه هم افزایش یافته آن هم در شرایطی که تولیدات روی دست تولید کننده مانده است.

موسوی رئیس اتحادیه سراجان تهران: در زمان همه گیری کرونا چون رفت و آمد به چین محدود شده بود و محصولات چینی قانونی یا قاچاق وارد کشور نمی شد بنابراین تولید داخل رونق داشت اما امسال بسیار تحت فشار هستیم و کیف و چمدان های چینی بازار را گرفته است

موسوی ادامه داد: از سوی دیگر چون محصولات قاچاق وارد می شود نمی توان آمار و ارقام دقیقی از میزان تولیدات در این بخش داشته باشیم. نکته قابل تامل اینکه در زمان همه گیری کرونا چون رفت و آمد به چین محدود شده بود و محصولات چینی قانونی یا قاچاق وارد کشور نمی شد بنابراین تولید داخل رونق داشت اما امسال بسیار تحت فشار هستیم و کیف و چمدان های چینی بازار را گرفته است.

وی افزود: ما با یک مساله فرهنگی نیز مواجه هستیم؛ به این معنا که مردم دنبال جنس خارجی هستند و مهم نیست برای چه کشوری و با چه کیفیتی باشد چون این فرهنگ سازی صورت نگرفته است.
در حالی که در دوره کرونا تولیدات ما در حوزه کیفی، چمدان، کوله و غیره بسیار به روز شد و از نظر مدل و کیفیت عالی شد. به طوری که به عراق، عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادرات داشتیم.

رییس اتحادیه سراجان تهران: چون بازار را عملا اتباع گرفته اند خریدهای خارجی هم از این اتباع صورت می‌گیرد و جالب اینجا است که ارزی هم به کشور نمی آید و غالبا توسط خانواده های این اتباع که در کشورهای اروپایی ساکن هستند دریافت می شود!

رییس اتحادیه سراجان تهران با اشاره به صادر شدن بخشی از تولیدات این صنف به کشورهای اطراف گفت: البته مساله دیگر اینجا است که چون بازار را عملا اتباع گرفته اند خریدهای خارجی هم از این اتباع صورت می‌گیرد و جالب اینجا است که ارزی هم به کشور نمی آید و غالبا توسط خانواده های این اتباع که در کشورهای اروپایی ساکن هستند دریافت می شود!

مشکل قدیمی برگشت ارز و سردرگمی صادر کنندگان

وی خاطر نشان کرد: با این وجود ما معتقدیم که اگر دولت در نمایشگاه های خارجی کمک کند ما حرف برای گفتن داریم. آن هم در شرایطی که درآمد زایی بسیار بالایی در این حوزه از طریق صادرات محصولات خود می توانیم رقم بزنیم به طوری که می تواند معادل درآمدزایی از طریق فروش نفت حتی باشد.

موسوی ادامه داد: با این وجود یک مانع بزرگ صادراتی ما مانند بسیاری دیگر از صادر کنندگان حوزه های دیگر بحث برگشت ارز است. به این معنا که دولت می گوید به ازای صادراتی که انجام می دهید باید واردات داشته باشید و این خود مشکلاتی برای صادر کنندگان به همراه دارد.

کد خبر: ۲۷۱٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha