۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
پیش بینی بورس در سایه معادلات سیاسی و تورمی؛ سرمایه گذاران در تعلیق!
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی بورس در سایه معادلات سیاسی و تورمی؛ سرمایه گذاران در تعلیق!

کارشناسان معتقدند که پیش بینی بورس در سایه معادلات سیاسی و تورمی چالش برانگیز است با این حال سیگنال های میان مدت مثبت هستند.

بازار؛ گروه بورس: در حالی که وضعیت شاخص هم وزن در ابتدای هفته کمی مثبت شده اما شاخص کل همچنان ضعیف است. به عبارت دیگر در حالی که نمادهای کوچک زیادی مثبت شده و حتی صف خرید را تجربه کردند، ولی نمادهای بزرگ و پرتراکنش همچنان مسکوت مانده اند و خبری در آنها نیست. این موضوع می تواند تحت تاثیر اصلاح بیشتر نمادهای کوچکتر یا دستوری عمل کردن نمادهای بزرگتر رخ داده باشد.

تنوع نماد مثبت کوچک افزایش یافته به طوری که نمی‌توان آن را مربوط به گروه خاصی دانست. بازار میل مثبت شدن دارد اما اگر شرایط اجازه دهد و ارزش معاملات رشد کند. البته ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش پیدا کرد و به ۵۰۰۰ میلیارد تومان نزدیک شده است. نکته مثبت دیگر ابتدای هفته مثبت شدن بیشتر بازار هم از نظر شدت و هم از نظر تعداد نمادهاست اگر اتفاق غیرمنتظره ای نیافتد، بازار در ادامه هفته می‌تواند بازدهی مثبت بدهد خصوصا در نمادهای کوچک و متوسط که ابتدای هفته پر تقاضا ظاهر شدند و احتمالا در ادامه به صف خرید می رسند.

سارا فلاح معتقد است که هرچند گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد برای سهامداران جذابیت ندارد اما برای صندوق های درآمد ثابت جذاب است، به همین دلیل احتمالا بخشی از سهام خود را برای نقد کردن بفروشند و این موضوع روی معاملات هفته جاری تاثیر منفی می گذارد

سارا فلاح کارشناس بورس درباره پیش بینی بازار پیش رو، گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه تنش های منطقه کاهش داشته و حملات آمریکا هم رخ داد عملا فشار روانی ناشی از تنش ها در بورس کاهش یافته و همین موضوع منجر می شود تا حدود بازار متعادل تر شود.

او با تاکید بر اینکه اینکه گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصد منجر به جذب بخشی از نقدینگی بازار شده است، افزود: هرچند گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد برای سهامداران جذابیت ندارد اما برای صندوق های درآمد ثابت جذاب است، به همین دلیل احتمالا بخشی از سهام خود را برای نقد کردن بفروشند و این موضوع روی معاملات هفته جاری تاثیر منفی می گذارد.

تکلیف ریسک های سیستماتیک و همچنین برنامه های اقتصادی

با توجه به اینکه همچنان ریسک‌های متعدد چه از سمت دولت و چه ریسک‌هایی هم اکنون به صورت بیرونی بازار را رها نمی‌کنند. فعلا بسیاری از سرمایه گذاران دست نگهداشته اند تا تکلیف ریسک های سیستماتیک و همچنین برنامه های اقتصادی دولت مشخص شود و بعد در آرامش وارد بازار شوند.

در واقع همه اخبار منفی غالبا یک موج اولیه سخت دارند که ضربتی، چکشی و کوتاه مدت در بازار اثرگذار هستند و سپس یک موج ثانویه که اثرات واقعی آن خبر را نشان می‌دهد و کمی زمان بر خواهد بود بر معاملات تاثیر می گذارد. در شرایط کنونی ریسک های بیرونی اثری اولیه دارند اما سیاست های بودجه ای و همچنین موضوع نرخ خوراک، مالیات و... اثری ثانویه بر معاملات دارند.

به گفته آلبرت بغوزیان در حال حاضر یک ضرب المثل وجود دارد که می گوید پول ترسو است و تحت تاثیر سیاست های مختلف و پرریسک به بازارهای امن می رود، بنابراین در شرایط که نرخ سود سپرده ها به تورم نزدیک تر باشد می تواند در فریز کردن نقدینگی دست مردم موثر باشد، از این رو جریان پول از بازار سهام دور می شود و حتی احتمال خروج پول هم دارد زیرا سپرده بدون ریسک نظر بسیاری از سرمایه گذاران را جلب می کند

آلبرت بغوزیان استاد اقتصاد در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه نرخ سود سپرده می تواند در جریان معاملات بورس تاثیر گذار باشد، گفت: در حال حاضر یک ضرب المثل وجود دارد که می گوید پول ترسو است و تحت تاثیر سیاست های مختلف و پرریسک به بازارهای امن می رود، بنابراین در شرایط که نرخ سود سپرده ها به تورم نزدیک تر باشد می تواند در فریز کردن نقدینگی دست مردم موثر باشد، از این رو جریان پول از بازار سهام دور می شود و حتی احتمال خروج پول هم دارد زیرا سپرده بدون ریسک نظر بسیاری از سرمایه گذاران را جلب می کند.

او با تاکید بر اینکه جریان پول بیشترین اثر را بر بازارها می گذارد، اظهار کرد: در چند وقت اخیر رشد قیمت دلار، طلا، خودرو و ... تحت تاثیر جریان پولی بوده که تحت تاثیر سیگنال انتظارات تورمی وارد این بازارها شده است و منجر به برهم خوردن عرضه و تقاضا هم شده و رشد قیمت کالاها را در پی داشته است.

بغوزیان با اشاره به اینکه تا زمان که اقتصاد قابل پیش بینی نباشد سرمایه گذاران وارد بازارهای مولد نمی شوند، اطهار کرد: در شرایط کنونی فضای کسب و کار با چالش ها و تهدیدهای زیادی مواجه هستند به همین دلیل سرمایه گذاران وارد این بازارها نمی سوند، زیرا تصمیمات غیر منتظره همواره آنها را سورپرایز می کند و با وجود تورم های بالا سرمایه آنها تحت تاثیر سیاست های کنترلی قرار می گیرد. بنابراین در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که جریان پول همواره در بین برخی بازارهای کالایی و سوداگری در گردش بوده اند و عده ای از این فضا سود برده اند در حالی که سرمایه گذاران بازار هنوز در زیان هستند و این به نفع اقتصاد نیست‌

به گزارش بازار، هر چند کاهش تنش های سیاسی و دور شدن تهدید علیه مرزهای ایران باعث شد تا حدودی بازار سهام متعادل شود و حتی مثبت کمی هم تجربه کرد اما این به معنای آغاز سریع یک روند صعودی نیست، زیرا سایه ریسک ها و سیاست گذاری های اقتصادی منفی همچنان بورس را پر تلاطم کرده است.

به هر حال جریان نرخ سود گواهی سپرده یکی از مهم‌ترین رکن‌های اساسی تاثیرگذار در بازار است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و قطعاً شرایط بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. ‌همچنین بحث عدم اطمینان مردم به دولت و تصمیمات اخیر، باعث شده جریان خروج پول از صندوق‌ها شدت گرفته و به سمت بازارهای موازی غیر مولد همچون خودرو، ارز و... پیش رفته است. از طرف دیگر نرخ گواهی سپرده هم به رقیب دیگری تبدیل شده و افرادی که کم ریسک هستند را به خود جذب کرده و منجر شده بار دیگر بازار سهام از جریان نقدینگی خارج شود.

کد خبر: ۲۷۱٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha