۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
دلایل ناکارآمدی سیاست ها در بورس؛ سرمایه گذاران در جستجوی بازار امن
بازار تحلیل می کند؛

دلایل ناکارآمدی سیاست ها در بورس؛ سرمایه گذاران در جستجوی بازار امن

با وجود سیاست های دولت برای محدود کردن نوسانات دلار، طلا و افزایش نرخ سود بانکی بازهم نقدینگی در حال ورود به بازارهای سوداگری است و ناکارآمدی سیاست گذاری در بورس را نمایان کرده است.

حامد شایگان؛ گروه بورس: سرعت عکس العمل مردم ایران به انتظارات تورمی بسیار بالاست. از زمانی که مردم احساس می‌کنند انتظارات تورمی در پیش است تا زمانی که موقعیت خودشان را عوض می‌کنند و از ریال به دارایی تورمی تغییر فاز می‌دهند صرفا چند هفته طول می‌کشد. از آنجایی که سیاست‌گذاران این پویایی سرمایه‌گذاران را ندارند با روش‌های قدیمی سعی در مهار تقاضا دارند به همین دلیل در روندهای رشدی سهامداران به شدت سورپرایز می‌شوند. حالا سیاست تاریخ گذشته دولت در محدود کرده دامنه نوسان سکه در بورس، ادامه قیمت گذاری دستوری و افزایش فشار مالیاتی و... مجددا اجرایی شد، اما سیاست‌گذار اصلا متوجه نیست که سرمایه‌گذار از آنها جلوتر است و ماه ها قبل برای همه تصمیمات تاریخ گذشته، ۲۰ پلن اجرایی برای خودش تعریف کرده است. دلار به ۵۸ هزار تومان و بالاتر رسیده است. از طرف دیگر تنش در خاورمیانه کماکان بالاست و این تنش‌ها سرمایه‌گذاران ایرانی را تا جایی نگران کرده که تنها بازارهای امن را دلار و طلا می دانند.
بازار این هفته با کمک حرکت دلار نتوانست وضعیت بهتری را داشته باشد و به شدت منفی دیروز افزود، این موضوع تا حدودی تحت تاثیر رفتار گله‌واری در همه ابعاد حقیقی و حقوقی است که در زمان خبرهای مثبت و منفی نمایان می شود.

برخلاف همیشه نرخ ارز نمی‌تواند اثراتی قوی در روند بازار داشته باشد دو دلیل عمده برای آن وجود دارد نخست اینکه زیر فشار سنگین ریسک‌های سیاسی قرار دارد که این روزها به اوج خود رسیده و شرایط متفاوتی را رقم زده که هیچگاه با این شدت نبوده است و عامل دوم آن تصمیمات لحظه ای و غیرکارشناسی سیاستگذاران بوده که بورس را به چالش کشیده است

به هر حال بازار هفته پر چالش و پرتنشی داشت شاید رشد دلار در آینده بتواند فضای بازار را کمی نسبت به روزهای گذشته بهبود بخشد اما دلار از دید بسیاری هنوز نتوانسته آن موج صعودی را در دل بازار ایجاد کند و امروز پرسش بسیاری از سهامداران این است که چه اتفاقی رخ داده که بازار اینطور فروشنده شده و یا خریدار قوی نیست و حتی به دلار و افزایش آن نیز خیلی واکنشی نشان نمی‌دهد و سهامداران عمده تبدیل به پوکر فیس های واقعی شده اند و از رفتار آنها نمی توان آینده بازار را پیش بینی کرد.

برخلاف همیشه نرخ ارز نمی‌تواند اثراتی قوی در روند بازار داشته باشد دو دلیل عمده برای آن وجود دارد نخست اینکه زیر فشار سنگین ریسک‌های سیاسی قرار دارد که این روزها به اوج خود رسیده و شرایط متفاوتی را رقم زده که هیچگاه با این شدت نبوده است. در واقع ریسک سیاسی فعلی در بازار آن قدر خاص و عجیب پیش می‌رود که سهامداران تقریباً هر روز با یک سورپرایز جدید و خبر خاص در بازار مواجه می شوند. در واقع ریسک سیاسی و غیرقابل پیش‌بینی آن باعث شده بازار به اثرگذاری دلار و واکنش دلار بی‌تفاوت باشد اما عامل دوم ماجرای خنثی شدن افزایش اثر نرخ ارز است که ریسک آن از جنگ هم بیشتر است و آن تصمیمات لحظه ای و غیرکارشناسی سیاستگذاران بوده که بورس را به چالش کشیده است.

جریان پول سود محور است و به فکر سود بیشتر هر کجا ببیند ریسک کمتر و بازدهی بیشتری دارد همان جا می‌رود و حتی می‌بینید که نرخ سود ۳۰ درصد هم او را قانع نکرده و شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت هستیم

در حال حاضر با بروز کوچک‌ترین ریسک سیاسی هجوم مردم و جریان پول و نقدینگی ایجاد شده به هر بازاری به غیر از بازار سرمایه سوق پیدا می‌کند، زیرا جریان پول سود محور است و به فکر سود بیشتر هر کجا ببیند ریسک کمتر و بازدهی بیشتری دارد همان جا می‌رود و حتی می‌بینید که نرخ سود ۳۰ درصد هم او را قانع نکرده و شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت هستیم. این دقیقاً نتیجه بذر بی‌اعتمادی و تصمیمات نادرست بوده که باعث و بانی وضع فعلی است و سهامداران همچنان زیان می بینند.

کد خبر: ۲۷۰٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha