۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
بانک پاسارگاد آهسته و پیوسته سود میسازد
تحلیل بنیادی بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد آهسته و پیوسته سود میسازد

بانک پاسارگاد با مبالغ بزرگ تر سود میسازد؛ اما درصد رشد چشمگیری را ثبت نمی کند!

هادی بهرامی؛ بازار: تحلیل و بررسی موسسات بانکی بدلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور و گردش نقدینگی دارند حائز اهمیت میباشند. در ادامه به تحلیل جامع بانک پاسارگاد میپردازیم.
بانک پاسارگاد حاصل یک تفکر ۸ ساله است که از سال ۱۳۷۶ توسط مدیران یا راهبران فکری آن پایه‌ گذاری شده و از نیمه دوم سال ۱۳۸۳ گام‌ های اجرایی برای تاسیس بانک برداشته شد. این بانک با سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومان که تماماً پرداخت شده است فعالیت خود را آغاز نمود که از این رقم ۲۰۰ میلیارد تومان به وسیله موسسان پرداخت شده و ۱۵۰ میلیارد تومان با پذیره‌ نویسی همگانی به وسیله ۳۴۰۰۰ نفر خریداری شده است. ۱۳۰هزار نفر از اشخاص حقیقی متخصص در اموربانکی، مالی و سرمایه و همچنین مؤسسه‌ های اقتصادی و صندوق بازنشستگی، گروه صنعت، گروه پیمانکاران، ۱۶۰ نفر از انبوه‌ سازان و سرمایه‌ گذاران در بخش مسکن، ۳۰۰ نفر از پزشکان متخصص و گروه مهندسان برای این بانک کار میکنند. ارزش بازار بانک پاسارگاد در بورس، مبلغ ۹۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۷ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران اصلی
با توجه به جدول زیر؛ میان ۷ سهامدار اصلی، شرکت سرمایه گذاری پارس آریان بزرگ ترین مالک بانک پاسارگاد میباشد.

درصد مالکیت

تعداد سهام بر اساس میلیارد

نام سهامدار

۱۰

۲۷.۳

سرمایه گذاری پارس آریان

۵

۱۳.۶

شخص حقیقی

۴.۷

۱۲.۹

نوآوران دانش پژوه خاورمیانه

۴.۵

۱۲.۴

دانش گستران آتی ساز پویا

۴.۵

۱۲.۴

نیک اندیشان سروش فجر

۳.۸

۱۰.۳

میلاد گستر نوآوران

۳.۷

۱۰.۲

سام گروه





















بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۹ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان سود خالص داشته است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است. با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه جدید، سود تسهیلات اعطایی شرکت ۷۷ هزار میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت ۴ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان و سود خالص ۱۶ هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۷۱، ۴۴ و ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. روند سود سازی بانک کمی کند اما رو به رشد است.


گزارش صورت سود و زیان
سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۶۱ درصدی مبلغ ۶۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میباشد که ۴۱ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب میشود. بانک پاسارگاد با سرمایه گذاری های جدید خود ۱ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان سود بدست آورده است که در سال های قبل این رقم تقریبا صفر بوده است. هزینه های عمومی و اداری شرکت ۵ هزار و ۱۵ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته با ۸۴ درصد افزایش مواجه شده است. بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۹ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان سود خالص داشته است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.
با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه جدید، سود تسهیلات اعطایی شرکت ۷۷ هزار میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری شرکت ۴ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان و سود خالص ۱۶ هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۷۱، ۴۴ و ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۵ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۸ درصدی به مبلغ ۲۰ هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۴.۷ برآورد میشود. روند سود سازی بانک کمی کند اما رو به رشد است.


نسبت قیمت به درآمد
بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۷۰ تومان سود خالص را برای سهامداران به همراه داشته است. پی بر ای سالانه نیز در سال جاری ۳.۴۴ میباشد. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۱۸ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۰ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۱ تومان است.

بانک پاسارگاد آهسته و پیوسته سود میسازد



سخن پایانی
تحرکات صنعت بانکداری برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودار های قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف کاهش میابد که در صنعت بانکداری ممکن است به کل اقتصاد و بازار بورس نیز آسیب بزند. پس باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات مالی به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود.

کد خبر: ۲۶۹٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha