۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
رصد کمبودها و مشکلات مرزهای استان کردستان|نبود مدیریت واحد و یکپارچه مشکلی اصلی است
رئیس کمیسون تجارت اتاق بازرگانی سنندج:

رصد کمبودها و مشکلات مرزهای استان کردستان|نبود مدیریت واحد و یکپارچه مشکلی اصلی است

سنندج – رئیس کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حمل و نقل اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: در راستای کمک به تسهیل تجارت در استان، مشکلات و نارسایی های مرزهای این استان رصد و مورد بررسی قرار گرفته است.

بختیار مرادی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کمبودها، نارسایی ها و مشکلات موجود در مرزهای رسمی استان کردستان شناسایی و تلاش می کنیم در راستای رفع آنها اقدامات موثری از سوی ادارات و سازمان های دولتی انجام شود.

وی ضمن اشاره به مسائل و مشکلات حوزه‌ تعیین تعرفه‌ های گمرکی و اصالت کالا توسط اداره کل استاندارد استان و شرکت‌ خصوصی تابعه آن، گفت: بر اساس قانون باید تمام ادارات دولتی در مرزهای رسمی حضور داشته باشند و دفتر نمایندگی آنها فعال باشد اما اداره‌ استاندارد در مرز باشماق فقط یک کارمند دارد که او هم دامنه‌ اختیارات محدودی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون باید کالاهایی که از مرزهای رسمی به کشور وارد یا از آن خارج می‌شوند بر اساس ضرورت و از طریق اداره کل استاندارد یا آزمایشگاه‌های تحت نظر آن اداره، مورد آزمایش قرار گیرند که در حال حاضر برای گرفتن نمونه از کالاها، شرکتی خصوصی از جنوب کشور در مرز بین‌ المللی باشماق مستقر شده است که چگونگی برنده شدن آن در مناقصه روشن نیست و عملکرد ضیف این شرکت موجب ایجاد مشکلات عدیده‌ای در مرز شده است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حمل و نقل اتاق بازرگانی سنندج بیان کرد: در ابتدای کار به دلیل عدم آشنایی، فقدان لوازم مورد نیاز آزمایشگاه، نداشتن نیروی متخصص، عدم حضور نیروها و بسته بودن این شرکت در پاره ‌ای از مراجعات مشکلات عدیده‌ای توسط شرکت مذکور در بازارچه ‌های مرزی ایجاد شد و این باعث طولانی شدن روند کار تجارت در مرز شده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این بخش افزود: این شرکت به دلیل نداشتن ابزار و لوازم انجام آزمایش روی نمونه‌ های اخذ شده از برخی کالاهای وارداتی، نمونه ها را به آزمایشگاه ‌های تهران و سایر شهرهای دور ارسال می ‌کند و موجب طولانی شدن فرایند کار می‌شود به صورتی که در بسیاری از موارد بازرگانان باید تا دو هفته برای گرفتن جواب یک آزمایش انتظار بکشند.

مرادی عنوان کرد: عدم وجود وحدت رویه در مدیریت مرزی و اجرای تمام و کمال بخشنامه ‌ها بدون کوچکترین همکاری در جهت سهولت اجرای کارها، مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه را در اجرای موبه ‌موی نصّ قانون در زمره‌ سخت ‌ترین مرزها برای تجارت قرار داده است.

زیرساخت مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه فراهم نیست

وی افزود: مرزهای رسمی استان کردستان هم چون باشماق و سیرانبند با مشکلات متعددی به ویژه در حوزه زیرساختی مواجه هستند و بخش زیادی از مشکلات مرزهای استان به نبود مدیریت یکپارچه در آنها بر می گردد که باعث شده گاهی ارگانی سد راه فعالیت ارگان دیگری شود چراکه هر یک از مدیران این ارگان ها براساس شیوه نامه ها و رسالت محوله خود فعالیت می کنند که در مواردی ممکن است تضادهایی باهم داشته باشند.

وی گفت: یکی از موارد موفقیت و ساماندهی مرز باشماق در طرف اقلیم کردستان عراق وجود مدیریت یکپارچه در آن است که در سفر اخیر استاندار کردستان به سلیمانیه به این مهم هم اشاره شده بود ولی متاسفانه عدم وجود مدیریت یکپارچه موجب شده که صادرات و واردات به طور صحیح انجام نشود و این در حالی است که در طرف مقابل ما مدیریت واحد انجام می شود.

رئیس کمیسیون تسهیل ‌تجارت، امور گمرکی و حمل ‌و ‌نقل اتاق بازرگانی سنندج یادآور شد: یکی از سیاست های کشور این است که شفافیت و تسریع در امر صادرات انجام شود و حمل یکسره کالا هم از مواردی است که مستلزم توجه دستگاه های مرتبط در این حوزه به منظور بهبود مبادلات تجاری در استان است.

وی برپایی نمایشگاه بین المللی را از اولویت ها خواند و بیان کرد: اتاق بازرگانی برای برپایی نمایشگاه در اقلیم کردستان عراق اعلام آمادگی کرده است که در صورت فراهم آمدن شرایط آن، اتاق آمادگی دارد در کمترین زمان ممکن این مهم را انجام دهد.

مرادی با بیان اینکه فلسفه فعالیت بازارچه‌های موقت غیررسمی استان واردات کالا است، اظهار کرد: ۱۲۲ هزار نفر عضو فعال تعاونی های مرزنشینان اند به عبارتی ۶۳ درصد جمعیت مرزنشینان استان در این حوزه فعال هستند و به همین دلیل باید به مسائل و مشکلات این بخش نیز رسیدگی شود.

کد خبر: ۲۶۹٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha