۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
نرخ بیکاری استان اصفهان بیشتر از میانگین کشوری است| اختلاف ۴ درصدی با پایتخت
بر اساس داده های مرکز ملی آمار؛

نرخ بیکاری استان اصفهان بیشتر از میانگین کشوری است| اختلاف ۴ درصدی با پایتخت

اصفهان -داده های مرکز ملی آمار نشان می دهد نرخ بیکاری اصفهان بیشتر از میانگین کشوری است در حالی که اختلاف نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در استان با پایتخت به حدود چهار درصد می رسد که قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار بازار، اشتغال و بیکاری دو مقوله مهم در اقتصاد هر کشور محسوب می شود که تاثیر مستقیمی بر پارامترهای مهمی چون سطح رفاه، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی دارد. میزان این دو مقوله مهم اگرچه معمولا در اقتصاد کلان به صورت تجمیعی بیان می شود اما به دلیل توزیع نامتوازن و شرایط اقتصادی متفاوت، در هر استان متفاوت است.

دو نرخ اشتغال و بیکاری از این جهت در استان اصفهان حائز اهمیت است که این استان، با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی کوچک، بزرگ و متوسط بعد از تهران مهم ترین استان صنعتی کشور محسوب می شود و بنابراین تغییرات دو شاخص یاد شده می تواند به نوعی آیینه وضعیت اقتصادی کشور به شمار رود.

از سوی دیگر افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود به همین دلیل مرکز ملی آمار «طرح آمارگیری نیروی کار» را با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار و تغییرات آن اجرا می کند. جامعه تحت پوشش طرح آمارگیری نیروی کار مجموعه افرادی هستند که طبق تعریف، عضو خانوارهای معمولی ساکن یا گروهی در نقاط شهری یا روستایی کشور هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار، شاخص های عمده بازار کار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به تفکیک استان در پاییز ۱۴۰۲ در مقایسه با پاییز ۱۴۰۱ نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در پاییز ۱۴۰۲ برابر با ۴۱.۵ درصد که در مقایسه با پاییز ۱۴۰۱، نیم درصد رشد کرده است. نسبت اشتغال نیز از ۳۷.۷ درصد در پاییز ۱۴۰۱ به ۳۸.۳ درصد در پاییز ۱۴۰۲ افزایش یافته است. مرکز ملی آمار نرخ بیکاری کل کشور برای پاییز ۱۴۰۱ را نیز ۸.۲ درصد اعلام کرد.

این آمار در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان از ۴۱.۹ درصد در پاییز ۱۴۰۱ به ۴۳ درصد در پاییز ۱۴۰۲ افزایش یافته که نسبت به میانگین کشور ۱.۵ درصد بیشتر است. نسبت اشتغال استان نیز از ۳۷.۷ به ۳۹.۳ درصد رسیده و ۱.۶ درصد رشد را نشان می دهد. این نسبت نیز نسبت میانگین کشوری یک درصد بالاتر است.

نکته تلخ ماجرا اما به نرخ بیکاری استان اصفهان بر می گردد که بر اساس اعلام مرکز ملی آمار به ۱۰ درصد رسیده است. در مقایسه این نرخ با میانگین کشور در می یابیم که بیکاری در استان اصفهان حدود دو درصد از کل کشور بالاتر است که تفاوت قابل توجهی محسوب می شود. این در حالی که استان تهران علی رغم چالش جمعیت و نرخ مشارکت اقتصادی کمتر نسبت به اصفهان، نرخ بیکاری بسیار پایین تر و معادل ۶.۵ درصد را ثبت کرده است.

حال باید دید مسئولان ارشد استان در شرایطی که اصفهان از چالش های عدیده ای چون آلودگی هوا، فرونشست، خشکسالی و کمبود انرژی رنج می برد، چه برنامه ای برای رفع چالش بیکاری جوانان و بزرگسالانی دارند که بار تامین مخارج زندگی را به دوش می کشند.

کد خبر: ۲۶۹٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 0
      من خودم ساکن اصفهانم بدکارمیدن به هرکسی کارنمیدن پارتی میخوادحقوقم کم میدن شرکتها هم به راحتی به هرکسی کارنمیدن خلاصه مشکلات زیاده بعدش افغانی روبهترایرانی بهش کارمیدن تومملکت خودمون کارزیاد حقوق کم