توسعه اینترنت ثابت در دولت سیزدهم بالاترین اولویت حوزه ارتباطات است
مدیرعامل یکی از اپراتورهای اینترنت:

توسعه اینترنت ثابت در دولت سیزدهم بالاترین اولویت حوزه ارتباطات است

مدیرعامل یکی از اپراتورهای اینترنت گفت: اتفاق خوبی که در دولت سیزدهم رخ داده، تغییر نگاه به حوزه اینترنت ثابت است و توسعه این شبکه به عنوان بالاترین اولویت در نظر گرفته شده است.

به گزارش بازار، نشست‌خبری «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای» صبح امروز با حضور «امیر لاجوردی» قائم مقام وزیر ارتباطات و مدیران‌ عامل اپراتورهای سیار و برخی از اپراتورهای ثابت برگزار شد.

در این نشست «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل اپراتور ایرانسل گفت: اپراتورهای سیار در طول ۱۰ سال اخیر تلاش جدی برای توسعه شبکه اینترنت و خصوصا اینترنت نسل چهار و پنج داشتند. تلاش ما بر این بود که بتواند بهترین سرویس و کیفیت را به مشترکین ارائه کند. اکنون نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت پوشش کشور را پوشش پرسرعت داریم. شهرهای بزرگ ۱۰۰ درصد است و شهرهای دیگر نزدیک به ۱۰۰ است در مکان‌های کم‌جمعیت و جاده‌ها دسترسی به نسل چهار کمتر است که توسعه آن در برنامه ما و وزارت ارتباطات است.

وی افزود: در چند سال اخیر استفاده جدی مردم از اینترنت صورت گرفته است. پیش‌بینی اپراتورها برای توسعه شبکه تا حدی توانست جوابگوی نیاز مردم باشد. این نشان می‌داد که برنامه‌های توسعه‌ای که پیش‌بینی شده تا حد زیادی جوابگو است.

عباسی تاکید کرد: با افزایش استفاده مردم از اینترنت، ظرفیت‌ها تا حدی پر شد و برنامه‌ها نیاز به تغییر داشت. وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را کرد تا در توسعه زیرساخت‌ها به ما کمک کند. واقعیت این است اپراتورها برای بهبود شبکه نیازمند سرمایه‌گذاری جدی‌تر هستند. خصوصا با افزایش هزینه‌هایی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است.

در ادامه این نشست، «حمید بهروزی» به عنوان معاون جدید فنی و توسعه شبکه به نمایندگی از مدیرعامل اپراتور همراه اول در ادامه افزود: اپراتورها در چند سال اخیر افزایش تعرفه نداشتند و اگر به طور میانگین سالی ۳۰ درصد افزایش تعرفه داشتیم باید به همین حد سرمایه‌گذاری می‌کردیم. هزینه اپراتورها دلاری اما درآمدها ریالی است. اگر دلار افزایش قیمت نداشت ما نیز افزایش تعرفه‌ای را خواستار نبودیم.

وی تاکید کرد: اگر در ۵ سال گذشته تعرفه‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد می‌توانستیم سرمایه گذاری بیشتری کنیم تا شبکه توسعه خوبی پیدا کند. اگر افزایش تعرفه‌ها به نسبت نرخ تورم صورت نگیرد باید منتظر این باشیم که در این ساعات شبانه روز اینترنت با کندی مواجه شود.

بهروزی تصریح کرد: ما متعهد شدیم که کل درآمدی که از افزایش تعرفه حاصل می‌شود را برای توسعه مازاد بر توسعه‌ای که خودمان در برنامه داشته‌ایم هزینه کنیم. برنامه‌های ما کاملا با وزارتخانه پیگیری می‌شود و امیدوارم بتوانیم بهترین خدمات را به مردم عزیز ارائه دهیم.

پس از وی، «ایمان میری» مدیرعامل اپراتور ثابت «های وب» گفت: در ۲ دهه گذشته سرمایه‌گذاری در اپراتور ثابت رخ نداده و همین مساله باعث شده که تمام بار اینترنت بر دوش شبکه سیار باشد. در حوزه اینترنت ثابت شبکه‌هایی که نیاز بوده ایجاد نشده است. اتفاق خوبی که در دولت سیزدهم رخ داده است تغییر نگاه به حوزه اینترنت ثابت است و توسعه این شبکه به عنوان بالاترین اولویت درنظر گرفته شده است.

میری تصریح کرد: عدم توازن مصرف در اینترنت ثابت و سیار را در ترافیک مردم نیز شاهد هستیم. اپراتور اگر می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید از درآمد خود استفاده کند. اگر درآمد کفاف ندهند نیاز به استقراض دارد. پس از ۵ سال قیمت همه چیز چند برابر شده است در حالی‌که در تعرفه اینترنت هیچ اتفاقی رخ نداده است.

مدیرعامل این اپراتور خاطرنشان کرد: باید صادقانه به این نکته برسیم که اگر کمک نکنیم وضعیت حوزه ارتباطات از این نیز بدتر خواهد شد. علاوه بر مسائل مالی برخی از نخبگان و نیروی انسانی را از دست داده‌ایم چرا که اوضاع منابع ورودی مناسب نیست. توافق ما با وزارت ارتباطات این است که تمام منابع ورودی را برای توسعه شبکه به کار ببریم. امیدواریم بتوانیم در حوزه زیرساخت‌ها توسعه خوبی را رقم بزنیم.

«حسن شانه‌ساززاده» مدیرعامل اپراتور شاتل خاطرنشان کرد: بیشترین تجهیزات اپراتورها از خارج از کشور تامین می‌شود که در ۵ سال گذشته این هزینه چند برابر شده است. در حوزه اینترنت ثابت بعد از ای. دی. اس. ال توسعه دیگری نداشتیم و سرمایه‌گذاری حداقلی انجام شده است. با اقدام این دولت اما توسعه اینترنت ثابت شروع شده است، حتی با اینکه نرخ بازگشت سرمایه آن تا ۱۰ سال طول می‌کشد.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری در حوزه فیبرنوری انتظار داریم مصرف شبکه موبایل به شبکه ثابت منتقل شود تا کیفیت شبکه سیار بهبود یابد و توازن میان استفاده از اینترنت ثابت و سیار به وجود بیاید. برنامه وزارت ارتباطات این است که توسعه سرمایه‌گذاری در فیبرنوری و افزایش رقابت در استان‌ها را حمایت می‌کند. امیدواریم به این واسطه کیفیت و قیمت اینترنت رقابتی شود.

«محمدعلی یوسفی‌زاده»، مدیرعامل اپراتور ثابت آسیاتک در ادامه این نشست گفت: از ۵ سال قبل تا امروز، افزایش ۱۶ برابری هزینه سرمایه انسانی را داشته‌ایم. بحث دیگر افزایش هزینه برق است که در این بازه ۵ ساله به هشت برابر رسیده است. این در حالی است که در مراکز داده‌های ما همچنان مساله برق تجاری را داریم که در زنجیره تامین ما تاثیر بسزایی دارد.

کد خبر: ۲۶۹٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha