۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
تمدید وعده ها در خصوص افتتاح مهمترین پروژه فرهنگی کردستان؛ عمر تالار مرکزی سنندج ۲۱ ساله شد
بازار گزارش می دهد؛

تمدید وعده ها در خصوص افتتاح مهمترین پروژه فرهنگی کردستان؛ عمر تالار مرکزی سنندج ۲۱ ساله شد

سنندج – مهمترین پروژه و زیرساخت فرهنگی کردستان در سالهای نخست دهه ۸۰ تخریب و قرار بود که در پروسه ای چهار ساله به بهره برداری برسد ولی همچنان گرفتار وعده های مسئولان ملی و استانی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تالار مرکزی شهر سنندج در دهه های ۶۰ و ۷۰ محل اصلی فعالیت های فرهنگی و هنری در سنندج بود و بسیار از هنرمندان نامی و برجسته ملی کردستانی در طول این سالها، حداقل یکی دو و شاید هم بیشر از فعالیت های هنری خود را در این مرکز انجام داده ند.

در نخستین سالهای دهه ۸۰ و با این بهانه که تالار مرکزی شهر سنندج فرسوده بوده و نیازمند بازسازی است، بنای آن تخریب شد و وعده مسئولان وقت استانی و ملی بر این بود که این مکان فرهنگی در مدت زمانی کمتر از چهار سال بازسازی و مجدد در اختیار هنرمندان و اصحاب فرهنگ قرار می گیرد.

وعده چهار ساله در سال ۱۳۸۲ هم اکنون ۲۱ ساله شده است و علیرغم گذشت بیش از دو دهه بازار وعده ها از سوی مسئولان کشوری و استانی همچنان ادامه داشته و فعلا تاریخ و زمان مشخصی برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه مشخص نیست.

در طول تمام سال های گذشته هر مدیر و مسئول استانی تاریخی و سالی را برای افتتاح این پروژه مطرح کرده است که البته تمامی مدیران استانی و ملی وعده دهنده، از مسئولیت کنار رفته ولی تالار مرکزی شهر سنندج به عنوان یکی از پروژه های نیمه تمام در دل این شهر و در فاصله ۲۰ متری ساختمان استانداری کردستان همچنان خودنمایی می کند.

تالار مرکزی سنندج و پروژه نیمه تمام آن در دو دهه اخیر در میان پیمانکاران بخش های دولتی و خصوص دست به دست شده و متاسفانه نه تنها هزینه های ساخت آن در دهه ۸۰ چند صدهزار برابر شده که در طول این دو دهه صدها میلیارد تومان برای فعالیت و برپا بودن کارگاه عمرانی آن هزینه شده است.

پروژه تالار مرکزی سنندج سرگردان در میان وعده های هشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در طول یک دهه اخیر و در جریان بازدید مدیران ریز و درشت ملی و استانی از این پروژه، وعده های مختلفی در خصوص زمان بهره برداری از آن مطرح شده است که متاسفانه تا این لحظه هیچ کدام از این وعده ها عملیاتی نشده و تازه مسئولان دولت سیزدهم ابراهیم رئیسی نیز پایان دولت را آخرین فرصت برای بهره برداری از فاز نخست این مجموعه مطرح می کنند.

در گام نخست قرار بود که پروژه تالار مرکزی سنندج در زمینی به مساحد دو هزار و ۵۰۰ متر مربع و با زیربنای شش هزار متر مربعی در مدت زمان چهار سال احداث و به بهره برداری برسد که البته در ادامه مشخصات معماری این بنا نیز تغییر پیدا کرد و زیربنای آن به حدود ۱۵ هزار متر مربع رسید و در مدت زمان دولت احمدی نژاد میزان پیشرفت فیزیکی پروژه به کمتر از ۲۰ درصد رسید.

با روی کار آمدن دولت روحانی بار دیگر بازار وعده ها همچنان داغ بود، در مدت زمان های مختلف و در جریان سفر وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت های یازدهم و دوازدهم نیز بازار بازدیدها از پروژه حسابی داغ بود و هر کدام نیز تاریخ و زمانی را برای افتتاح این پروژه اعلام می کردند که تمامی این وعده ها بایگانی شدند.

روند احداث و بازسازی تالار مرکزی شهر سنندج تاکنون شش دولت، هشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شش استاندار، ۱۰ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خود دیده ولی وعده ‌های تمامی این مسئولان در خصوص تسریع در احداث و بهره برداری از آن به نتیجه نرسیده و گفته می‌شود بعد از این همه مدت زمان تازه قرار است که بخشی از آن طی سال ۱۴۰۳ مورد بهره برداری قرار گیرد.

وعده های سیدعباس صالحی برای افتتاح تالار مرکزی سنندج عملی نشد

سید عباس صالحی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تیرماه سال ۹۸ در سفری یکی دو ساعته به سنندج از نزدیک از پروژه تالار مرکزی شهر سنندج بازدید کرده و وی نیز در اظهاراتی قابل تأمل بهره برداری از این پروژه را یکی از نیازهای ضروری در استان کردستان عنوان کرد.

تمدید وعده ها در خصوص افتتاح مهمترین پروژه فرهنگی کردستان؛ عمر تالار مرکزی سنندج ۲۱ ساله شد

وی در حاشیه بازدید از طرح نیمه تمام تالار مرکزی سنندج در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: ۱۳۹۷ سال خوبی برای این پروژه بوده که عملیات احداث آن با حمایت‌های این وزارتخانه و مساعدت استاندار شتاب خوبی پیدا کرد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وجود این تالار برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی لازم و ضروری است و ضمن لزوم تسریع در بهرداری از آن، تمام همت خود را برای جذب اعتبارات بیشتر به کار می ‌گیریم.

در همین حال مسئولان استانی و دیگر مدیران کشوری نیز هر بار در جریان بازدید از تالار مرکزی شهر سنندج ضمن تاکید بر اهمیت بهره برداری از آن زمان و تاریخی مشخص را برای افتتاح و بهره برداری آن اعلام کرده‌اند.

وعده های مدیران کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در خصوص افتتاح تالار مرکزی سنندج عملی نشد

جلال قلعه شاخانی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در ۱۰ مرداد ماه سال ۹۷ در خصوص وضعیت تالار مرکزی سنندج با اشاره به اینکه این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برآورد شده برای تکمیل آن به ۳۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: بی شک با شروع به کار این شرکت، پروژه شتاب بیشتری می ‌گیرد و بر اساس قرارداد منعقده، این شرکت موظف است به شرط تأمین اعتبار، پروژه را ۱۵ ماهه تکمیل و تحویل دهد.

از وعده ۱۵ ماهه مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان پنج سال می‌ گذرد ولی نه تنها وی دیگر مسئولیتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ندارد، که تالار مرکزی سنندج نیز هنوز افتتاح نشده است.

البته عبید رستمی دیگر مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان وعده های مختلفی را در خصوص زمان بهره برداری از پروژه تالار مرکزی سنندج از جمله پایان سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که وی نیز از مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کنار گذاشته شد و هنوز تالار مرکزی سنندج افتتاح نشده است.

رئیس سابق سازمان مدیریت کردستان: پایان سال مالی ۹۹ بخشی از ساختمان تالار مرکزی سنندج افتتاح می‌شود

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان کردستان نیز مرداد ماه سال ۹۸ و در یک اظهار نظر اعلام کرده بود که در سال مالی ۹۷ در مجموع حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

تمدید وعده ها در خصوص افتتاح مهمترین پروژه فرهنگی کردستان؛ عمر تالار مرکزی سنندج ۲۱ ساله شد

بهرام نصراللهی زاده افزود: از ابتدای آغاز پروژه تالار مرکزی شهر سنندج، اعتبار آن قطره چکانی بود ولی خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و با جذب اعتبارات ملی و استانی سال قبل اقدامات خوبی در راستای تسریع در بهره برداری از این پروژه صورت گرفت.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال مالی ۹۸ یعنی در میانه‌های سال ۹۹، بخشی از ساختمان این پروژه تکمیل شده و آماده افتتاح می ‌شود.

استاندار سابق کردستان: تالار مرکزی سنندج سال ۱۴۰۰ افتتاح می ‌شود

استاندار سابق کردستان ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ به همراه نمایندگان منتخب مجلس یازدهم از تالار مرکزی سنندج بازدید کرد و اعلام کرد که تا پایان سال ۹۹ ساختمان این پروژه به اتمام می ‌رسد و در سال ۱۴۰۰ نیز تجهیز می‌شود.

بهمن مرادنیا با بیان اینکه از سال ۹۶ تا ۹٨ بیش از ۲٨ میلیارد تومان برای این تالار هزینه شده و برای تکمیل آن ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است، ادامه داد: کردستان یک استان فرهنگی در کشور است اما زیرساخت‌های آن مناسب نیست.

وعده های تکراری برای افتتاح پروژه تالاز مرکزی سنندج تنها مربوط به دولت های احمدی نژاد و روحانی نبوده و این سنت به دولت رئیسی نیز رسیده است به گونه ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم پایان دولت را زمان بهره برداری از این پروژه عنوان کرد.

وعده اسماعیلی در خصوص افتتاح تالار مرکزی سنندج تمدید شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی نیز در روزهای نخست بعد از قبول مسئولیت این وزارت خانه، در سفر یک روزه به استان کردستان و در بازدید از پروژه تالار مرکزی سنندج این نوید را به مردم استان داد که تا قبل از پایان دولت سیزدهم این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

محمدمهدی اسماعیلی در آن بازدید با اشاره به بازدید قبلی خود از این پروژه گفت: در این دو سال با همت استاندار کردستان و مصوبات سفر استانی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه هزینه شد و در حال حاضر به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وعده های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همین جا ختم نشد و اسماعیلی در ۱۱ آبان ماه سال جاری نیز در بازدید مجدد از پروژه تالار مرکزی سنندج اظهار کرد: توجه ویژه به پروژه های مهم و شاخص در حوزه فرهنگ و هنر از برنامه های وزارت ارشاد اسلامی است.

به گفته وی، تخصیص اعتبار ویژه به پروژه تالار مرکزی سنندج در اولویت قرار می‌ گیرد در سفر رئیس جمهور مردمی و هیات دولت به استان کردستان، ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار از فروش نفت که ۱۰۰ درصد قابل تحقق است برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار می‌ گیریم که با تخصیص و تزریق به موقع اعتبارات، این پروژه فرهنگی و هنری حداقل تا ۲ سال آینده به بهره‌ برداری برسد و به انتظار ۲۰ ساله مردم این استان پایان دهیم.

تمدید وعده ها در خصوص افتتاح مهمترین پروژه فرهنگی کردستان؛ عمر تالار مرکزی سنندج ۲۱ ساله شد

در میان بازار داغ وعده های داده شده نوبت به معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و وی نیز هفته دولت را زمان بهره برداری از این پروژه اعلام کرد.

هفته دولت آخرین وعده یک مسئول دولتی برای افتتاح تالار مرکزی شهر سنندج

محمود اسلامی در نخستین روز بهمن ماه سال ۱۴۰۲ با همراهی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از تالار مرکزی این شهر بازدید کرد.

وی در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی پروژه و زمان بهره ‌برداری از آن، اظهار داشت: این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد و در دور اول و دوم سفر استانی رئیس‌ جمهور ۲۱۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت که تاکنون بخشی از آن تخصیص پیدا کرده و مابقی نیز در حال پیگیری است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان قرار گرفتن آخرین وضعیت و پیگیری و رفع موانع این پروژه را یکی از اهداف سفر خود به کردستان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با نگاه مثبت و دغدغه وزیر که مأموریت ویژه برای تسریع در اتمام هر چه زوتر این تالار مرکزی به بنده داده و همراهی مسئولان کشوری و استانی تمام همت و تلاشمان این است که تا هفته دولت آن را به بهره‌برداری برسانیم.

وی در خصوص میزان اعتبرا و هزینه مورد نیاز برای بهره برداری از این پروژه، افزود: تکمیل و اتمام این پروژه به جز تجهیزات، ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در خصوص تجهیزات این پروژه نیازمند برآورد مجزا و باید در سطح ملی تصمیم ‌گیری شود.

همچنان بازار داغ وعده ها ادامه دارد و کردستان نیز در میان محرومیت از فضاهای استاندارد فرهنگی و هنری دست و پا می زند و مسئولان یکی پس از دیگری می روند و خبری از افتتاح و بهره برداری از مهمترین پروژه فرهنگی استان و حتی غرب کشور در میان نیست.

کد خبر: ۲۶۹٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha