۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
تولید فولاد سبز در ایران به صورت مطالعاتی است| منطقه MENA؛ مستعد تبدیل شدن به قطب پیشرو فولاد سبز
بازار گزارش می دهد؛

تولید فولاد سبز در ایران به صورت مطالعاتی است| منطقه MENA؛ مستعد تبدیل شدن به قطب پیشرو فولاد سبز

در حالیکه تحلیلگران معتقدند منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پتانسیل تبدیل شدن به قطب پیشرو فولاد سبز را دارد، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد می گوید: ایران هم این کار را به صورت مطالعاتی شروع کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: تولید جهانی فولاد در حال حاضر به زغال سنگ و تأسیسات تولید سرمایه بر با طول عمر اقتصادی طولانی وابسته است. در حالی که توافق پاریس به این معنی است که بی‌طرفی کربن باید تا سال‌ های ۲۰۵۰ تا ۲۰۷۰ در سطح جهانی حاصل شود، با انتشار منفی پس از آن، تولید فولاد مبتنی بر زغال سنگ امروزه حدود ۸ درصد از انتشار CO۲ مرتبط با انرژی جهانی را تشکیل می‌دهد . تحلیلگران معتقدند ممکن است تولید آن در کشورهای صنعتی تثبیت شود یا حتی کاهش یابد، اما در اقتصادهای نوظهور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در گذشته، تمرکز کاهش CO ۲ برای فولاد بر کاهش متوسط ‌انتشار گازهای گلخانه ای از طریق اقدامات بهره وری انرژی و کاوش در جذب و ذخیره کربن بوده است. با این حال، از آنجایی که از یک طرف هزینه برق تجدیدپذیر به سرعت در حال کاهش است و از سوی دیگر جذب و ذخیره کربن هنوز محقق نشده است و همچنین به دلیل اینکه کشورهای بیشتر و بیشتر اهداف کاهش انتشار عمیق را تعیین می کنند، فولادسازی مبتنی بر برق و هیدروژن در نیم دهه گذشته شتاب قابل توجهی کسب کرده است.

منطقه MENA پتانسیل تبدیل شدن به قطب پیشرو فولاد سبز را دارد

به گفته Fastmarkets، فولادسازان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) از نظر تولید فولاد سبز دارای مزیت رقابتی هستند و می توانند به راحتی جایگزین عرضه آسیایی به اروپا شوند. بر اساس این گزارش که اخیرا منتشر شده است، منطقه MENA در حال حاضر به دلیل منابع خورشیدی گسترده خود برای تولید هیدروژن سبز و ارزان قیمت مجهز شده است، اما این واقعیت که صنعت فولاد آن عمدتاً بر استفاده از ماژول‌ های آهن کاهش‌ یافته مستقیم (DRI) و کوره‌های قوس الکتریکی متمرکز است، آن را در این زمینه قرار داده است. یک موقعیت منحصر به فرد از نظر تولید فولاد کم کربن که به طور فزاینده ای در اروپا محبوب می شود زیرا کشورهای آنجا در تلاش برای دستیابی به اهداف انتشار خالص صفر خود هستند.

در حالی که جهان به سمت تولید فولاد سبز در حرکت است، فولاد سازان کشور نیز اقداماتی در این مسیر انجام داده اند اگرچه کارشناسان معتقدند فعلا در حد مطالعه است و هیچ کار عملیاتی در این حوزه در کشور صورت نگرفته است.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفتگو با بازار می گوید: همانطور که می دانید فولاد سبز یک تکنولوژی است که با آنچه ما الان در ایران داریم متفاوت است؛ در واقع برای تولید فولاد سبز اصولا نباید از زغالسنگ به عنوان انرژی استفاده شود؛ در فولاد سبز زغالسنگ و گاز به دلیل تولید گازهای گلخانه ای استفاده نمی شود. از سوی دیگر مساله مهم در بحث فولاد سبز این است که در فرایند تولید از ابتدا تا انتها گازهای گلخانه ای تولید نشود.

تولید فولادسبز مطالعاتی است

سبحانی افزود: به صورت کلی الان دنیا در حال حرکت به این سمت است اما یکی دو واحد در اروپا به صورت آزمایشی و با ظرفیت پایین در این مسیر گام برداشته اند و انجام می دهند. اما در مقایسه با ۲ میلیارد تن فولادی که در سال در سراسر جهان تولید می شود این اعداد و ارقام تقریبا هیچ است. با این وجود اراده و مسیر راه این است که ظرف چند سال آینده به فولاد سبز برسند که در فرایند تولید گازهای گلخانه ای تولید نشود.

پیش بینی می شود اندازه بازار جهانی فولاد سبز از ۲.۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۹۸.۸۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ رشد کند

وی در خصوص وضعیت تولید فولاد سبز در ایران نیز گفت: ایران هم این کار را شروع کرده است که اصولا به صورت مطالعاتی است. حال اینکه کدام شرکت ابتدا شروع کرده مهم نیست بلکه مهم این است که این اقدامات و مطالعات چه زمانی نتیجه می دهد و فولاد سبز در کدام واحدها تولید می شود.

گفتنی است طبق آمارهای جهانی، اندازه بازار جهانی فولاد سبز ۰.۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ ارزش گذاری شد و پیش بینی می شود که از ۲.۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۹۸.۸۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ رشد کند که نشان دهنده رشدی ۶۷ درصدی در دوره پیش بینی شده ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ است.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha