۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
اتصال به شبکه ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در سال آینده
معاون وزیر نیرو:

اتصال به شبکه ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در سال آینده

کمانی معاون وزیر نیرو گفت: امیدوارم سال آینده شاهد اتصال به شبکه ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر باشیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمود کمانی معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه انرژی های تجدید پذیر گفت: حوزه بهره وری و انرژی تجدیدپذیر موضوعی جهانی است و در کشور نیز در سالی که گذشت موفقیت چشمگیری رقم خورد.

او افزود: با همکاری که میان وزارت نیرو و وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد شکل گرفت، استاندارد جدیدی تدوین شد که باعث ایجاد بهره وری بیشتر و کاهش مصرف می‌شود.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: مهمترین موضوع ما در بهره وری، مسئله کولر های آبی بود و طی دو سال گذشته ۶ رده از برچسب کولر های آبی حذف شد و از سال جاری تمام کولر های آبی با رده مصرف A به بالا تولید خواهد شد.
کمانی تاکید کرد که این اقدام به ۳۰۰ کیلووات در مصرف هر کولر و همینطور ۵۰۰ مگاوات کاهش در مصرف کلی برق کشور منجر خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: نگرانی در خصوص تولید این موتور ها با راندمان جدید وجود داشت که با همراهی تولیدکنندگان این خلا تأمین شد و تولید ۱ میلیون ۴۰۰ هزار موتور جدید در سال را خواهیم داشت و کشور مادر کوتاه ترین زمان با نوآوری جدید تطبیق پیدا کرد. اگر عزم ملی وجود داشته باشد این کار کاملا شدنی است.
او افزود: در حوزه روشنایی رده های پایین A نیز حذف شد و از مرداد امسال تمام تولیدکنندگان لامپ موظف شدند لامپ های تولیدی خود را با این استاندارد تولید کنند. در کولر های گازی هم همین اتفاق افتاد و در دیگر لوازم خانگی و همینطور آسانسور نیز برای اولین بار استاندارد مصرف تدوین خواهد شد. بدون اینکه مشکلی برای تولیدکننده و صادر کننده ایجاد کند این استاندارد اجرایی خواهد شد.
کمانی ادامه داد: ظرفیت بسیار بالایی در حوزه بهره وری وجود دارد و ۱۰ هزار مگاوات کاهش مصرف برنامه ریزی شده و در این دو سال بخش اعظم آن انجام شده است. روشنایی معابر کشور در دستور کار قرار دارد و خوشبختانه بخش خصوصی استقبال خوبی از این موضوع انجام داد و کاهش چشمگیری ۵۰۰ مگاواتی در این زمینه خواهیم داشت که دستاورد بسیار خوبی خواهد داشت و قرارداد اجرایی ۸ استان را امروز امضا و کارهای اجرایی آن را امضا میکنیم. ۴ استان نیز پیش از این انجام شده بود.
کمانی گفت: در کل کشور ۲۰ میلیون کولر در حال کار داریم که تلاش می‌کنیم بتوانیم آن را با کولر راندمان بالا جایگزین کنیم. این اقدام ۶ هزار مگاوات در سطح مصرف و ۸ هزار مگاوات در سطح تولید صرفه جویی رقم خواهد شد که سرمایه گذاری آن بسیار پایین تر از ایجاد ظرفیت نیروگاهی است.

او همچنین از از امضای تفاهم نامه تعویض ۲۰۰ هزار دستگاه موتور کولر در ۶ استان به صورت پایلوت خبر داد و گفت: بعد از آن مصوبات لازم برای تعویض موتور ۲۰ میلیون کولر را اخذ خواهیم کرد.

او همچنین از ریل گذاری برای توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی بازه زمانی ۵ ساله خبر داد و گفت: بخشی از مصوبات لازم برای تحقق این هدف ابلاغ شده است.

رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر همچنین گفت که کار اجرایی برای احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در بیش از ۴۰۰ ساختگاه آغاز شده است.

او اهمیت حمایت و پیگیری برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر را مورد اشاره قرار داد و افزود: قرارداد احداث ۴۵۰۰ مگاوات انجام و کار اجرایی این نیروگاه ها در قراردادهای ۷ماهه انجام شده است.

به گفته کمانی، مناقصه بیش از ۱۷۰۰ مگاوات از نیروگاه های خورشیدی در حال انجام است. ۲۳۰ شرکت برای مشارکت در احداث ۱۷۰۰ مگاوات شناسایی شده است.

او همچنین با بیان اینکه مناقصه احداث ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی به زودی برگزار خواهد شد، ادامه داد: از طرفی مجوز ۲۰۰ مگاوات نیروگاه زیست توده هم داریم که در حال انجام هماهنگی های لازم برای احداث آنها با شهرداری ها هستیم تا اینگونه معضل زباله در شهرهای ساحلی و کلان شهرها برطرف شود.

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: با توجه به مصوبات شورای عالی انرژی تمام ادرات دولتی موظف هستند که ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را طی بازه زمانی ۴ ساله از محل تجدید پذیر ها تامین کنند.

او همچنین گفت: امیدوارم سال آینده شاهد برگزاری جشن اتصال به شبکه ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر باشیم.

کد خبر: ۲۶۹٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha