۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
اگر در کشور امنیت پایدار داریم باید ثبات اقتصادی نیز داشته باشیم
رئیس مجلس شورای اسلامی:

اگر در کشور امنیت پایدار داریم باید ثبات اقتصادی نیز داشته باشیم

رئیس مجلس در اولین کنگره بزرگداشت شهدای نهاجا با بیان اینکه «ما می‌توانیم» و خودباوری در نیروی هوایی ارتش معنابخشی شد گفت: اگر در کشور امنیت پایدار داریم باید بتوانیم ثبات اقتصادی نیز داشته باشیم.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین کنگره بزرگداشت شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ۶۳ شهید دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری که پیش از ظهر امروز(یکشنبه، اول بهمن ماه ۱۴۰۲) در محل این دانشگاه و به‌صورت همزمان و برخط در ۱۰ پایگاه هوایی کشور برگزار شد، با بیان اینکه امروز در جمع جوانان عزیزی هستیم که بی‌شک میراث‌داران شهدای نیروی هوایی ارتش بوده و در این مسیر حرکت می‌کنند، گفت: امروز در یک مکان مقدس و در دانشگاهی قرار داریم که افتخار ملت ایران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای نخست دوران دفاع مقدس تجهیزات چندانی نداشتیم و نیروی هوایی ارتش تمام تلاش خود را برای انجام مأموریت‌ها انجام می‌داد گفت: امروز عظمت انقلاب اسلامی ما را به جایی رسانده است که این دانشگاه و شما جوانان عزیز ادامه دهنده مسیری هستید که سال‌ها قبل در دوران دفاع مقدس تعیین شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در باورهای اسلامی خود اینگونه فهمیده‌ایم که اگر عنایت خداوند بر این قرار گیرد که مجموعه، فرد و ملتی را هدایت کند، در هر سختی و خطری او را به سمت حق، حقیقت و عدالت هدایت می‌کند، اظهار داشت: آمریکا و رژیم گذشته روی نیروی هوایی ارتش سرمایه‌گذاری کرده بودند و قصد داشتند آن را مطابق باورها و گفتمان خود تربیت کنند اما خواست خدا را ببینید که سرنوشت این مجموعه را چگونه رقم می‌زند که افسران و همافران نیروی هوایی از اولین نیروهایی باشند که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به میدان می‌آیند.

قالیباف گفت: عناصر متدین و انقلابی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در دل نیروی هوایی ارتش قرار داشتند و در همه مراحل، انقلاب اسلامی را تنها نگذاشتند که افتخار بزرگی برای این نیرو است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به وقایع کردستان و جنگ تحمیلی، گفت: در شهریور سال ۱۳۵۹، انسجام لازم و سازمان رزمی در سپاه برای جنگ وجود نداشت، چون انقلاب تازه به وقوع پیوسته بود. در زمان بنی‌صدر هم مشکلات زیادی داشتیم و دشمن از همه مسیرها به کشور حمله می‌کرد ولی و ما به چشم خود دیدیم که نیروی هوایی ارتش چگونه با جانفشانی جلوی نفوذ دشمن را گرفت، به ویژه آن که زمان آمادگی لازم برای سایر نیروها وجود نداشت اما این نیرو بیشترین تعداد شهدای آن زمان را تقدیم کرد و تعداد زیادی شهید خلبان داشتیم.

وی ادامه داد: زمانی دشمن ورودی خوزستان از مسیر اندیمشک را بسته بود که رشادت‌های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس توانست ما را در مقابل دشمن به پیروزی برساند. زمانی هم شاهد همه تلاش دشمن برای جلوگیری از صادرات نفت کشور بودیم و عظمت پوشش هوایی را زمانی دیدیم که صادرات نفت ما هیچگاه تعطیل نشد و این از افتخارات ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

قالیباف اضافه کرد: ۱۴ساعت پرواز متوالی با هیچ استانداردی توجیه نمی‌شود اما نیاز، رشادت و مجاهدت افسران ما در نیروی هوایی ارتش باعث چنین اقدامات شجاعانه‌ای شد. من زحمات‌ ارتشی‌های کشور را هیچگاه فراموش نمی‌کنم. پیش از عملیات خیبر جزو یگان هایی بودیم که حدود ۵۵ کیلومتر در آب نفوذ کردیم تا به منطقه فرات و دجله برسیم که همان نقطه‌ای بود که شهید باکری در عملیات بدر به شهادت رسید و پیکرش دیگر بازنگشت. اولین برخورد و آشنایی من با شهید بابایی در قرارگاه نصرت بود و آنجا بود که سرهنگ بابایی را که مسئول عملیات هوایی بود به را من معرفی کردند. هنوز عملیات آغاز نشده بود و ما مرتب بمباران می‌شدیم و هیچ پوششی نداشتیم اما در نهایت توانستیم عملیات موفقیت آمیزی را رقم بزنیم.

خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش عملیات‌هایی را رقم زدند که مصداق بارز یک عملیات استشهادی است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: اواخر ماه ذی القعده بود که برای سفر برخی فرماندهان به حج قرعه‌کشی شد. اسم من، شهید کاظمی، شهید سلیمانی و شهید خرازی درآمد. شهید بابایی گفت من هم جزو افرادی هستم که اسمم برای این سفر از طرف ارتش درآمده است و ما از اینکه در سفر حج ایشان هم حضور دراند خوشحال شدیم. دو روز بعد شهید بابایی به من گفت از این سفر منصرف شده‌ام. او نیامد و ایستاد. وقتی خداوند انسان‌های پاک را انتخاب می‌کند، مسیر آنها را نیز عزتمندانه رقم می‌زند چنانچه شهید سلیمانی همواره می‌گفت تا کسی شهید نباشد، شهید نمی شود؛ در واقع شرط شهید شدن، شهید بودن است و این شد که شهید بابایی در روز عید قربان با اصابت تیری به گلویش به شهادت رسید.

وی ادامه داد: شهید ستاری، شهید یاسینی و شهید اردستانی روحیاتی دارند که همچون شهید دوران عملیات‌هایی را رقم می‌زنند که مصداق بارز یک عملیات استشهادی است و امروز چنین افتخاراتی را در نیروی هوایی ارتش داریم. وقتی به عملیات والفجر ۸ و افتخارات آن می‌نگریم، عظمت نیروی هوایی ارتش را می‌بینیم.

قالیباف در این بخش از سخنان خود با اشاره به دوران دفاع مقدس عنوان کرد: زمانی در لشگر نصر در نوک یگان بودیم و جلوی خط ما، ساختمان بتونی بود که دشمن روی آن کالیبر گذاشته بود و خاکریز ما را مورد هدف قرار می‌داد و باعث شده بود روزی چندین شهید بدهیم و هرچه آرپی‌جی به این ساختمان می‌زدیم این ساختمان تخریب نمی‌شد؛ در جریان صحبتی که با آقای بقایی در قرارگاه داشتیم، خلبانانی آمدند و منطقه را بررسی کردند و روز بعد از روی اروند آمدند و این ساختمان را با موشک تبدیل به یک تپه خاک کردند و رشادت آفریدند.

رئیس مجلس ادامه داد: این نیرو در حوزه اطلاعات نیز بسیار قوی بود به ویژه که آن زمان کسی به ما نقشه هوایی نمی‌داد و هواپیماهای نیروی هوایی با سختی بلند می شدند تا یک عکس از منطقه به ما بدهند.

قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که نیروی هوایی ما پیش از انقلاب از وابسته‌ترین نیروها به لحاظ تجهیزات و امکانات به آمریکا بود، گفت: همگان بر این تصور بودند که بعد از انقلاب دیگر کسی نمی‌تواند تجهیزات نظامی آن را تعمیر و تعویض کند اما نیرو و توان داخلی با استفاده از تخصص جوانان متعهد و متدین این نیرو را به جایی رساند که امروز در بخش هوایی به خودکفایی برسیم و «ما می‌توانیم» را در نیروی هوایی معنابخشی کنیم. خودباوری در نیروی هوایی بود که عینیت پیدا کرد در غیر این صورت باید در همان اوایل جنگ تحمیلی، کار را واگذار می‌کردیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه نیروی هوایی با باور به سنت‌های الهی توانست عظمت جمهوری اسلامی ایران در حوزه پدافند، موشکی و هوایی را رقم بزند، عنوان کرد: فراموش نمی‌کنیم روزهایی را که کایت‌های سبکی را با سختی به محل جنگ می‌آوردیم اما خروجی تقوا و ایمان امروز این شده است که به توانمندی‌های بسیاری در این حوزه رسیده‌ایم که همه ثمره تلاش نیروهایی است که مبتنی بر سنت‌های الهی و تکیه بر مردم حرکت می‌کنند و امروز امید منطقه به نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه باید از خداوند بخواهیم که میراث‌خوار رزمندگان و شهیدان نباشیم بلکه میراث‌دار آنها باشیم، عنوان کرد: آنها حرکت‌هایی آگاهانه، شجاعانه، مجاهدانه، خلاقانه و خالصانه داشتند که ما نیز باید با همین باورها و روحیه پیش برویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خدای عرصه دفاع و امنیت که امروز باعث افتخارآفرینی‌های ما در حوزه نظامی شده است، خدای سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ هم بوده و اگر امروز دچار ایرادات و اشکالاتی هستیم باید بدانیم که در گفتمان خود دچار اشکال هستیم و باید با باور و ایمان به سنت‌های الهی و مردم به سمت پیشرفت گام برداریم. آنچه در تاریخ می‌بینیم و از قرآن و مشی‌انبیاء الهی درک می‌کنیم این است که امروز می‌توانیم مشکلات خود را نیز حل و فصل کنیم و چنانچه امنیت پایداری داریم بتوانیم ثبات اقتصادی نیز داشته باشیم که نیاز به همکاری همه ما دارد.

کد خبر: ۲۶۹٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha