۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
صنایع پایین دستی معترض به گرانی شمش فولاد| تولیدکنندگان فولاد: ما متولی بازار نیستیم
بازار گزارش می دهد؛

صنایع پایین دستی معترض به گرانی شمش فولاد| تولیدکنندگان فولاد: ما متولی بازار نیستیم

در حالیکه صنایع پایین دستی معتقدند فولاد ۲۰درصد گرانتر از بازارجهانی عرضه میشود رئیس انجمن فولاد می گوید: تولید کننده متولی بازار نیست و فقط محصول را با قیمت پایه از پیش تعیین شده در بورس عرضه میکند.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس آخرین داده های منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد برای تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رود که مصرف فولاد با افزایش ۱.۹ درصدی به ارزش ۱۸۴۹ میلیون تن افزایش یابد، زیرا تورم در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد، این نیز عامل مهمی در پایان دادن به چرخه انقباض پولی تا سال ۲۰۲۴ است. این در حالی است که تحلیلگران می گویند احتمالا در سال جاری میلادی قیمت جهانی فولاد با وجود بهبود متوسط ‌نرخ های چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، پایین خواهد ماند.

عرضه شمش فولاد ۲۰ درصد گرانتر از بازارهای جهانی در بازار ایران

با این وجود در ایران به عنوان دهمین تولید کننده فولاد جهان، شرایط بازار به نحوی است که از یکسو تولید کنندگان معتقدند از ابتدای سال نه تنها قیمت فولاد افزایش نداشته بلکه کاهشی نیز بوده است. این در شرایطی است که فعالان بخش های دیگر همچون خودروسازان، تولید کنندگان لوازم خانگی و فعالان صنف سازه های فولادی نسبت به افزایش قیمت های بالای این کالا انتقادات بسیاری دارند. به طوری که برخی فعالان صنعت خودروسازی از جمله قطعه سازان می گویند علیرغم اینکه فولادسازان انرژی ارزان دریافت می کنند اما خریداران به اجبار شمش فولاد را ۲۰ درصد گرانتر از دنیا خریداری می کنند! از سوی دیگر به گفته سازه های فولادی با اینکه ایران رتبه دهم دنیا را در تولید دارد اما اینکه چرا قیمت ها به این شکل صعودی رو به بالا است مشخص نیست و لذا آینده کاری فعالان این بخش را مبهم می سازد. به طوری که به دلیل تحریم ها و تورم طی ۷-۸ سال اخیر ورق از کیلویی ۱۲-۱۳ هزار تومان یکباره به ۳۸-۴۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: تولید کننده متولی بازار نیست و فقط محصول را با یک قیمت پایه از پیش تعیین شده در بورس عرضه می کند، لذا گاهی مواقع قیمت ها با قیمت های بازار بسیار متفاوت است

با این وجود بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران معتقد است در مورد قیمت ورق های فولادی یک بحث مربوط به بازار است و دیگری مربوط به کارخانه است. وی به بازار گفت: همانطور که می دانید تولید کننده متولی بازار نیست و فقط محصول را با یک قیمت پایه از پیش تعیین شده در بورس عرضه می کند. لذا گاهی مواقع قیمت ها با قیمت های بازار بسیار متفاوت است؛ یعنی برفرض افرادی که به دلایلی مازاد بر سهمیه ورق فولادی گرفته اند ممکن است در بازار عرضه کنند و بسیار بالاتر از قیمت کارخانه ارائه بدهند. اما آنچه ملاک قیمت کارخانه است چندان نوسان نداشته نرخ ها هم مشخص است. به این ترتیب قیمت کارخانه ها نوسان نداشته اما در بازار آزاد قطعا نوسان داشته است.

برای رسیدن به قیمت تعادلی عرضه و تقاضای کالا در بورس باید نسبتی منطقی داشته باشد

سبحانی همچنین در خصوص ارزیابی خود از عرضه فولاد در بورس کالا نیز می گوید: همانطور که می دانید بورس محلی برای کشف قیمت عادلانه هر کالایی است منتها یک شرایطی دارد که اگر آن شرایط رعایت شود کالا به قیمت عالانه کشف قیمت می شود و عرضه می شود.

وی افزود: البته شرایط تحقق این امر این است که عرضه و تقاضا باید یک نسبت منطقی و معقول داشته باشد؛ یعنی اگر برای یک تقاضای یک میلیون تنی ۵ میلیون تن عرضه شود هیچ رقابتی نمی شود و یک قیمت پایه می خورد و قیمت کاذب در حد پایین است. عکس این هم هست و قیمت غیر منطقی رقم می خورد بنابراین شرایطی که باید به قیمت تعادلی برسد این است که عرضه و تقاضا یک نسبت معقول و منطقی داشته باشد

از دیگر مسائل پیرامون صنعت فولاد کشور بحث بومی سازی قطعات این صنعت است که در این خصوص رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران می گوید: اگر مبنا را فولاد مبارکه بگذاریم که در سال ۱۳۷۰ راه اندازی شد، در ابتدا در مورد تقریبا تمام قطعات یدکی و مصرفی وابسته بود و اصولا این کالاها وارداتی بود. اما خوشبختانه به تدریج و به شکل های مختلف توسط شرکت ها بومی سازی شده است. در واقع خود تامین کنندگان تجهیزات نیز بر اساس توانمندی هایی که داشته اند اعلام کرده اند می توانند تولید داشته باشند. بنابراین نتیجه این شده که یک کارخانه ای که صد درصد وابسته اداره می شد امروز به گفته خودشان بالای ۸۵ درصد قطعات یدکی و مواد مصرفی شان در داخل تامین می شود.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: جایگاه جهانی تابع توناژ تولید است؛ یعنی اگر ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن تولید داشته باشیم باز هم جایگاه ما دهم دنیا است بنابراین اگر در همین دامنه باشیم جایگاه حفظ می شود، اما اگر به هر دلیلی مثل محدودیت گاز و آب تولید کمتر از ۳۰ میلیون تن برسد قطعا جایگاه را از دست می دهیم

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، در حالی که ایران در جایگاه دهم تولید فولاد در جهان قرار دارد اما تحلیلگران و کارشناسان معتقدند محدودیت های انرژی که صنعت فولاد با آن مواجه است می تواند خود عاملی تهدید کننده برای این جایگاه جهانی ما باشد. به این معنا که اگر به دلیل محدودیت های انرژی تولید ما کاهش یابد قطعا موجب نزول جایگاه ایران در تولید جهانی خواهد شد. رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در این خصوص نیز به بازار می گوید: همانطور که می دانید جایگاه جهانی تابع توناژ تولید است؛ یعنی اگر ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن تولید داشته باشیم باز هم جایگاه ما دهم دنیا است بنابراین اگر در همین دامنه باشیم جایگاه حفظ می شود. اما اگر به هر دلیلی مثل محدودیت گاز و آب تولید کمتر از ۳۰ میلیون تن برسد قطعا جایگاه را از دست می دهیم و اگر به سمت ۳۵ میلیون تن برویم مطمئنا به جایگاه هشتم می رسیم.

عدم استفاده از ظرفیت ۴۵ میلیون تنی تولید به دلیل محدودیت های انرژی

گفتنی است بر اساس آنچه تولید کنندگان و متولیان صنعت فولاد اظهار می دارند کشور ایران در حال حاضر ظرفیت ۴۵ میلیون تن تولید را دارد منتها نمی توان به دلیل کمبود گاز و برق از این ظرفیت استفاده کرد. این در شرایطی است که بر اساس جدیدترین داده های آماری که اتجمن تولید کنندگان فولاد ایران ارائه داده اند، در ۹ ماهه نخست سال جاری تولید فولاد میانی افزایشی ۳ درصدی داشته است و تولید آهن اسفنجی نیز در این مدت رشدی ۶.۵ درصدی را رقم زده است.

کد خبر: ۲۶۸٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha