۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
تشدید تنش در دریای سرخ عوارض عبور کشتی‌ها از کانال سوئز را افزایش داد

تشدید تنش در دریای سرخ عوارض عبور کشتی‌ها از کانال سوئز را افزایش داد

عضو پارلمان مصر اعلام کرد که کشورش عوارض عبور کشتی‌ها از کانال سوئز را به دنبال حوادث جاری در دریای سرخ افزایش داده است.

به گزراش بازار، «کانال سوئز تحت تاثیر رویدادهای جاری در دریای سرخ قرار گرفته است که باعث شد تا فکر کنیم چگونه می‌توان با افزایش هزینه کشتی‌ها درآمد را تا حدودی افزایش داد، زیرا ایده افزایش درآمد از کانال سوئز با توجه به بحران فعلی در دریای سرخ مطرح شد»، این را یک نماینده مجلس مصر بیان داشته است.

کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیاست و در دهانه شمالی دریای سرخ واقع است. چیزی حدود ۱۲ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود، اما به دنبال جنگ غزه و تقابل نیروهای مسلح یمن با کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و به دنبال آن تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن شماری از کشتی‌ها با تغییر مسیر از دریای سرخ از سمت جنوب آفریقا تردد می‌کنند.

احمد سمیر، عضو کمیته امور مالی و اقتصادی مجلس سنای مصر گفت که افزایش هزینه‌های ترانزیت کشتی در کانال سوئز از سوی کشورش با توجه به پیامدهایی است که رویدادهای جاری در دریای سرخ بر این کانال داشته است.

اداره کانال سوئز از اعمال افزایش ۱۵ درصدی عوارض عبور منظم از طریق آبراه سوئز از ۱۵ ژانویه (۲۵ دی ماه) خبر داده است.

وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک کانال سوئز را آبراهه‌ای بسیار مهم برای اقتصاد مصر توصیف کرد و گفت در شرایطی که کشورش با بحران ارزی مواجه است و بحران دریای سرخ بر اقتصاد مصر تاثیر گذاشته عوارض عبور از کانال سوئز افزایش یافته است.

این عضو پارلمان مصر توضیح داد که افزایش برنامه ریزی شده عوارض کانال سوئز با شدت تأثیرات بر کانال سوئز تناسب نخواهد داشت، اما اثرات زیان در درآمدهای ناشی از رویدادهای دریای سرخ را کاهش می دهد، هرچند که معادل زیان هایی نیست که در معرض آن قرار می گیرد.

بر اساس بیانیه ترافیک ناوبری کانال سوئز برای سال مالی منتهی به ژوئن گذشته(خرداد ماه)، تعداد کشتی‌های عبوری با ۱۷.۶ درصد افزایش نسبت به سال مالی قبل به حدود ۲۶ هزار کشتی رسید و درآمد کل با افزایش ۳۴.۷ درصدی به ۹.۴ دلار رسید. در مقایسه با ۷ میلیارد دلار که در سال مالی قبل بوده است.

مصر قصد دارد درآمدهای کانال سوئز را در دوره (۲۰۲۴-۲۰۳۰) به ۸۸.۱ میلیارد دلار افزایش دهد، اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز، گفت که ترافیک ترانزیت کشتی در نیمه اول ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در نیمه اول ژانویه شاهد ترانزیت ۵۴۴ فروند کشتی در مقایسه با ۷۷۷ فروند کشتی در مدت مشابه سال گذشته بودیم گفت: این امر موجب کاهش ۴۱ درصدی درآمد شد.

کد خبر: ۲۶۸٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha