۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
حال ناخوش شرکت های دانش بنیان داروسازی با قیمت گذاری دستوری؛ مسیر مهاجرت هموارتر از تولید داخلی!
بازار گزارش می دهد

حال ناخوش شرکت های دانش بنیان داروسازی با قیمت گذاری دستوری؛ مسیر مهاجرت هموارتر از تولید داخلی!

سایه قیمت گذاری دستوری بر سر شرکت های داروسازی دانش بنیان سنگینی می کند و باعث شده سرمایه هایشان را از دست بدهند و دست از تولید و نوآوری بکشند.  

بازار؛ گروه صنعت: هر چند شرکت های دانش بنیان به خلق ارزش افزوده، نوآوری، رفع نیازهای کشور و غیره مشهور هستند اما این شرکت ها، این روزها با معضل های متعددی مواجه هستند که یکی از این چالش ها، همان مسئله تکراری قیمت گذاری دستوری است.

قیمت گذاری ای که به نام حمایت از مصرف کننده انجام می شود اما در عمل با تصمیمات غیر کارشناسی برخی از مسئولان تبدیل به آفتی برای صنایع و از دست رفتن تولید، افزایش نیاز به واردات و حتی تورم شده است.

اتفاقی همانطور که گفته شد حالا گریبان شرکت های دانش بنیان را هم گرفته و نمی گذارد تولیدکنندگان در فراغ بال به تحقیق و توسعه، تولید و در نهایت رفع نیازهای کشور و رونق اقتصادی کشور کمک کنند. تولیدکنندگانی که بخشی از آن ها در حوزه داروسازی فعالیت می کنند و تولیدات آن ها برای بهبود زندگی مردم حائز اهمیت است.

دانش بنیان ها آنچنان هم حمایت نمی شوند

در رابطه با مسیر پر پیچ و خمی که پیش روی داروسازان دانش بنیان قرار دارد احسان عالی مدیرعامل شرکت دانش پژوهان آریا دارو به بازار گفت: قیمت گذاری دستوری یکی از مشکلاتی است که امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم متاسفانه دولت اجازه قیمت گذاری واقعی را به صنعت داروسازی نمی دهد.

وی با اشاره به اثرات سو قیمت گذاری دستوری برای داروسازان افزود: قیمت گذاری دستوری برای ما چالش زیادی ایجاد کرده است. این درحالی است که در کنار حمایت سرمایه گذاران، برای ایجاد زیرساخت کارخانه مان مجبور به دریافت تسهیلات شدیم و چندین سال زمان برد تا مجموعه خود را ایجاد کنیم.

عالی درباره حمایت هایی که از دولت برای تولید دانش بنیان انتظار داشته است ادامه داد: متاسفانه علی رغم نوآوری و خلاقیتی که داریم از هیچ نهادی حمایت دریافت نکردیم. حداقل انتظار داشتیم با توجه به دانش بنیان بودن مجموعه از نهادهای مختلف حمایت شویم اما تاکنون حمایتی نشده ایم و حتی علی رغم تلاشی که کردیم از صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری شکوفایی نیز حمایتی دریافت نکردیم.

ضوابط امروز پاسخگوی نیاز دانش بنیان ها نیست

محمد عبده زاده رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به اینکه در حوزه دانش بنیان ها زحمات زیادی از گذشته کشیده شده که این ساختار تولید دارو و تجهیزات نوین را در حوزه ها تخصصی می بینیم به بازار گفت: امروز می توانیم بسیاری از داروها را خودمان تولید کنیم؛ دستاوردی که نتیجه بسیاری از برنامه ریزی های قبلی و حمایت هایی است که انجام شده تا به اینجا رسیده ایم.

عبده زاده: وقتی از دانش بنیان ها سوال می پرسیم چقدر حمایت شده اند؟ می گویند حمایت خاصی دریافت نمی کنیم، چرا؟ به این دلیل که ضوابط حمایت از شرکت های دانش بنیان دیگر پاسخگوی وضعیت فعلی نیست

وی افزود: الان رشد استارتاپی، شرکت های دانش بنیان در همه حوزه و به طور کلی حوزه سلامت بنیان که سازمان غذا و دارو متولی برگزاری همایش و نمایشگاه آن است را شاهد هستیم که برای توسعه آن الزامات دیگری را می خواهند. به خصوص که سرعت رشد تکنولوژی در دنیا، هوش مصنوعی، دارو و تجهیزات پزشکی، تکنولوژی های جدید دارویی ابزارهای جدیدی می خواهد که با اهدافی که در برنامه های توسعه ای مان هست برسیم.

عبده ادامه داد: متاسفانه وقتی از دانش بنیان ها سوال می پرسیم چقدر حمایت شده اند؟ می گویند حمایت خاصی دریافت نمی کنیم، چرا؟ به این دلیل که ضوابط حمایت از شرکت های دانش بنیان دیگر پاسخگوی وضعیت فعلی نیست. همچنین تعدد سیستم هایی که در حوزه دانش بنیان ها فعالیت می کنند و از ان جی او ها، سازمان غذا و دارو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و غیره آن هم افزایی که منابع به یک مسیر هدایت و اولویت بندی شوند برای شرکت های دانش بنیان وجود ندارد. در نتیجه این شرکت ها درگیر بروکراسی های اداری، پیچ و خم ها و ضوابطی که در این سال ها مدام به آن ها اضافه شده می شوند.

بگذاریم دانش بنیان ها راه خود را بروند

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بیان داشت: امروز بیشتر از اینکه بگوییم چه کارهایی را انجام نداده ایم که باید انجام دهیم باید بگوییم چه کارهایی را نباید انجام دهیم که شرکت های دانش بنیان بتوانند به کار خود ادامه دهند؛ چرا که تعدد ضابطه ها باعث شده خسارت بیشتر به صنعت شده است. به اعتقاد بنده نیاز به بازنگری در ضوابط دانش بنیان هایی است که در حوزه وزارت بهداشت قرار دارند و باید آن ها به روز کرد.

عبده زاده: یکی از این ضوابطی که باعث عقب رفت صنعت دارو می شود قیمت گذاری دستوری است که پاسخگوی نیاز امروز نیست

عبده زاده ادامه داد: بنابراین باید به سمت توسعه دانش و توسعه کسب و کار بریم، نه رفع موانع تولید، رفع موانع تولید سدهایی است که ایجاد شده و باید برداشته شود؛ یعنی کارهایی که نمی کردیم کرده ایم و باعث جلوگیری از تولید شد اند و در مقابل کارهایی که باید انجام می دادیم که باعث توسعه تولید و دانش شود را انجام نداده ایم. وظایفی که باید در سازمان غذا و دارو، وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری و سیستم بانکی کشور دنبال شوند.

این داروساز در خصوص ضوابطی که باعث عقب رفت صنعت می شود گفت: یکی از این ضوابط قیمت گذاری دستوری است که پاسخگوی نیاز امروز نیست. همچنین در نحوه ثبت و بررسی محصولات دانش بنیان باید بازنگری شود؛ چرا که برای تولید داروهای جدید در خیلی از موارد چارچوب مشخصی دیده نشده است. علاوه بر این در حوزه تجهیزات پزشکی هم شاهد یک دنیای وسیعی هستیم که برخی از موارد آن حتی در حوزه وزارت بهداشت هم نیست و در حیطه وظایف وزارت صمت است و باید اصلاح شوند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت ایران افزود: بنابراین موانع بسیاری در بخش های مختلف است که وقتی دوستان و نخبه های داروسازی می خواهند در حوزه استارتاپی فعالیت کنند باید بدانند علی رغم این مشکلات، وقتی می خواهند کاری را شروع کنند از کسب و کار آن ها که نتیجه آن به نفع مردم است استقبال می شود.

قوانینی که نقش حمایتی داشتند و رعایت نمی شوند

مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در خصوص سایه تیره و تاریک قیمت گذاری دستوری بر سر شرکت های دانش بنیان به بازار گفت: قیمت گذاری دستوری همیشه صنعت را آزار داده و بحث جدیدی هم نیست و همیشه درگیر آن هستند. الان هم با سختگیری های دولت در این قسمت بیشتر شده است که قیمت ها را متناسب با آن چیزی که متناسب است تامین نمی کند.

پیرصالحی: وقتی به تولیدات دانش بنیان ها قیمت مناسبی تعلق نمی گیرد در عمل سرمایه گذاری شان بر باد رفته است

وی افزود: در حوزه دانش بنیان یک سری شرکت هایی که دانش بنیان هستند، شرکت های قدیمی و بنیه دار هستند و معمولا طاقت می آورند و کار را ادامه می دهند و پیش می برند. اما خیلی از شرکت های دانش بنیان ما، شرکت های جدید التاسیس هستند که توسط اغلب چند فارغ التحصیل دانشگاهی تاسیس شده اند؛ این شرکت ها اغلب با سرمایه های شخصی و بعضی اوقات حتی دریافت وام از طریق رهن خانه هایشان و فروش اموالشان تاسیس شده است.

پیرصالحی ادامه داد: شرکت هایی که محاسبه کرده اند که با قیمت هایی که دریافت می کنند تولید برایشان سودآور است و می توانند ادامه فعالیت دهند. اما وقتی قیمت مناسبی به آن ها تعلق نمی گیرد در عمل به یکباره سرمایه گذاری شان بر باد رفته است و متاسفانه این مسئله خیلی از شرکت های دانش بنیان و جوانانی که وارد این کار شده اند را به سمت مهاجرت سوق می دهد و زمینه ناامیدی را در جوانان ایجاد می کند.

این داروساز تاکید کرد: بنابراین اگر بخواهیم از این شرکت ها و جوانانی که بالاخره دانشمندان کشور هستند و تحصیل کرده اند و در این زمینه فعالیت می کنند حمایت کنیم حتما یکی از جاهایی که باید کمک کنیم در قیمت گذاری است. باید به این شرکت ها کمک شود که قیمت هایشان با دنیا رقابتی باشد و بتوانند محصولی که در دنیا عرضه می شود و قدری پایین تر در داخل کشور تامین کنند که هم به نفع کشور است و هم به نفع آن شرکت ها که از لحاظ اقتصادی به صرفه شوند و بتوانند ادامه فعالیت دهند.

وی در پاسخ به این سوال که باید قیمت شرکت های دانش بنیان را از شرکت هایی که تولید داروهای عمومی را انجام می دهند متمایز کنیم؟ گفت: همیشه این مسئله در آیین نامه و ضوابط قیمت گذاری بوده و اما خیلی از اوقات آن تصمیماتی که در نهادهای بالا دستی گرفته می شود حتی دست سازمان غذا و دارو را می بندد و باعث می شود حتی به ضوابط خودشان هم عمل نکنند؛ چرا که اگر به ضوابط خودشان عمل کنند تا حدودی شرکت ها می توانند ادامه فعالیت دهند و برایشان مناسب است.

کد خبر: ۲۶۸٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha