۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
رفع برخی مشکلات حوزه کشاورزی تصمیمات حاکمیتی می خواهد
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی:

رفع برخی مشکلات حوزه کشاورزی تصمیمات حاکمیتی می خواهد

تبریز- معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای رفع مشکلات کشاورزی باید برخی تصمیمات در سطح حاکمیت گرفته شود چراکه برخی تصمیمات وزارت خانه‌های مختلف بر حوزه کشاورزی تاثیر گذار است.

به گزارش بازار، کاظم خاوازی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز که با حضور جمعی از فعالان و مدیران تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه کشاورزی برگزار شد افزود: بخش کشاورزی حوزه حساسی است و کوچکترین افزایش یا کاهش قیمت و کمبود یا زیادبود محصول در این حوزه به سایر حوزه‌ها منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزی متاثر از شرایط طبیعی و اقلیمی است و این ویژگی‌ باعث بروز برخی مشکلات برای این حوزه است، اما وقتی عوامل انسانی نیز افزوده می‌شوند، مشکلات حوزه کشاورزی دوچندان می‌شود.

قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی علت اصلی وضعیت فعلی حوزه کشاورزی را قطع ارتباط بخش دولتی و خصوصی دانست و ادامه داد: این قطع ارتباط باعث شده است که سرمایه گذاری و تخصیص‌ها در بخش‌های دیگری که در اولویت نیست انجام گیرد.

خاوازی با تاکید بر ضرورت افزایش تولید و بهره وری در حوزه کشاورزی گفت: برای رفع مشکلات کشاورزی باید برخی تصمیمات در سطح حاکمیت گرفته شود چرا که برخی تصمیمات وزارت خانه‌های مختلف از قبیل صنعت و معدن، نیرو، خارجه و ... بر حوزه کشاورزی تاثیر گذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: موازی کاری سازمان‌های مختلف در روند ترخیص اقلام‌کشاورزی از گمرکات باید حذف شود تا سرعت ترخیص افزایش پیدا کند.

اکبر فتحی افزود: با آغاز به کار هیئت جدید نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، بخش کشاورزی در این اتاق نمود بیشتری پیدا کرده است و در حل مسائل صادرات، تولید محصولات کشاورزی و جذب سرمایه گذاران به حوزه کشاورزی تلاش زیادی کرده است که باید قدردانی کنم.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از اقدامات شاخص انجام شده در سال‌های اخیر بوده است که خصوصا برای آذربایجان شرقی که از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آن ۸۰۰ هزار هکتار دیمزار است، یک طرح مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها علیرغم همه بلایای طبیعی، ۱۵۰ کیلو افزایش تولید در هر هکتار از دیمزارهای استان داشتیم که در مجموع موجب افزایش ۶۰ هزار تنی تولید در استان شد و باید بدانید برای برداشت این میزان در وضعیت معمول باید ۶۰ هزار هکتار اراضی را زیر کشت می‌بردیم.

فتحی از رشد زیرساخت‌های استان در حوزه شبکه‌های آبیاری فرعی خبر داد و افزود: از ابتدای تاسیس وزارت کشاورزی ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به شبکه‌های فرعی آبیاری مجهز شده بود، اما در چند سال اخیر از محل اعتبارات طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور توانستیم ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان را به شبکه‌های آبیاری فرعی مجهز کنیم.

وی موازی کاری دستگاه‌های دولتی را دلیل طولانی شدن روند ترخیص اقلام حوزه کشاورزی از گمرک دانست و گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف با دستورالعمل‌ها و استانداردهای گوناگون بر روند واردات کالاهای مرتبط با حوزه کشاورزی نظارت می کند و این موازی کارها سبب طولانی شدن روند ترخیص کالاهای این حوزه می‌شود. باید دستورالعمل‌های این حوزه و نظارتی که انجام می‌شود در جلسات مشترک بین دستگاهی یکسان شود تا روند ترخیص به کوتاهترین زمان ممکن برسد.

فتحی عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی را نامناسب توصیف کرد و گفت: در سال گذشته کشاورزان آذربایجان شرقی با مخاطرات طبیعی مختلفی رو به رو و خسارت زیادی متحمل شدند و کمترین توقع آن‌ها این است که خسارت آن‌ها به میزان صحیح برآورد شده و به موقع پرداخت شود، اما بدعهدی‌هایی که این صندوق انجام داده است باعث شده تا کشاورزان به بیمه کردن محصولات خود دلسرد شوند.

کد خبر: ۲۶۸٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha