۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
مردان بیشتر از زنان تمایل به کار کردن در بخش خصوصی را دارند

مردان بیشتر از زنان تمایل به کار کردن در بخش خصوصی را دارند

بررسی‌ها نشان می‌دهد در تابستان سال ۱۴۰۲، تمایل مردان به فعالیت در بخش خصوصی اقتصاد بیشتر از زنان بوده است.

به گزارش بازار، داده‌های مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار در تابستان امسال نشان می‌دهد به طور کلی سهم اشتغال مردان و زنان در بخش خصوصی بیشتر از بخش عمومی بوده است. اما نسبت میان بخش عمومی و خصوصی در زنان و مردان یکسان نبوده است. به طوریکه مردان بیشتر از زنان تمایل به کار در بخش خصوصی داشته‌اند. دلیل این اتفاق را نیز می‌توان در فرهنگ ایرانی و سطح درآمدها در بخش خصوصی جستجو کرد.

می‌توان مشاهده کرده که سهم اشتغال زنان در بخش عمومی معادل ۲۳.۸ درصد بوده است. یعنی در تابستان امسال ۲۳.۸ درصد زنان در شرکت‌ها و بخش‌های عمومی مشغول به فعالیت بوده‌اند. از سمت دیگر ۷۶.۲ درصد زنان در بخش خصوصی فعالیت داشتند.

این آمار را برای مردان نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد. در تابستان سال جاری سهم اشتغال مردان در بخش عمومی معادل ۱۲.۴ درصد بوده است. از سوی دیگر ۸۷.۶ درصد مردان به شرکت‌های خصوصی روی آورده و در بخش خصوصی مشغول شده‌اند.

همانطور که پیش‌تر گفته شد بر اساس این آمارها تمایل بیشتر افراد جامعه فارغ از جنسیت آن‌ها به فعالیت در بخش‌های خصوصی جامعه است. اما در این میان تمایل زنان به فعالیت در بخش خصوصی کمتر از مردان بوده و همچنین اشتیاق آن‌ها به کار در بخش عمومی بیشتر از مردان بوده است. شاید بتوان علت این اتفاق را درآمد بالاتر در بخش خصوصی دانست. به بیان دیگر در فرهنگ ایران، مردان به دلیل نقش پررنگ‌تری که در فراهم کردن رفاه خانواده دارند، بیشتر به سمت مشاغل خصوصی سوق پیدا کرده‌اند.

کد خبر: ۲۶۸٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha