۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
اقتصاد جهانی در آستانه رکود قرار دارد
مجمع جهانی اقتصاد گزارش داد

اقتصاد جهانی در آستانه رکود قرار دارد

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد که روز دوشنبه منتشر شد، اکثر اقتصاددانان با استناد به درگیری‌های جهانی و فشارهای طولانی‌مدت برای کاهش تورم معتقدند که فعالیت‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

به گزارش بازار، در گزارش جدید گزارش مجمع جهانی اقتصاد آمده است چشم‌انداز اقتصادی جهانی همچنان ضعیف و مملو از عدم اطمینان است. درحالی‌که پیشرفت‌های مثبتی مانند کاهش فشارهای تورمی و پیشرفت‌ها درزمینهٔ هوش مصنوعی (AI) وجود دارد، کسب‌وکارها و سیاست‌گذاران با جریان‌های معکوس و تداوم نوسانات مواجه هستند، زیرا فعالیت‌های اقتصادی جهانی همچنان کند است، شرایط مالی همچنان منقبض است و شکاف‌های ژئوپلیتیکی و فشارهای اجتماعی همچنان در حال رشد هستند.

نظرسنجی از ۳۰ اقتصاددان بزرگ نشان داد که ۵۶ درصد انتظار دارند اقتصاد جهانی ضعیف شود. به گفته اقتصاددانان، اروپا در بدترین وضعیت منطقه‌ای قرار دارد و ۷۷ درصد معتقدند احتمال کاهش رشد این منطقه وجود دارد. تنها کمتر از نیمی، ۴۳ درصد، همین وضعیت را برای آمریکا پیش‌بینی کردند و ۱۳ درصد هم انتظار دارند این کشور تورم بالایی را در سال جاری تجربه کند.

این نظرسنجی چشم‌انداز ضعیف‌تری را نسبت به گزارش ۲۰۲۴ بانک جهانی نشان می‌دهد. بانک جهانی پیش‌بینی کرد که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ برای سومین سال متوالی کند خواهد شد. رشد اقتصاد جهانی به ۱٫۶ درصد کاهش خواهد یافت که نسبت به حدود ۲٫۵ درصد سال ۲۰۲۳ بسیار کمتر است. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کرد که اروپا سال سخت‌تری خواهد داشت.

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اقتصاددانان نسبت به تورم خوش‌بینی نشان دادند. در میان نشانه‌های مثبتی مبنی بر اینکه تلاش‌های کاهش تورم فدرال رزرو و سامانه‌های بانکی خارجی بر مهار تورم تأثیرگذار خواهد بود، عده کمی انتظار تورم بالا را در سطح جهانی دارند.

براساس داده‌های وزارت کار، تورم آمریکا در ماه گذشته به ۳٫۱ درصد کاهش یافت که نسبت به ۶٫۴ درصد ژانویه گذشته کاهش قابل‌توجهی به شمار می‌رود. اما در کل، احساسات اقتصاددانان منفی بوده است. نزدیک به ۹۰ درصد گفته‌اند که نوسانات در اقتصاد جهانی قرار است طی ۳ سال آینده افزایش یابد و ۸۰ درصد نیز افزایش نوسانات را برای بازارهای سهام پیش‌بینی کردند.

مجمع جهانی اقتصاد گفت: «اگرچه نتایج نشانه‌هایی از خوش‌بینی محتاطانه، ازجمله کاهش فشارهای تورمی و مزایای بهره‌وری مبتنی بر هوش مصنوعی را نشان می‌دهد، شتاب رشد همچنان ضعیف است و اکثریت انتظار دارند سرعت پراکندگی ژئواکونومیک در سال جاری تسریع شود».

کد خبر: ۲۶۸٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha