۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
تحول اساسی نظام بانکداری تا ۲۰۲۵ با هوش مصنوعی
بانکداری دیجیتالی، ضرورت دنیای پساکرونا

تحول اساسی نظام بانکداری تا ۲۰۲۵ با هوش مصنوعی

همه گیری ویروس کرونا همه زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و بانکداری هم از این قاعده مستثنی نیست. توسعه دیجیتالی شدن نظام بانکی و استفاده از هوش مصنوعی در این صنعت یک ضرورت است و باعث می شود تا سال ۲۰۲۵ این صنعت به طور کامل متحول شود.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری ویروس کرونا زندگی ما را به کلی تغییر داد و تقاضا برای تکنولوژی های جدید بانکداری را افزایش داد. البته حتی قبل از اینکه این بحران در دنیا ایجاد شود هم پیش بینی ها از دهه ۲۰۲۰ میلادی به عنوان دهه ای که تحولات زیادی در نظام بانکداری دیجیتالی در دنیا ایجاد می شود نام می بردند ولی با این تحول سرعت تقاضا برای این تغییرات بیشتر شد و رسوخ دنیای تکنولوژی به زندگی بیشتر و بیشتر شد.

برای اینکه درک بهتری از تغییرات ایجاد شده در نظام بانکی ارایه دهیم، باید به مطالعات انجام شده توسط سازمانها و موسسات معتبر مطالعاتی رجوع کنیم. مرکز مطالعاتی اکونومیست هر ساله مطالعه ای جهانی در مورد آینده بانکداری در دنیا انجام می دهد و به تشریح نیازهای این صنعت  در سالهای آتی پرداخت. گزارشی که در بسیاری از جلسات مهم صنعت بانکداری به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه مرکز مطالعات اکونومیست بر مبنای مصاحبه با ۳۰۰ مدیر ارشد بانکی در سراسر دنیا  و در بخشهای مختلفی بانکی شامل بخش تجاری و بخش خصوصی و حتی خرده فروشی است. نیمی از این افراد مدیران درجه یک مجموعه های بانکی هستند که در بسیاری از جلسات دولتی و بین المللی نیز حضور دارند و در جریان نیازهای بازار و تقاضای مردم و تغییراتی که در نظام بانکی ایجاد شده است، هستند. مهمترین یافته های این مطالعه را در اینجا می بینید:

تحول صنعت بانکداری طی ۵ سال آینده 
۶۶ درصد از افراد مورد مطالعه اعلام کردند که تکنولوژی های جدید دنیا بیشترین تاثیر را در صنعت بانکداری دنیا دارند و استفاده از آنها سبب می شود تا صنعت بانکداری ظرف ۵ سال آینده کاملا متحول شود و دیگر مشابه صنعتی که ما قبل از همه گیری کرونا می شناختیم نباشد. این در حالی است که در مطالعه سال ۲۰۱۹ تنها ۱۱ درصد از افراد مورد مطالعه از تاثیر تکنولوژی های جدید روی  تغییرات نظام بانکی ظرف ۵ سال آینده صحبت می کردند. افزایش ۵۷ درصدی در این آمار نشان دهنده اثر همه گیری ویروس کرونا و تاثیر آن روی زندگی مردم جهان است. البته تغییر نیاز مصرف کنندگان و مشتریان بانکی در کنار تحولاتی که دنیا در جریان است و افزایش رقابت برای عرضه تکنولوژی های تازه در دنیا همگی در این تغییر رویکرد مشاهده می شود.

 از جمله تکنولوژی هایی که در شش ماه اخیر تقاضا برای آن هم از طرف بانکهای قدیمی و هم از طرف بانکهایی که به تازگی در جهت توسعه زیر ساختهای دیجیتالی خود سرمایه گذاری کرده اند، افزایش داشته است نرم افزار خدمات رسان SaaS  در فضای  cloud است. برای استفاده از این تکنولوژی ها نیاز به پرداخت هزینه های زیر ساختی بالایی وجود ندارد و امکان ایجاد محصول و تغییر آن به سرعت وجود دارد. از طرف دیگر این تکنولوژی ها در زمره امن ترین تکنولوژی های بانکی در دنیا هستند.

۸۴ درصد از افراد شرکت کننده در مطالعه بر این باور هستند که تکنولوژی Cloud می تواند صنعت بانکداری را به طور کامل متحول کند به همین دلیل است که سرمایه گذاری در این تکنولوژی، در میان سه اولویت اصلی بانکهای دنیا قرار دارد و یک چهارم مدیران ارشد هم برخورداری از این تکنولوژی را هدف اصلی خود در شرایط فعلی معرفی کردند.

۳۳ درصد از مدیران ارشد بانکی اعلام کردند سرمایه گذاری در پلت فرم های هوش مصنوعی  اصلی ترین برنامه آنها طی پنج سال آینده است

استفاده ازهوش مصنوعی توسعه پیدا می کند
 در میان تمامی تکنولوژی های پیشرفته در دنیا، رهبران نظام بانکی جهان قویا بر این باور هستند که هوش مصنوعی مهمترین و اثرگذارترین تکنولوژی خواهد بود. ۷۷ درصد از افراد اعلام کردند که  توسعه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکی دنیا باعث می شود تا قواعد بازی در این صنعت به طور کامل تغییر کند.

 آنها بر این باورند که تکنولوژی هوش مصنوعی روی بخشهای مختلفی از این صنعت تاثیر می گذارد. هم می تواند امنیت کاربران در استفاده از خدمات آنلاین بانکی را افزایش دهد و هم می تواند از کسب و کارها حمایت کند. برخی از بانکهای خصوصی از الگوریتم های سرمایه گذاری پیشرفته برای تقویت مدیریت پورتفوی خود استفاده می کنند و با این ابزار تلاش می کنند که میزان سودشان را به حداکثر برسانند.

در نهایت مدیران ارشد بانکی بر این باورند که از این تکنولوژی برای شناسایی کلاهبرداری ها و سوءاستفاده ها از منابع مالی شرکتها و به عنوان  پشتیبان عملکرد دفاتر کاری در برنامه ریزی های بیزینسی آینده استفاده خواهند کرد.  

۳۳ درصد از مدیران ارشد بانکی اعلام کردند سرمایه گذاری در پلت فرم های هوش مصنوعی  اصلی ترین برنامه آنها طی پنج سال آینده است. این سرمایه گذاری در جایگاه دوم اولویت های مدیران بانکی قرار داشت و اولویت اصلی سرمایه گذاری روی افزایش امنیت سایبری بود. بالغ ر ۸۴ درصد از مدیران ارشد بانکی اعلام کردند بیشترین تمرکز آنها سرمایه گذاری روی امنیت سایبری است زیرا هک شدن سیستم های بانکی می تواند آسیب جبران ناپذیری به بانک و اقتصاد کشور وارد کند.

کد خبر: ۲۶٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha