۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
برای نخستین بار؛ ورود به منابع و مصارف ۳ شرکت بزرگ کشور براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد

برای نخستین بار؛ ورود به منابع و مصارف ۳ شرکت بزرگ کشور براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، این کمیسیون پیرو مصوبه‌ای برای نسختین بار ورود به منابع و مصارف ۳ شرکت بزرگ کشور در حوزه نفت و گاز را مدنظر قرار داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، هادی بیگی‌نژاد، به اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه در حوزه انرژی، گفت: کمیسیون تلفیق پیرو مصوبه‌ای ذیل بند الف تبصره (۴ )، جدول منابع و مصارف نفت و گاز و زنجیره های وابسته به انها اعم از اتان، پروپان، بوتان، معیانات گازی را مدنظر قرار داد.

نماینده مردم «ملایر» با بیان اینکه پیرو این مصوبه هر آنچه از نفت و گاز تولید می شود، به عنوان منابع ملی کشور ثبت خواهد شد، گفت: در این مصوبه «حجم»، «قیمت فروش»، «میزان درآمد» و «نرخ تسعیر ارزِ» هر آنچه از نفت و گاز تولید می شود، باید مشخص شود. همچنین پیرو این مصوبه مشخص می شود چه کسانی از فروش این محصولات نفع برده و این منابع بین چه کسانی توزیع می شود؛ آیا دولت است؟ صندوق است؟ شرکت ملی نفت است؟ چه کسی است؟ بنابراین ما تمام منابع و مصارف نفت و گاز کشور را در یک جدول گنجاندیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت پالایش و پخش از این منابع سهم می‌برند، گفت:از این رو ما ذیل جدول مصوب شده، سه جدول منابع و مصارف کلان در نظر گرفتیم تا مشخص شود این شرکت ها با منابعی که کسب می کنند، چه می کنند؟ بنابراین این برای نخستین بار است که مجلس شورای اسلامی براساس مصوبه‌ای در بودجه، به منابع و مصارف سه شرکت بزرگ کشور ورود می کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه پیرو این مصوبه و جدول تعیین شده، تمام درآمدهای نفتی و گازی شفاف می شود، بیان کرد: همچنین در ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه گفته شده این منابع - منابع حاصل از هر آنچه از نفت و گاز تولید می شود - باید طی یک قراردادی تقسیم شود و این بدین معناست که اگر شرکت ملی نفت سهم ۱۴.۵ درصدی خود را دریافت کرد، باید مشخص شود این منابع را کجا هزینه و در چه میدانی مورد استفاده قرار می دهد. همچنین باید مشخص شود که آن میدان به عنوان مثال چقدر خرج داشته و چقدر گاز تولید می کند و به چه میزان سرمایه گذاری داشته است. بنابراین این موارد طبق قرارداد انجام خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۸٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha