۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده
بازار گزارش می‌دهد؛

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

زنجان- ساکنین کوی فلسطین زنجان بعد از ۷۰ سال زندگی در خانه های مرطوب و محدوده راه آهن به پروژه های نهضت ملی مسکن جابه جا شدند و انتقال مابقی ساکنین فاز به فاز انجام خواهد شد.

بازار؛ گروه استان ها: احیاء بافت های فرسوده، مستلزم برنامه ریزی هدفمند است و فراوانی و تنوع گونه، موقعیت، پتانسیل، مسایل و شرایط خاص پهنه های بافت فرسوده، مستلزم برنامه ریزی همه جانبه نگر، فرایند محور و روش گرا است.

توانمند سازی ساکنین بافت های فرسوده شهری از لحاظ اجتماعی و اقتصادی با توجه به رویکرد توسعه شهری یک امر کاملا ضروری است و باید به صورت خیلی کارشناسی شده در مناطق شهری دارای بافت های فرسوده، برنامه ریزی و اجرا شود.

نوسازی بافت‌های فرسوده از تاکیدات رئیس جمهور است و دولت سیزدهم به امر نوسازی واحدهای مسکونی و توسعه خدمات رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در محلات بافت‌های فرسوده بسیار تاکید دارد چرا که توجه به این مهم باعث افزایش کیفیت زندگی شهری می شود و در استان زنجان هم این مهم به جد در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان است.

ساکنین در محلات بافت فرسوده به تنهایی توانایی لازم برای نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده خود را ندارند و از سوی دیگر سازندگان، توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران هم رغبتی برای حضور در این بافت ها ندارند بنابراین باید بسته های تشویقی در این خصوص اتفاق بیفتد که در این خصوص باید ارگان های مربوطه مدیریت و برنامه ریزی لازم را در دستور کاری خود قرار دهند.

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده در استان توسط شهرداران باید مورد توجه قرار گیرد و ین مهم باعث می شود حجم تولید مسکن بالا برود و تعداد واحدهای مسکونی مقاوم هم زیاد شود که این مهم افزایش کیفیت زندگی شهری را به دنبال دارد.

استان زنجان ۱۱ محل سکونت گاه غیر رسمی دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفتگوبا خبرنگار بازار، با بیان اینکه هشت محله اسلام آباد، نجف آباد، سایان، خاندره، شهدا، فاطمیه، گوجیک آباد و کوی فلسطین، سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهر زنجان است، می گوید: محله حسین آباد و شریف آباد در ابهر و کوی شریعتی در قیدار نیز جزو سکونتگاه‌های غیر رسمی است و جمعیت ساکن در محلات غیررسمی شهر زنجان ۱۲.۲۴ درصد جمعیت کل شهر را شامل می‌شود.

اصغراسماعیلی تاکید می کند: اجرای پروژه‌های بازآفرینی، طرح بازآفرینی کوی فلسطین، ساماندهی کوی فاطمیه، طرح توسعه مجموعه اقامتی، خدماتی و گردشگری حاج داداش و تعریف پروژه‌های محرک توسعه برای کوی وحدت از اقدامات و برنامه‌های ستاد بازآفرینی برای شهر زنجان است.

ستاد بازآفرینی شهری در استان زنجان تشکیل شده است

وی می گوید: ستاد بازآفرینی شهری در استان زنجان تشکیل شده و اهدافی همچون احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در دستور کار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، یادآور می شود: ارتقای حقوق شهروندی، کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری، اعمال حکمرانی محلی، تحقق مدیریت یکپارچه، هم‌افزایی اقدامات و ایجاد وحدت رویه و مشارکت عوامل مرتبط در سطح استانی، منطقه‌ای و محلی در فرآیند پایدار محدوده‌ها و محله‌ها و استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و پتانسیل‌های مردمی برای بهسازی و توانمندسازی از اهداف ستاد بازآفرینی است و شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار در استان با مساحت ۶۷۱.۵۷ هکتار دارای بافت‌های فرسوده هستند.

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

۷۷۰ واحد مسکونی نوسازی شده بافت فرسوده در بازآفرینی شهری در استان زنجان به متقاضیان تحویل داده شد

اسماعیلی می گوید: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان زنجان ۷۷۰ واحد مسکونی نوسازی شده بافت فرسوده در بازآفرینی شهری به متقاضیان تحویل داده شد.

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

وی با بیان اینکه در سفر دور اول رئیس جمهور به استان زنجان دستور تسریع در رفع مشکلات و جابه جایی ساکنین محله کوی فلسطین از سوی آیت الله رئیسی صادر شد که در این راستا با پیگیری استاندار و هماهنگی صورت گرفته تعدادی از واحدهای مسکونی در اولویت اول برای جابه جایی هستندافزود: عملیاتی شدن طرح جا به جایی کوی فلسطین از اولویت های مسئولین استان است.

سفردور دوم رئیس جمهور به استان زنجان چهار خانواده ساکنین کوی فلسطین به پروژه های نهضت ملی مسکن انتقال داده شدند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان یادآور می شود: همزمان با احداث و تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن، براساس اولویت در چند مرحله جابه جایی انجام می شود و در زون سوم ۶۴ واحد مسکونی کوی فلسطین زنجان از دی ماه تا خردادماه سال آینده به پروژه های نهضت ملی مسکن انتقال داده می شوند.

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

اسماعیلی، تصریح می کند: تعدادی از واحدهای مسکونی در منطقه کوی فلسطین زنجان که در محدوده راه آهن هستند در اولویت بوده و در سفر رئیس جمهور به استان چهار خانواده به پروژه های نهضت ملی مسکن انتقال داده شدند.

وی افزود: خوشبختانه انتقال ساکنین منطقه کوی فلسطین در شهر زنجان با مدیریت و برنامه ریزی فاز به فاز انجام خواهد شد.

فاز اول جابجایی ساکنین کوی فلسطین زنجان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان انجام شد

استاندار زنجان گفتگوبا خبرنگار بازار، با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان نسبت به جابه جایی ساکنین کوی فلسطین به پروژه های نهضت ملی مسکن مدیریت خوبی داشته است، می گوید: فاز اول جابجایی ساکنین کوی فلسطین زنجان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان انجام شد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان تعدادی از واحدهای مسکونی در منطقه فلسطین که در محدوده راه آهن قرار دارند به پروژه های نهضت ملی مسکن انتقال داده می شوند.

استاندار زنجان می گوید: حق داشتن مسکن مناسب برای ساکنین این مناطق نیز باید مد نظر قرار گیرد و باید در فازهای بعدی هم براساس برنامه ریزی که شده سایر ساکنین منطقه کوی فلسطین به پروژه های مذکور انتقال داده شوند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: بعد از اجرای طرح نهضت ملی مسکن تولید و عرضه مسکن، موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده کمرنگ شددر استان خوب شده است.

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

مصطفی طاهری، تاکید می کند: برای ساماندهی نجف‌آباد به عنوان یکی از سکونتگاه‌های غیررسمی زنجان چندین بار اقداماتی انجام شده و پیش از این طرحی برای آن پیشنهاد شده بود که اجرای آن بیش از ۱۰ سال زمان نیاز داشت.

اجرای پروژه های بازآفرینی در استان خوب جلو رفته است

وی ادامه داد: زمینی با مساحت ۱۳ هکتار متعلق به بنیاد مستضعفان برای ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی و جابه‌جایی ساکنان این سکونتگاه در نظر گرفته شده بود و این کار هم به نوسازی و هم ایجاد ارزش افزوده در منطقه کمک می‌کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی می گوید: طی سالجاری خوشبختانه اجرای پروژه های بازآفرینی در استان خوب جلو رفته و باید این مهم در استان تداوم داشته باشد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفتگوبا خبرنگار بازار، با بیان اینکه در استان زنجان، هشت شهر دارای محدوده‌های ناکارآمد با مساحتی در حدود ۱۴۰۴ هکتار در گونه‌های مختلف مورد شناسایی قرار گرفته است، افزود: از این میزان، حدود ۶۲۰ هکتار را بافت‌های فرسوده، در حدود ۴۰۰ هکتار را سکونت‌گاه‌های غیررسمی و نزدیک به ۳۸۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد.

نزدیک به ۴۹ درصد از ابینه مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهرهای استان ناپایدار است

سجاد صالحی تصریح می کند: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از نسبت ابنیه مسکونی پایدار به ناپایدار در سطح شهرهای استان، نزدیک به ۴۹ درصد از ابینه مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهرهای استان ناپایدار است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری به ویژه شهرداری‌ها باید توجه جدی به تسریع در تسهیل اقدامات و فرآیندهای مرتبط با نوسازی و مقاوم‌سازی ابنیه ناپایدار در سطح بافت‌های ناکارآمد شهری استان از جمله اجرای دقیق مشوق‌های نوسازی را در دستور کار قرار دهند، می گوید: از طرف دیگر این موضوع باید مطالبه جدی مردم ساکن در این بافت‌ها از متولیان و مدیران ذی‌ربط باشد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران یاداور می کند: شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به عنوان متولی اصلی پرداختن به موضوع به عنوان یک دستگاه سیاست‌گذار و برنامه‌ریز در سطح ملی، بیش از سه دهه است که اقدامات بازآفرینی این بافت‌ها را در هماهنگی و همکاری با سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی در دستور کار قرار داده است.

وی ابراز کرد: این تعداد واحد مسکونی در قالب حمایتی، بخش خصوصی، خودمالکی و بافت فرسوده می باشد.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، در گفتگوبا خبرنگار بازار، با بیان اینکه چهار شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد هستند، می گوید: این محلات در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار قرار دارند و در این میان باید برای توانمند سازی این محلات توجه ویژه شود.

نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در گرو ارائه بسته‌های تشویقی است

رحیم توسلیان می گوید: نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در گرو ارائه بسته‌های تشویقی است و اجرای این مهم باعث افزایش اقبال ساکنان این مناطق به احیای واحدهای مسکونی می شود.

وی می گوید: توسعه پایدار شهری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و در این راستا اطلاع رسانی مشوق‌های نوسازی و مقاوم سازی مسکن در بافت‌های فرسوده بسیار مهم است و شهرداری های استان در این خصوص باید بسته های تشویقی را به اطلاع مردم برسانند.

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

چهار شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد هستند

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه چهار شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد هستند، می گوید: این محلات در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار قرار دارند و در این میان باید برای توانمند سازی این محلات توجه ویژه شود.

توسلیان، با بیان اینکه نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در گرو ارائه بسته‌های تشویقی است، ابراز کرد: اجرای این مهم باعث افزایش اقبال ساکنان این مناطق به احیای واحدهای مسکونی می شود.

یک هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در چهار شهرستان‌ ستان برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده ثبت نام کرده اند

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازافرینی راه و شهرسازی زنجان، در گفتگوبا خبرنگار بازار، به آمار ثبت نام تسهیلات بافت فرسوده در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن در استان زنجان به آدرس اینترنتی https://saman.mrud.ir اشاره کرد و اظهار داشت: از پایان سال ۱۴۰۰ نیزحدود یک هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده ثبت نام کرده اند و از این تعداد هم ۶۰۸ واحد مسکونی در بافت فرسوده به بانک معرفی شده است.

بهزاد کردلو تاکید می کند: همچنین از این تعداد ۴۸۸ واحد مسکونی منجر به انعقاد قرار داد شده (عاملیت سال ۱۴۰۰ ) که ۲۰۰ واحد مسکونی هم دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد هستند.

وی می گوید: به محض تامین اعتبار از سوی شرکت بازآفرینی شهری، مابقی متقاضیانی که درسامانه جامع طرح های حمایتی مسکن ثبت نام کردند به بانک معرفی خواهند شد و ثبت نام از متقاضیان در بافت های مذکور در سامانه فعال خواهد شد.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازافرینی راه و شهرسازی زنجان افزود: بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده بسیار مهم است و توسعه مبلمان شهری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مناطق را به دنبال دارد.

برگزاری دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره ویژه فروش محصولات مرتبط با مشاغل خانگی

رئیس اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی زنجان گفتگوبا خبرنگار بازار، در خصوص برگزاری دوره آموزشی اصول و فنون مذاکره ویژه فروش محصولات مرتبط با مشاغل خانگی در محل کوی فاطمیه شهر زنجان، می گوید:هدف از اجرای این دوره آموزشی توسعه توانمندی اقتصادی و اشتغال ساکنین محلات هدف بازآفرینی شهری است.

کام اهالی منطقه کوی فلسطین با خانه جدید شیرین شد| احیا و توانمند سازی مناطق بافت فرسوده

علی عباسی اظهار کرد: همچنی ایجاد درآمد پایدار از طریق توسعه مشارکت نهادهای محلی (تشکیل حلقه های میانی) با محوریت کسب و کارهای خرد و کوچک از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی در محله کوی فاطمیه زنجان است.

وی تاکید می کند: در شهر زنجان هشت محله نیازمند توجه ویژه است که منطقه کوی فاطمیه یکی از این محلات است که باید به توانمند سازی ساکنین این محله ویژه توجه شود.

بی شک وجود بافت های فرســوده، مانع توسعه شهرها می شود و در این راستا ضرورت مداخله در بافت های فرســوده به منظور ارتقاء کیفیت زندگی بسیار مهم است و باید ارگان های مربوطه در این خصوص مدیریت و برنامه ریزی لازم را داشته باشند و از ابزارهای تشویقی برای نوسازی محلات فرسوده استفاده بکنند در این میان لزوم تقویت اطلاع‌رسانی تشویق ساکنان محلات بافت فرسوده نسبت به استفاده از بسته‌های تشویقیباید به جد مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۸٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha